Bygga filterhörn?

#1 - 1 juli 2011 18:34
Tycks aldrig komma fram till vilken sorts filtrering jag ska ha i mitt 220-kar, men det sista har jag letat efter info om filterhörn och tyckt det verkat vara en bra grej. Är det det?

Tänker mig en glasskiva (kommer aldrig att ordna slimline, inser det nu, för mkt fix och meck med installationen, blir alldeles matt av alla beskrivningar, bara verktygshögen gör mig darrrig. Och ja, jag är lat.[:o]) som silikonas fast i ett hörn. Insugshål nedtill och utblåshål upptill, pumphuvud och..., ja vad? Klippt filtermatta hade jag tänkt, men är det bra i ett sånt hörn? Eller ska jag låta filtermattan vara hel? Tänkte det blir mer yta med klippta bitar. Rätt/fel? Något annat jag helt missat?

Om jag gör hörnet ganska stort får jag drygt 20 liter där i, är det bra eller dåligt? Vad ska man ha för pumphuvud?

Om någon snäll vill dela med sig av sin kunskap blir jag jätteglad.:)
#2 - 1 juli 2011 20:24
kolla denna länken jag skickar med så får du en del info om själva bygget :) jag är själv i farten på att göra ett filterhörn i mitt 100Liters :)
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1992
#3 - 1 juli 2011 20:50
Precis så har jag gjort ett av mina filterhörn och det är suveränt!! Jag har dock bara hängt pumpen i utblåsslangen precis bakom mattan, det blir tystare så och lättare att komma åt den för rengöring!
#4 - 1 juli 2011 21:09
gjorde så med i ett kar köpte nån billigare pump på hornbach tror den hette jbl
#5 - 4 juli 2011 13:04
Suverän artikel, tack!:)

Verkar ju enkelt.
Hur gör man när det är dags att rengöra filtret? Bara att ta upp mattan och krama ur i akvarievatten som vanligt?
Har hört att många föredrar grovlek 10, några kommentarer till det?

Just det: hur stor volym på hörnet vill man ha i ett 220 liters kar? Och vilken effekt på pumpen till det?
#6 - 4 juli 2011 21:29
ja den artikeln va bra därför jag länka den :)
Jag håller på och ska bygga en oxå, och har hört att jag ska använda mig av grovlek 10 :)
Hur kraftig pump och hur stort hörnet ska vara till ditt kar kanske någon annan kan svara på :)
#7 - 4 juli 2011 22:21
Suverän artikel, tack!:)

Verkar ju enkelt.

Hur gör man när det är dags att rengöra filtret? Bara att ta upp mattan och krama ur i akvarievatten som vanligt?

Har hört att många föredrar grovlek 10, några kommentarer till det?

Just det: hur stor volym på hörnet vill man ha i ett 220 liters kar? Och vilken effekt på pumpen till det?
Du använder helst 5cm tjock ppi 10 och den behöver du inte hålla på att ta upp och rengöra de första åren iallafall;) Vill du ändå ta upp den och skaka ur den så är det bra om du kapat den ca 10cm från botten redan vid installationen, så kan du lätt ta upp den och bottenbiten blir kvar i karet och håller sanden på plats! Storleken på hörnet behöver bara vara så pass stort att du kan få ner en pump bakom! En lagom pump ligger gärna på ca 1000L/tim och min favorit är aquarium systems http://www.pwss.se/product.php?productid=2411&cat=286&page=1!
#8 - 11 juli 2011 22:17
Tack ska ni ha för tips och råd!:)
Slippa rengöra filtret på ett år låter som en den ultimata våta drömmen...!:d

En sista fråga bara: väsnas den här typen av pumpar/pumphuvuden mer än säg ett vanligt innerfilter av hyfsad kvalitet? (Är löjligt ljudkänslig...)
#9 - 11 juli 2011 22:35

En sista fråga bara: väsnas den här typen av pumpar/pumphuvuden mer än säg ett vanligt innerfilter av hyfsad kvalitet? (Är löjligt ljudkänslig...)

Det beror på hur bra du bygger det hela när det gäller resonans, men generellt sett är det nog tystare.
#10 - 11 juli 2011 22:49

Du kan få den här typen av filter mycket tystare än ett vanligt innerfilter om du låter bli att sätta fast pumpen på glaset, pumpen kan bara sitta i utblåsslangen som går genom mattan;)
#11 - 12 juli 2011 00:03
man skulle väl även kunna lägga lite bomull under pumpen om man vill få den tystare och slippa vibrationerna i glaset?
#12 - 12 juli 2011 17:26
eller?
#13 - 3 augusti 2011 11:20
Nu har jag fått höra från annat håll att en sådan matta skulle behöva tas upp och sköljas ur minst var 3:e månad och att allt i mattan då kommer att rinna ut i resten av karet och skita ner nåt otroligt osv osv. (Ja, så fick jag höra hur fult det kommer att bli också, men det visste jag ju redan och är beredd att leva med.:p)
Men nu har alltså min beslutsamhet och förtjusning bytts mot tvivel. Igen...:(
Ni som har den här lösningen i era kar, är det ett problem med grumling av vattnet när man tar upp mattan eller överdriver den som sade detta till mig?
#14 - 3 augusti 2011 11:38
Jag rekommenderar att bygga med slimline iaf är inte ett dugg svårt och blir mycket snyggare bara skära till som du vill ha det och limma dit. kolla länken http://www.backtonature.se/sweden/montera_slimline.html
#15 - 3 augusti 2011 22:19
Nu har jag fått höra från annat håll att en sådan matta skulle behöva tas upp och sköljas ur minst var 3:e månad och att allt i mattan då kommer att rinna ut i resten av karet och skita ner nåt otroligt osv osv. (Ja, så fick jag höra hur fult det kommer att bli också, men det visste jag ju redan och är beredd att leva med.:p)

Ni som har den här lösningen i era kar, är det ett problem med grumling av vattnet när man tar upp mattan eller överdriver den som sade detta till mig?

Det sölar väl rätt ordentligt oavsett vilket innerfilter man lufter ut karet, men det är inte värre än att mulmen får filtreras tillbaka till mattan när man rengjort färdigt.
#16 - 1 oktober 2011 11:30
Hittade svart filtermatta i en akvariebutik här i stan, men blev väldigt förvirrad vad gäller porstorleken. Har ju sagts att ppi 10 är bäst, men han hade 30 och 20 och ppi 20 var jättefinporig... Han hade aldrig hört talas om ppi 10 sade han. Nu fattar jag ingenting. Är det inte samma skala som på den blå...??? Om de han visade mig verkligen var 30 och 20 då skulle 10 i samma skala varit nästintill ogenomtränglig.

Edit: och nu kollade jag på Guldfisken och blev ännu virrigare. Där anges att 10 är grövre än 20. Kan min akvariehandlare ha rört ihop det hela så att det som han angav som ppi 30 i själva verket var ppi 10??? Confused!:confused:
#17 - 1 oktober 2011 11:43
Ju färre hål per tum desto grövre material, så jag din handlare har nog rört ihop det ;)
PPI30 är nästan som en tvättsvamp i utseendet medan PPI10 är mer som strukturen i en bikupa.
#18 - 1 oktober 2011 11:50
Åh, tack! Då ter sig ju allt lite mer logiskt.:) Men vilken konstig sak av en akvariehandlare att påstå att han aldrig hört talas om ppi 10 då... Hur vet han vad han beställer undrar jag...?;)
#19 - 1 oktober 2011 12:01

jag tycker att dom bästa pumparna är eheims compact pumpar. dom är helt tysta. låter absolut ingenting!
problemet med en maxi-jet är att du kan inte ställa in hur mycket du vill att den ska pumpa så den går alltid på max. på en eheim kan du ställa in från 150L/h till (om du väljer compact 1000) 1000L/h

när du tar upp den blir det lite grummligt i vattnet men det försvinner efter en halvtimme eller så. om man bara gör rent ett filter 1 gång om året så kan man nog leva med att det blir grummligt i en halvtimme ;)
#20 - 1 oktober 2011 12:40
freddi36 skrev:
jag tycker att dom bästa pumparna är eheims compact pumpar. dom är helt tysta. låter absolut ingenting!

problemet med en maxi-jet är att du kan inte ställa in hur mycket du vill att den ska pumpa så den går alltid på max. på en eheim kan du ställa in från 150L/h till (om du väljer compact 1000) 1000L/h

Ha ha, jag satt precis och kollade på Eheim compact 1000.:) Men tar den verkligen 1000 l/h? När jag kollade på Eheims produktsida fick jag det snarare till 300 l/h. Men jag har aldrig varit så värst haj på diagram, det medges.

när du tar upp den blir det lite grummligt i vattnet men det försvinner efter en halvtimme eller så. om man bara gör rent ett filter 1 gång om året så kan man nog leva med att det blir grummligt i en halvtimme ;)

Det kan jag definitivt leva med.:D
#21 - 1 oktober 2011 13:09
kan du länka till sidan?
vad jag vet så ska den pumpa 1000L/h vid en stigning på 0 meter. jag tror den kan pumpa upp till 2meters höjd och då pumpar den inte så mycket.
#23 - 1 oktober 2011 15:11
jag tror det är den mörkröda linjen som är för compact 1000.
den oranga är nog för compact 300 och den röda för compact 600.
c-300 kan bara pumpa vattnet 0,5 meter. (jag har en själv) c-600 kan pumpa 1,3 meter. (läste det på pwss tror jag). och c-1000 kan pumpa ca 2meter.

jag tycker det är väldigt onödigt att skriva "1000". då tror man ju att det är c-1000 dom menar men dom menar "pump nr 1".
1001 är "pump nr 2" osv. pump "nr1" är ju då c-300 eftersom den är minst.

vi räknar för c-1000. en stigning på 0 meter ger en pump-effekt på ca 17L/min * 60min = 1020 L/h. dvs då stämmer det :)

om vi räknar för c-300, en stigning på 0 meter ger en pump-effekt på 5L/min * 60min = 300L/h. stämmer det med :)
#24 - 1 oktober 2011 17:15
Jaha, då är jag med!
(Kunde de inte valt att skriva ut pumparnas beteckningar i diagrammet istället?!:confused: )
Tusen tack för förklaringen!
:)
#25 - 1 oktober 2011 17:22
no worries mate :)

fattade inget själv först. tycker också att det var onödigt komplicerat..
#26 - 3 oktober 2011 22:05
Ett styck Eheim compact 1000 på väg till mig med posten. Yay.:)

Tänker köra fuskvarianten på filterhörn (inspirerad av en forummedlem vars nick jag dessvärre glömt) och hålla mattan på plats med strilrör. Hoppas det funkar. Annars får jag bita i det sura äpplet och silikona fast glaslister iaf, men vill helst slippa det.

Slang är också beställd (de jag har hemma var fel mått) och så får det bli lite svart matta från akvariehandlaren. Bara jag kunde vara säker på att det är ppi 10 jag kommer hem med...
#27 - 17 november 2011 14:07
Jaha, sent omsider är nu filterhörnet på plats. Klippte till en mattbit som ligger i hörnet som botten för att hindra sanden att komma in och så en bit som klämts fast mellan två strilrör (aningen skeptisk till sugkopparnas uthållighet, men den som lever får se).

Insåg att dimensionerna jag först tänkt mig nog var lite överdrivna och krympte ner det hela.
I hörnet står pumpen (ställde den direkt på bottenmattan) tillsammans med en del filtermaterial från de gamla innerfiltren, och slangen sticker ut genom ett hål i mattan upptill. Blir en lite nedåtriktad stråle så jag skaffar nog en sån där slangböj och kopplar på så att vinkeln blir bättre och på så vis ger lite bättre ytcirkulaton.

Men so far so good. Inget dramatiskt har hänt, pumpen låter lite mer än jag hoppats, men det kanske bara är nån inkörningsgrej? Annars är det väl bara tiden som får utvisa om detta var en bra idé eller inte.:)

Den svarta mattan gör att det hela knappt syns. Me like.:)

Annons