Bygga filterhörn?

#1 - 13 augusti 2011 18:50
Hade tänkt att bygga filterhörn, men inte av btn-bakgrund. Vill helst slippa limma fast ett glashörn i karet också.
Så vad är bästa "hållaren" för filtermattan? Det behöver inte vara det snyggaste för jag ska dölja det med en väldigt stor rot.
#2 - 13 augusti 2011 20:32
Det funkar av egen erfarenhet väldigt bra att sätta rör (typ strilrör)lodrätt med sugkoppar istället för limmade lister, bara att klämma fast mattan mellan rören, har haft så i ett kar i 4år;) glöm inte att täppa till ändarna med lite filtermatta, annars kan småfisk simma in där!
#3 - 14 augusti 2011 04:54
Bra jobbat åheim, som har haft sugkoppar i 4 år utan problem, vad är det för märke på dessa:)?
#4 - 14 augusti 2011 06:17
åheim skrev:
Det funkar av egen erfarenhet väldigt bra att sätta rör (typ strilrör)lodrätt med sugkoppar istället för limmade lister, bara att klämma fast mattan mellan rören, har haft så i ett kar i 4år;) glöm inte att täppa till ändarna med lite filtermatta, annars kan småfisk simma in där!

Får inte riktigt någon bild på detta, finns det någon bild du kan visa? =)
#5 - 14 augusti 2011 11:04
ansjo skrev:
Bra jobbat åheim, som har haft sugkoppar i 4 år utan problem, vad är det för märke på dessa:)?
2 tetratec o 4 fluval;) Vad har du för sugkoppar ansjo som inte håller 4år? mina håller minst 4 år till:)
#6 - 14 augusti 2011 11:15
Vanish skrev:
Får inte riktigt någon bild på detta, finns det någon bild du kan visa? =)
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/010.jpg
#7 - 14 augusti 2011 11:26
åheim skrev:
2 tetratec o 4 fluval;) Vad har du för sugkoppar ansjo som inte håller 4år? mina håller minst 4 år till:)
Trevligt för dig, de brukar bli ganska kassa efter ett par år i akvariet...det är inte 4 månader du menar;)?
#8 - 14 augusti 2011 12:15
åheim skrev:

Sedär ja! =) Hur stort akvarium har du?

Du har då alltså två rör med sugkoppar som håller filtret på plats med ännu mer filter bakom. Har du sedan ett pumphuvud med något som går ner en bit då eller?
#9 - 16 augusti 2011 20:10
jag kommer nog bygga en glasbox endå.. , jag funderar också på att komplettera med ett ytterliggare filter, är det bäst att köpa ett innerfilter också eller ett till powerhead bakom filtermattan, jag kommer ha en STOR filtermatta i karet, 50*50*5.

Annons