bygga filterhörn

#1 - 27 juni 2008 10:40
hej
tänkte ta och införskaffa mig ett 100 liteskar jag hittat i detta tänkte jag sätta en BTN slimeline och bygga ett filterhörn i ena bakkanten. detta är helt nya saker för mig så vill gärna ha lite råd så jag inte slänger pengarna i sjön genom att införskaffa fel saker.
i karet tänkte jag ha glödkolstetror och ett par dvärggurami så det ska vara ganska lugnt vatten.
filterhörnet funderar jag på att ha i storlek 15*10 (akvariets höjd är 40cm),
raster i botten för insug och utblås upptill.
fylla 1/3 i botten med makaroner och sen resten filtermatta.
filtret skall alltså suga från botten och upp och inte från sidan som många andra filterhörn jag sett.
kan detta funka?

vilken cirkulationspump skulle rekomenderas? (märke, storlek?)

gör man bara en liten fördjupning i filtermattan och stoppar ner pumpen med insuget neråt eller behövet man koppla på ett rör med borrade hål i eller dyligt för jämnare vattenupptag till pumpen?

rekomenderas en eller två raster? hur stora kan behövas för att inte riskera att strypa pumpen?

kan/bör man fylla hela utrymmet upp till ytan med filtermatta eller skall det vara fritt ovan pump?
#2 - 27 juni 2008 16:26
har läst runt lite mer och fattar att biobollar och makaroner inte är nåt bra alternativ utan bättre att bara köra på matta.
fråga:

1. ska mattan gå hela vägen ner i botten (golv) i filterkammaren och ligga emot insuget eller ska det vara fritt utrymme först?
när jag läser skrivs det att det måste vara fritt utrymme för en jämnare upptagning i filtret men när man tittar på bilder hur folk gjort har de fyllt på delt. vad är rätt?

2. ska pumpen ligga fritt i toppen eller sitta nergrävd i filtermattan?
#3 - 27 juni 2008 17:37
Man bör ha en fri yta innan mattan just för att få ett jämt sug över ytan och för att det inte ska sätta igen så fort! Du har inte funderat på att sätta hela bakgrunde 5 cm framför bakrutan så att det blir ett tomrum där du kan stoppa filtermatta och pump?(den traditionella stilen) det blir snyggare! aquael unifilter 380 får plats bakom som cirk.pump!
#4 - 27 juni 2008 18:29
tror det kommer ta för mycket plats. bättre att offra ett hörn tror jag
tänkte göra såhär och det tyckte jag var riktigt snyggt!
#5 - 30 juni 2008 18:08
någon som kan hjälpa mig med konstruktionen/pumpval?
#6 - 30 juni 2008 19:56
här är en skiss på den bästa lösningen tycker jag för att få ett jämt flöde över filtermattan! sen för att boosta den biologiska reningen kan du fylla utymmet vid pumpen med biobollar, väldigt smidigt eftersom de flyter;) (inget rör eller så behövs på pumpen men placera den gärna nära botten så kan du ha pumpen igång vid vattenbyten)
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/Namnls-2.jpg
#7 - 1 juli 2008 04:42
jag kommer ha ett så litet filterhörn så det kommer bli långsmalt på höjden. är det inte bättre att vattnet pumpas nerifrån och upp än från höger till vänster? är det bättre att ta biobollar än makaroner? läste nånstanns att det behövs två kategorier bakterier i filtrena för att det ska funka i tanken men att den ena konkurerar ut den andra. den utkomkurerade kan ensam leva på makaronerna så därför tänkte jag att dom måste va bättre än biobollar? ska dessa helst placeras nära pumpen istället för vid insuget?
#8 - 1 juli 2008 05:10
något i den här stilen skulle det funka?

http://i305.photobucket.com/albums/nn213/mr2emman/filter.jpg

ska pumpen sitta ner i filtermassan eller en bit ifrån, svävandes bland biobollar/makaroner?
#9 - 1 juli 2008 05:33
hmmm ja det kanske är bäst. kan juh föra filterhörnet 20*7-8 istället så det blir långsmalt på bredden. på detta sätt set jag allt ovanifrån och kan lättare ha överblick av skicket i filtret oxå.

då kommer jag genast osökt till frågan om placering av insug och utblås. skall man ha ett insug vid botten och ett längre upp eller båda strax ovanför varan vid botten? utblåset? placera det på filterhörnets kortsida (alltså ovanför insugen eller på långsidan (så det blåset mot akvariets framruta? )
det går bra att placera doppvärmare i det tomma utrymmet mellan insug och filter va?
#10 - 1 juli 2008 07:25
såhär nånting

[COLOR=#22229c]http://i305.photobucket.com/albums/nn213/mr2emman/filter2.jpg[/COLOR]
#11 - 1 juli 2008 09:21
Materialkostnaden kommer att ligga kring 1200:-
med en kraftig cirkulationspump typ eheim universal 1250.
#12 - 1 juli 2008 09:29
vilket litertal/timme skall jag rikta in mig på?

varför berättar du materialkostnaden för mig?
#13 - 1 juli 2008 09:44
Du skulle i princip kunna leta upp ett begagnat 2252 och bygga in, optimal konstruktion + att du spar en massa pengar..

10 x akvarievolymen..
#14 - 1 juli 2008 10:03
så 1000l/h till mitt kar. det finns ingen risk att det blir för mycket fart i vattnet för de lugna guramisarna jag ska ha i?
är det en bra placering av insug och utblås (samtliga på kortsidan av filterkammaren tiktade längsmed karet) som jag ritat upp på skissen?
#15 - 1 juli 2008 10:09
Emman skrev:
så 1000l/h till mitt kar. det finns ingen risk att det blir för mycket fart i vattnet för de lugna guramisarna jag ska ha i?

är det en bra placering av insug och utblås (samtliga på kortsidan av filterkammaren tiktade längsmed karet) som jag ritat upp på skissen?

Det låter ganska mycket med 1000l/h till ett 100 liters, dina gurami kommer antagligen flyga iväg om du har full sprätt.
10x akvarievolymen lämnar mitt 225 till ca 2200 l/h...
Det måste vara i överkant Herr. Gaffel..
#16 - 1 juli 2008 10:25
skulle en eheim 1048 på 600l/h räcka eller blir det för klent istället?
läste att man grovt sett räknar tankens volym *6 på cirkulationspump men det kanske bara gäller om man har den "naken" enbart för cirkulation och inte när man har den inbyggd i filter?

*villrådig och osäker*
#17 - 1 juli 2008 10:28
eller denna
eheim compact 1000?
#18 - 1 juli 2008 10:33
Emman skrev:
skulle en eheim 1048 på 600l/h räcka eller blir det för klent istället?

läste att man grovt sett räknar tankens volym *6 på cirkulationspump men det kanske bara gäller om man har den "naken" enbart för cirkulation och inte när man har den inbyggd i filter?

*villrådig och osäker*

I mitt 225 har jag en volym på 800 l/h, funkar kanon.
Har 320 l/h i mitt 60 liters och det funkar också kanon.
Så jag vågar nog påstå att 600 funkar bra till ditt 100 liters. (när vi snackar vanliga pumpar)
Möjligt att du behöver mer power iom att du ska ha filtermatta, det kan jag inte svara på tyvärr..[:o]
#19 - 1 juli 2008 10:39
Emman skrev:

400/tim räcker till ett hundra literskar så en 2252 skulle vara väldigt overkill och dina guramis skulle åka runt som i en mixer:p 400Ltim räcker gott tycker jag och det finns billiga pumpar i den storleken! Hur du vill placera insugen är en smaksak men det är väldigt bra att ha ett insug jämns med vattenytan och ett typ 5cm ovanför gruset! Utblåset är bra om det går jämns med karet så det blir en bra cikulation i hela karet och det är ju bara att sätta en liten böj på slangen om du vill ha pumpen som på bilden!
#20 - 1 juli 2008 10:45
Emman skrev:
eller denna

eheim compact 1000?
min erfarenhet av compact pumparna är att de vibrarar väldigt mycket så jag jag skulle hellre välja en aquael i detta fall och en lite svagare...
http://www.pwss.se/product.php?productid=2469&cat=296&page=1
#21 - 1 juli 2008 11:30
åheim skrev:
och det är ju bara att sätta en liten böj på slangen om du vill ha pumpen som på bilden!

hur menar du här?
#22 - 1 juli 2008 11:59
Emman skrev:
hur menar du här?
ja lite fel:D jag tänkte ifall du istället för att köra utblåsslnagen igenom filtermattan skulle borra ett hål ovanför pumpen och silicona fast en utblåsslang där... isåfall skulle den bli riktad mot framrutan och det var inte så bra cirkulationsmässigt tänkte jag så det var där böjen kom in i bilden:)
#23 - 1 juli 2008 12:57
åheim skrev:
ja lite fel:D jag tänkte ifall du istället för att köra utblåsslnagen igenom filtermattan skulle borra ett hål ovanför pumpen och silicona fast en utblåsslang där... isåfall skulle den bli riktad mot framrutan och det var inte så bra cirkulationsmässigt tänkte jag så det var där böjen kom in i bilden:)

haha sprang dina tankar iväg med dig där ;) :p

gällande att ha insug vid ytan. det är säkert bra (jag lyssnar på allt) men vet inte hur jag ska få till det då sidan på filterkammaren där allt detta ska sitta kommar vara ca 7-8 cm bred. att klämma in både ett insug och utblås breve varan på den ytan känns låt oss säga j*vligt taight :p
#24 - 1 juli 2008 15:47
Du reglerar kraften och hastigheten i vattnet med storleken och antalet utblås, 1000-1200 liter per timme i ett hundraliters är absolut inte i överkant, har själv kört 2500 liter/timme i ett 100 liters och kristallklarare syreberikat vatten fick man leta efter, dom ända som ev gnydde lite var mina amanosar..

Som Lasse i ett tidigare inlägg redogjort är omk 1000 liter i timmen per liter blå filtermatta en bra teori för optimalt denitrifiering.

"The more the merrier"
#25 - 1 juli 2008 16:04
lite kass i matte här :D
hur räknar man ut mår många liter filtermatta det blir om jag vet måtten? hur förhåller sig liter mot dm2 tex? [B)]
#26 - 1 juli 2008 16:05
tror att en reglerbar pump upp till ca 1000l/h kan vara en bra ide...då kan man prova sig fram utan att behöva köpa en ny
#27 - 1 juli 2008 17:28
1000 liter, eller en kubikmeter (m³) kan bestå av en kvadrat med måtten 100x100x100 centimeter, din tanke att använda yta (dm²) för att räkna volym fungerar inte riktigt.

En rektangulär bit filtermatta med måtten 50mm x 50mm x 400mm representerar en filtervolym av 1 liter.

1200 liter i timmen = drygt 3 dl vatten i sekunden vilket torde vara optimalt i ditt filterhörn.

En cirkulationspump med effekten 100 liter i timmen kommer att förvandla ett 100 liters akvarium till en stinkande dypöl där möjligen 5-6 räklingar skulle ha en chans att överleva.
#28 - 1 juli 2008 17:31
1000 liter, eller en kubikmeter (m³) kan bestå av en kub med måtten 100x100x100 centimeter, din tanke att använda yta (dm²) för att räkna volym fungerar inte riktigt.

En bit filtermatta med måtten 50mm x 50mm x 400mm representerar en filtervolym av 1 liter.

1200 liter i timmen = drygt 3 dl vatten i sekunden vilket torde vara optimalt i ditt filterhörn.

En cirkulationspump med effekten 100 liter i timmen kommer att förvandla ett 100 liters akvarium till en stinkande dypöl där möjligen 5-6 räklingar skulle ha en chans att överleva.
#29 - 1 juli 2008 17:34
1000 liter, eller en kubikmeter (m³) kan bestå av en kub med måtten 100x100x100 centimeter, din tanke att använda yta (dm²) för att räkna volym fungerar inte riktigt.

En bit filtermatta med måtten 50mm x 50mm x 400mm representerar en filtervolym av 1 liter.

1200 liter i timmen = drygt 3 dl vatten i sekunden torde vara optimalt i ditt filterhörn.

#30 - 1 juli 2008 18:15
oj oj jag missade en nolla. menade givetvis 1000l/h inte 100l/h!
#31 - 1 juli 2008 18:31
Gaffel skrev:
Du reglerar kraften och hastigheten i vattnet med storleken och antalet utblås, 1000-1200 liter per timme i ett hundraliters är absolut inte i överkant, har själv kört 2500 liter/timme i ett 100 liters och kristallklarare syreberikat vatten fick man leta efter, dom ända som ev gnydde lite var mina amanosar..

Som Lasse i ett tidigare inlägg redogjort är omk 1000 liter i timmen per liter blå filtermatta en bra teori för optimalt denitrifiering.

"The more the merrier"

Tycker fortfarande att fullt blås och 1000/1200 l/h i ett hundra liters kar låter overkill. 2500 ska vi inte snacka om..
Bäste Herr. Gaffel, menar du verkligen att du kört fullt blås med 2500 l/h i ett 100 liters.!? Med 25 utblås elr ;)
Jämförelsevis, -600 l/h i mitt 60 liters och vattnet hade skvalpat över.. Även med 3 utblås..
#32 - 1 juli 2008 18:49
2500 liter i timmen genom egentillverkat strilrör med 8st 6mm hål.

Jag har även en bild från ett tidigare tillfälle när jag körde mitt DIY 1250/1018 + ett 2213 + ett 2222 + ett 2010 pickup i ett 100 liters och en spricka i kanistern till DIY 1250/1018 drog in luft som fyllde akvariet..
#33 - 1 juli 2008 18:54
Gaffel skrev:
2500 liter i timmen genom egentillverkat strilrör med 8st 6mm hål.

Jag har även en bild från ett tidigare tillfälle när jag körde mitt DIY 1250/1018 + ett 2213 + ett 2222 + ett 2010 pickup i ett 100 liters och en spricka i kanistern till DIY 1250/1018 drog in luft som fyllde akvariet..

Klart jag tror dig män, men det måste ha blivit ett jäkla drag i cirkulationen. (ser ut så på bilden)
Vad hade du för fisk?
Bilagor:
#34 - 1 juli 2008 19:48
Inte hade utan har fortfarande en stor ancistruskille + 4 st små 6 månaders ancistrus(allt som blev kvar av 250+ flocken), praktbotior, amanosar.. ;)
#35 - 2 juli 2008 18:30
Gaffel skrev:

"The more the merrier"
ursäkta men det där låter väldigt luddigt... vilket format mattan har måste iallafall vara helt avgörande för hur effektiv denitrifieringen blir, ex. 1000L/tim genom en matta som är 30x30x1cm står ju vattnet nästan still i medans en matta med måttet 5x5x40cm (h x b x d) ger en väldigt hög genomfart och dämed högre denitrifiering eller tänker jag fel?

Annons