jag ska snart flytta och behöver göra en vägg till den lägenheten så jag får nått som skär av den
nu till min tanke som jag ville få mottankar på så det blir rätt från början
det ska bli en vägg som är 2,2m bred och gå mellan golv och tak och i mitten av väggen tänkte jag bygga ett akvarium med mått 110x30x55cm (väggen ska igenkligen bli en bokhylla därav djuppet på den på 30cm (tjockleken)
de sakerna jag undrar över är
- vad är bäst att ha? ett sötvatten eller saltvatten akvarium ? och är nått svårare att ha ?
- tänkte att i kraft så borde ett glas på 6mm klara utan problem 50-60cm vattenpelare då glas är väldigt starkt men varför ska man ha så tjocka glas som vissa tabeller visar ? för jag tänkte att det borde vara skarvarna som är den svaga punkten och där tänkte jag sätta metalprofiler som skulle limmas i glaset så det inte är silikon som tar själva kraften på den lilla ytan som en skarv blir utan typ epoxy mot metall som tar den riktiga kraften och silikonet tätar i första hand
(har inte hittat så mycke om det)
- nått mer än en lampa och en cirkulationspump som behövs ?
- vilka mer saker bör jag tänka på då själva byggandet av väggen ser jag som en baggis i praktiken men det är ju ändå tidskrävande men det skulle ju vara jobbit ifall man byggde den och kommer på i efterhand att nått kräver plats där man inte har det så man får göra om mycke arbete (lättare att göra rätt från början)
tacksam för svar
//Micke