bygga in ett akvarium i en vägg

#1 - 19 februari 2007 22:33
jag ska snart flytta och behöver göra en vägg till den lägenheten så jag får nått som skär av den

nu till min tanke som jag ville få mottankar på så det blir rätt från början

det ska bli en vägg som är 2,2m bred och gå mellan golv och tak och i mitten av väggen tänkte jag bygga ett akvarium med mått 110x30x55cm (väggen ska igenkligen bli en bokhylla därav djuppet på den på 30cm (tjockleken)

de sakerna jag undrar över är

- vad är bäst att ha? ett sötvatten eller saltvatten akvarium ? och är nått svårare att ha ?

- tänkte att i kraft så borde ett glas på 6mm klara utan problem 50-60cm vattenpelare då glas är väldigt starkt men varför ska man ha så tjocka glas som vissa tabeller visar ? för jag tänkte att det borde vara skarvarna som är den svaga punkten och där tänkte jag sätta metalprofiler som skulle limmas i glaset så det inte är silikon som tar själva kraften på den lilla ytan som en skarv blir utan typ epoxy mot metall som tar den riktiga kraften och silikonet tätar i första hand
(har inte hittat så mycke om det)

- nått mer än en lampa och en cirkulationspump som behövs ?

- vilka mer saker bör jag tänka på då själva byggandet av väggen ser jag som en baggis i praktiken men det är ju ändå tidskrävande men det skulle ju vara jobbit ifall man byggde den och kommer på i efterhand att nått kräver plats där man inte har det så man får göra om mycke arbete (lättare att göra rätt från början)

tacksam för svar
//Micke
#2 - 19 februari 2007 23:10
Låter som en jättekul idé! Jag föreslår att du börjar med att läsa på lite om akvariehobbyn, dels så du får klart för dig om du vill ha salt- eller sötvatten och dels om du är genuint intresserad av att ge dig in på ett sånt här stort projekt. Tycker det skulle vara rätt svårt innan man ens vet skillnaderna mellan söt- och saltvatten och ungefär vilken utrustning man behöver. Finns mycket bra info på nätet. =)

Saltvattensakvarier är krångligare och betydligt dyrare än dito sötvattten, vilket väl är huvudanledningarna till att de flesta pysslar med sötvatten. Å andra sidan är saltvattensakvarier fantastiskt vackra.

En annan sak som jag tänkte på är att akvariet bara skulle bli 30 cm brett. Kanske blir svårt att få plats med växtskogar och andra gömställen för fisken? Jag har själv ett 45 cm brett akvarium som rumsavdelare och det tycker jag nästan är på gränsen till för smalt ibland, eftersom det inte finns någon "baksida", det är "framsida" på båda långsidorna, om du förstår hur jag menar.

Lycka till med allt!
#3 - 19 februari 2007 23:28
kan tillägga att jag tänkte på att ha sötvatten men hitta en massa info om saltvattenfiskar och tykte det verka krångligt men sen hitta jag några som inte hadde nån specialrening utan som ett "vanligt" akvarium för saltvattenfiskar (men de flesta jag hitta var väldigt stora och då behövdes det en hel anlägning för rening mm

så tanken var ifall man hadde typ slamkrypare (nån slags mal altså) och typ guldfiskar eller nått annat i den storleken då de verkar vara lätta att ta hand om och så man får lite kompletering i att de ena gör så det blir mycke alger och den andra som äter upp det algerna
#4 - 20 februari 2007 07:01
Ska bli kul att följa detta. Väggakvarie är ju lite av en dröm...!

Lycka till :)
#5 - 20 februari 2007 10:46
Guldfiskar är lite för stora för det akvariet plus att du inte kan ha tropiska fiskar med dem då de är kallvattenfiskar. Sök på zoopets artbeskrivningar efter lätta och vackra fiskar som passar till ditt akvarium.
#6 - 20 februari 2007 18:06
det som jag ser som viktigast nu är sjäva byggandet och ifall man kan förstärka kanterna med metalprofiler som man limmar fast

vilka arter det blir blir nog lite beroende på pris mm föruto malarna då mina päron har ca 40-60 stycken i sitt akvarie (de små är nästan omöjliga att räkna då de försvinner överalt i botten) men det är 3 stora och sen är det en kull från förra sommaren och en från den senaste som de är många överlevare på

och jag ska ha rumstempererat i karet så säg mellan 18-22 C i vattnet så då försvinner nog några arter i valet

läste lite här och såg att några har hadt akverier som gått sönder och du undrar jag vad som gått ?? är det glaset som spruckit eller är det skarvarana som gett sig ?
#7 - 20 februari 2007 18:27
Vore jag som du skulle jag välja tjockare glas än 6 mm om akvariet ska vara 55-60 cm högt, anledningen till att det är angivet tjockare i tabellerna är förmodligen för att det behövs, nu kan jag inte tabellerna på rak arm men jag skulle då välja 8-10 mm glas i ett så pass högt akvarium.
#8 - 20 februari 2007 20:44
om jag räknar rätt så är det en säkerhetsmarginal på över 10ggr med 6mm glas på en 50cm hög vattenpelare på insidan

(kan vara lite rostig på att räkna men jag tror inte jag har gjort nått decimalfel för det jag hitta så har vanligt glas 15MPa i hålf och sen finns det glas som är betydligt starkare men de ska kosta lite väl mycke och med det förutsätningarna så blir maxmomentet på mitten av skivan (när man inte kan tilgodoräkna nått från kanterna) 0,8Nm och där skulle skivan klara 9Nm )

så det måste vara att silikonfogarna inte håller eller är det jag som räknat galet ?

för jag prova att leta men hitta inte vad som brukar gå sönder på ett akvarium när det ger sig och efter att ha räknat på det så tycker jag att glaset tål betydligt mer än vad man tror
och satte jag in lite andra sifror så fick jag att det skulle med en säkerhetsmarginal på 50% klara av 1m vattenpelare (1m högt akvarium innan det börjar bli kritiskt och då gäller det ju att det inte finns några repor mm i glaset)

men som jag sa så är jag lite rostig och kan ha räknat fel fast jag inte tror det så har nån annan räknat på det ?

men silikonfogen måste klara 100kPa vilket är lika med en bars draghålf (0,1N/mm^2)

och har jag tänkte galet så säg till så man slipper komma på det senare fast hela väggen kommer att bli helt beräknad så jag har en marginal på ca 10ggr för att veta att allt är stadigt
#9 - 20 februari 2007 21:16
Jag är inget bra på att bygga akvarier, men en tanke som slår mig är att sand och sånt väl är tyngre än vatten? Om vi säger att 1 liter vatten väger 1 kg (vilket jag har för mig att det gör) så skulle alltså innehållet i ett akvarium på 200 liter med fisk, sand, sten osv. alltså väga MER än 200 kg.
#10 - 20 februari 2007 21:37
hur många liter det rymmer är nästan ointresant då trycket av vattnet är det avgörande och har vi säg 1m hög vattenyta så blir det 10kg/dm^2 eller om vi ska ta riktiga enheter så blir det 10kPa i tryck i botten eller i skarven mot botten och lägger vi på en dm sand och behåller vattenytan på 1m över botten så kommer det trycket stiga till ca 11,4kPa så så himla stor skilnad blir det inte fast sand väger ca 2kg/L och fyller man tomrummet med vatten så kommer det väga ca 2,4kg/L och då blir det en ökning på 1,4kg/L mer än vattnet
och vist brukar man inte ha mer än 1dm med brus/sand på botten ? och fiskar mm är ju lika tungt som vatten så man bör gå upp i vart vattenytan ligger för att få en markant höjning av tryck och då blir också momentet på glaset större
#11 - 21 februari 2007 09:39
Nu är jag ingen expert på hållfasthet, men jag tror du tänker galet.
Den hållfasthet du pratar om för glaset är inte det om du pressar glaset i en press? Det är ju inte rikitgt samma sak.
Du har helt rätt i att det är djupet som avgör tjockleken och inte volym eller akvarielängd (jo längden till viss del om man inte vill staga upp med en massa tvärstag).
För fogarna räcker det med bara silikon. Välj ett silikon med lite högre kvalité än det du hittar i vanliga bygghandeln om det är ett lite större kar (då är du safe).
Det finns ju en anledning till att "köpekar" har en viss tjocklek på glaset och är monterade på ett visst sätt, dvs så billigt som möjligt men ändå tillräckligt hållbart.
Så mitt råd är att följa glastabellerna (60cm högt kar för mig betyder 10mm ev 8mm om det inte är så långt) och silikona efter konstens alla regler. Vill du ha en ram kan du montera den i efterand som dekoration.
#12 - 21 februari 2007 10:31
så ingen som vill svara på vad på akvariumen som går sönder?

och ingen som har åsikter om att sätta dit en L-profil eller liknande för att förstärka fogen ?? så man vet att den inte ger sig och en tanke var ifall man svetsar ihop ramen så den inte kan ge sig
#13 - 21 februari 2007 10:40
Det finns en pågående tråd som inte handlar om annat än akvarium som gått sönder, ta en titt där.
#14 - 22 februari 2007 19:17
Piscator skrev:
Det finns en pågående tråd som inte handlar om annat än akvarium som gått sönder, ta en titt där.

vet inte vilken tråd du pratar om då jag inte verkar kunna hitta den
#15 - 22 februari 2007 20:39
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=100311

Missa inte länken som Larry Nilsson postat..
#16 - 23 februari 2007 17:33
tackar för tråden

och det som jag förtdod av det så står jag lite frågande till lite saker

först så verkar det som de flesta som fått leckande akvarium har siliconet gett sig och det börjat pissa i skarven (altså inte glaset som gett sig vika)

och i det andra fallet med LM så antar jag att det gav sig både bland att glaset troligen vart repigt (klar försvagning vid upptagande av moment)
och att glaset inte hadde stöd under så att det var botten som tog själva tryckkraften och det momentet som bildas på ytan vilket borde ha ett mothåll som en skiva under för att ta bort kraft från glaset (delvis i allafall då glaset är betydligt hårdare än trä och samma deformation ger olika kraft i upptag)

och om LM läser detta så skulle jag villa veta vilken tjocklek det var på glaset i ditt stora kar?

och borde det inte gå att undvika med nått typ av repskydd som ex gummiduk

så jag skulle villa ha fler åsikter av er och om inte det skulle räcka med en 5-10ggr så stor silikonskarv som det borde bli ifall man silikonar fast en hörnprofil runt akvariumet???
#17 - 23 februari 2007 20:50
Jag tänkte att den tråden skulle få dig att tänka "varför ta några risker genom att använda tunnare glas än rekommenderat?". :D Antar att du redan har 6mm glasskivor som du tänkt att använda?
#18 - 23 februari 2007 23:03
det var att 6mm glas används fast inte så ofta men jag antar att hitta 8 eller 10mm glas till ett vettigt pris är inte lika lätt då jag antar att användingsområderna är väldigt små för sådana tjocklekar

och när jag räkna på det så fick jag det till att det var väldiga marginaler därav vart jag så fundersam !
#19 - 26 februari 2007 09:16
Skulle du köra 6mm till ett så högt kar så är det med stor sannorlikhet glaset som ger sig före fogarna.

Förstår inte riktigt varför du ens funderar i dom banor som du gör.
Tror du att alla komersiella akvarietillverkare har fel?

Den "marginal" du pratar om tror jag fortfarande inte är samma belastning som verkligen blir i ett kar.
Har man för tunnt glas så kommer glaset att bukta utåt pga vattentrycket som i sin tur beror på karets höjd. Den belastning du får på glaset då blir inte bara vinkelrätt tryck mot glaset utan också en "böjande" kraft (iom att rutorna sitter fast längs kanterna).
#20 - 26 februari 2007 12:11
jadu jag tycker du är lite envis gällande 6mm glaset.

jag förstår att du kanske inte vill lägga ut mer stålar på glas lr att du har dina skäl till att du vill köra med 6mm. jag förstår också att det enligt din uppfattning duger med 6mm. vem vet, det kanske kan fungera asså. men det ligger på gränsen till att inte fungera i längden. tänk dig ett sånt tryck mot ett 6mm's glas, det är inte rätt.

Scenario: tänk om någon råkar stöta emot karet lr liknande, det skulle spricka direkt asså, och en liten spricka med ett sånt tryck mot ett så tunt glas leder till vad? helt kört med andra ord.

det är ju inte bara hållbarheten i teorin som måste "testas" det är också hållbarhet i praktiken, karet ska tåla några stötar lr att man kanske lutar sig mot rutan(inte för att man ska göra detta).

jag hade personligen vart skit skrajj om jag skulle köra med 6mm, för mycket risk som sagt.

som folket här har påpekat. 6mm är riskabelt, du bör för säkerhets skull köra med 8-10mm. låt det kosta några lappar extra, bättre så än att glaset spricker och du får vattenskador, fiskdöd, med andra ord ett stort problem i famnen. ett sånt problem kommer kosta dig en betydligt större summa.

slutligen. 6mm ÄR riskabelt. oavsätt hur du räknat lr tänkt. ska du endå köra med 6mm så gör det och lycka till. vi säger inte emot dig för att vara jävliga, utan bara för o hjälpa till :)

Mvh Amaro
#21 - 26 februari 2007 18:07
Det är inte så smart att bygga in akvariet helt i väggen. Du måste kunna komma in och kunna byta vatten mm.
#22 - 26 februari 2007 18:11
#23 - 28 februari 2007 17:50
när jag räkna så räkna jag på den riktiga hålfastheten i glaset vilket finns där sålänge det är helt oskat och det var då 10ggr marginal men som ni säger så ska man nog räkna med att det blir repor av stenarna som fiskarna kan dra mot glaset eller när man rengör det (vet inte hur mycke det gör på styrkan men man vet ju att det är lätt att knäcka ett glas efter man repat det)

så då vet jag vilken åsikt ni har och hittar jag inte ett bra billigt 8 eller 10mm glas så får jag iställe gå ner till 40-45cm i vattenytan

det är bättre att gå ner i höjd om jag bara får tag i de glasen

och jag har inte tänkt att bygga in det helt utan räknar med att ha ca 20-25cm luft över akvariet och sen 5cm luft från vattenytan till täckglaset så man får 25-30cm arbetshöjd när man ska rengöra och byta vatten mm och behandla det trät som ska vara där så man inte får fuktskador då det kommer sitta som luckor på båda sidorna som ska gå ner till vattenytan så lysröret blir som inbygt och över 20cm över vattenytan borde det gå att ha ett lysrör!
#24 - 28 februari 2007 18:33
Gör ordentligt med arbets utrymme, 25-30cm är väldigt lite tycker jag.
#25 - 28 februari 2007 21:57
tänkte att ett 30cm brett akvarium som man kan komma åt från båda hållen så borde 25-30cm arbetsutrymme ovanför räcka eller?
#26 - 9 mars 2007 23:29
Sötvatten nja, men saltvatten NOPE !!

Tror du missat att man i saltvatten kör dubbla pumpar om varannat så man får vågeffekter i akvariet, för att efterlikna bla korallernas liv på revet.
Så glöm att ett för sötvatten tajt dimensionerat akvarium funkar för saltvatten.

Tänk på att du även har >40 kilo levande sten i också, på det måttet för karet.

[:-78]

Annons