Bygga låda över mh- ramp?

#1 - 5 februari 2010 08:11
Tjena. Har ju en mh-ramp över mitt 720l akvarium. Ljuset är ju som sagt rätt starkt och lyser upp hela mitt vardagsrum. Tänkte om man kan bygga en tunn låda över som går ner kanske 10- 15 cm döljer belysningen? I samma färg som rampen. Förslag på
matrial? Får ju inte väga så mycket. Kan det vara brandfarligt?
#2 - 5 februari 2010 08:20
Det kanske inte blir brandfarligt, men jösses vilken temp du kommer att få mellan ramp och kar. När jag hade en likadan ramp som du, funderade jag istället på att bocka en snygg plåt på någon dm som täcker ljuset, det räcker faktiskt.
Sedan kan du troligen sänka rampen om den hänger högt, men det ska ändå vara användarvänligt om du ska ner i karet och greja...
#3 - 5 februari 2010 09:04
ett alternativ är att bygga en skärm som du istället ställer på akvariet, så slipper du brandrisken (mh blir ju rejält varma) och så tvingar du inte all varmluft ner mot karet. Men å andra sidan döjer du då din ramp helt
#4 - 5 februari 2010 10:15
Sänka rampen en bit,sen ha en plåt som hänger på framsidan borde väl räcka? Då blir det väl inte så varmt heller?
#5 - 5 februari 2010 11:38
Precis exakt så jag menade:p!
#6 - 5 februari 2010 13:01
har du en gammal chassifläkt från en dator kan du ju kanske bygga in den så den ventilerar ut varmluft ifall du skulle bygga en heltäckande asså.

Annons