Bygga ljusramp. Hjälp!

#1 - 25 juli 2010 00:18
Jag har ett litet akvarium som är 20 cm högt, 20 cm djupt och 40 cm långt. Jag saknar dock en ljusramp, och tänkte bygga en egen för alla butiker jag har varit i har i princip sagt; köp ett nytt akvarium, att specialbeställa ramp blir dyrare än ett sprillans akvarium. Det hade ju funkat finfint om det inte vore för att jag inte har hittat ett enda akvarium med de här måtten (som är viktiga då hyllan akvariet står på är precis 25 cm djup.)

Hursomhelst, jag tänkte då bygga en ljusramp själv. Men jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga. Vad för lysrör bör jag ha? Vad för material bygger man rampen i? Hur bygger man en ramp? :P Någon som känner sig villig att gå igenom lite step-by-step eller kan dirigera mig till en bra hemsida för dylika hemmabyggen. Det är ju ingen monsterramp jag ska bygga. Min far är elektriker, så jag överlämnar eventuella omkopplingar och elinstallationer till honom, så ös på med ideér!
#2 - 25 juli 2010 07:21
http://www.pwss.nu/product.php?productid=2119&cat=879&page=1
Knåpa ihop en ramp eller låda att inhysa det elektriska när det är över akvariet, men se till att fuktsäkra konstruktionen om den inte är gjord i fuktsäkert material.
#3 - 25 juli 2010 17:29
du menar en ramp som täcker hela akvariet lr? annars hittade jag hur enkelt som helst, å dom ligger på runt 150 kr
#4 - 25 juli 2010 20:50
Heltäckande eller som en vanlig ljusramp, ung. som en balk som ligger över karet och håller upp ljusröret med sina hållare och skärmar av ljuset så det inte lyser ut i rummet gör du efter eget huvud och hur händig du är.
Vad var det du hittade för 150:-, beg. lysrörsarmaturer eller vad?
#5 - 25 juli 2010 21:02
nej... sprillans nytt, dock bara att de e inget lysrör utan glödlampa... www.herkuleszoo.se men du vill väl bara ha ljus lr? gå in på belysning så hittar du den...
#6 - 26 juli 2010 17:54
Har haft samma problem med ett 20 cm högt och 35 cm långt kar. var svårt och få det snyggt då proportionerna blev konstiga rampen blev för hög i förhållande till karet. Jag valde två sådan här armaturer... Annars köp ett nytt, det gjorde jag tillslut det blev ännu snyggare.
#7 - 27 juli 2010 09:06
Jag tänkte mest ha akvariet som sjukakvarie, därför vill jag inte köpa nytt (har redan två stora akvarium). Men de två som du länkade till Hulkjohan var ju faktiskt helt okej för något som inte alltid ska stå igång eller synas! :)
#8 - 27 juli 2010 11:53
ikea! köp en ikea global 11w skrivbordslampa (eller gör som jag och hitta en på en loppis för 30 spänn)
akvarieaffären! köp ett 11w kompaktlysrör till "fiskhotell" eller beställ hem om de inte har inne...
hemma! skruva isär lampan så du slipper "stången", bygg ett skal eller bara en fästanordning till det hela...
#9 - 27 juli 2010 14:29
Då far din är elektriker är det väl inge större sak för honom och kopla lsyrör med drossel . För dig är det bra att knåpa i hop en ramp där ,man fäster lysrörs hållare och drossel. Är du kunnig i att bocka plåt hade jag använt en tunn rosfri plåt och bockat till själva rampen så att den täkt karet. Enklast är att följa Vandals råd och slaktat en IKEA skrivbords lampa satt i ett rör som ger ett mer lämpa ljus för akvarium. Du kan alltid knåpa i hop en "kåpa" till IKEA lampan som täcker karet =)
#10 - 27 juli 2010 20:06
Måste nog hålla med om att ikea varianten (hittade en likadan på seconhand för 10kr) är bra, då får du en färdigkopplad historia med reflektor som du bara limmar in en snygg trälåda du bygger att passa över karet.
Annars om du inte ska ha några växter så kan man slakta ett par gammla kepslamor (lysdioder) och koppla till nån gammal adapter med rätt volttal (hittas på dom flesta secondhand för max 10kr ;)
#11 - 28 juli 2010 12:17
Kör ni med en eller två IKEA lampor då?
#12 - 28 juli 2010 19:54
på 40cm klarar du dig nog med en lampa, lite risk att det blir mörkare längst upp i kanterna förståss.
Det finns annars lysrör i passande längd på 14w så skulle du lyckas hitta nån gammal ramp med drivning på 14-15w kan du slakta den och köpa ett par nya lysrörshållare som är fuktsäkrade och sen får själva drivningen ligga en bit från rampen då den knappast lär vara fuktspärrad, har du en far som är elektriker är så kopplar han ju lätt ihop drivningen (ev får du bygga en separat låda för den då dom inte är så vackra och blir lite varma (oftast)).
snyggast sen är ju oavsett lösning en heltäckande trälåda som lämpligtvis målas med båtlack för att inte färgen ska börja släppa efter några månader ;)

Annons