Bygga lysrörsramp

#1 - 21 november 2004 22:05
Hej!
Tänkte bygga en egen lysrörsramp och har sett på någon zoonen sida en guide till det men kommer inte ihåg vem det var som hade den. Kanske någon här vet? =)
#2 - 21 november 2004 23:03
Kanskje du så den her: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=217756

:)
#3 - 22 november 2004 11:02
Jag hoppar in här så slipper jag starta en ny tråd. Det handlar fortfarande om att bygga lysrörsram dock.

Jag funderar på att bygga en lite speciell ramp.
Jag har tänkt att få plats med så många rör som möjligt i princip. Det akvarium jag har nu är dock inte så stort så jag rymmer inte mycket mer än 3-4 st.
Iden bakom det hela är att ha 3-4 olika lysrör med olika egenskaper, som ska kunna tändas och släckas oberoende av varandra. Detta ska sedan styras av ett antal timers.
Det tänkta resultatet med det hela är att återskapa de naturliga ljusförhålladerna under ett dygn.
dvs. Starkt ljus på dagen, med högt pur/par. Väldigt lätt belysning under natten, och tiden emellan blir då givetvis nånting i stil med halv-stark..

Bortse från liken fisk jag tänkt ha, eftersom jag inte bestämmt detta ännu, men ge gärna förslag på fisk som skulle dra nytta av ett sådant "system".

Till frågorna..
Är detta en bra ide? Har någon erfarenhet av liknande? Vilka rör bör man ha till de olika "sekvenserna"?
Vad jag kanske inte tänkt på.. finns det något liknande på marknaden?

Om längden spelar in tror jag det kommer att landa på 150cm.

Anledningen, norrbotten; 8 månader av totalt mörker. Jag har 15min solljus i akvariet nu, och en underdimensionerad belysning

Annons