Bygga om i karet!

#1 - 18 januari 2007 13:22
Tjennare!idag är jag hemma från skolan har haft feber i 2 veckor (virus)å idag tänkte jag att jag ska bygga om i mitt kar!å jag tänkte på min pump fluval 4+ jag tycker den e ful å vill gömma undan den hur ska jag göra lägga den ner? å växter över den lr på sidan då syns den ju inte så värst mkt
#2 - 18 januari 2007 13:53
Tjennare!idag är jag hemma från skolan har haft feber i 2 veckor (virus)å idag tänkte jag att jag ska bygga om i mitt kar!å jag tänkte på min pump fluval 4+ jag tycker den e ful å vill gömma undan den hur ska jag göra lägga den ner? å växter över den lr på sidan då syns den ju inte så värst mkt

Tjenare,

Reningen kommer bli den samma. Men du får ju ingen ytrotation... Alltså får du inte ner tillräckligt med syre i karet, och fiskarna kommer inte må bra.

Försök gömma den när den sitter som den ska istället.. stenar, rötter, växter...!

Simma lungt :)
#3 - 18 januari 2007 13:54
okej:Dtänkte fråga en annan sak angående min stora rot!den färgar vattnet som ni vet kan jag ta ur den å lägga den i en hink ett par dagar å sen byta lite vatten så ska jag se om de blir en finare färg
#4 - 18 januari 2007 14:03
okej:Dtänkte fråga en annan sak angående min stora rot!den färgar vattnet som ni vet kan jag ta ur den å lägga den i en hink ett par dagar å sen byta lite vatten så ska jag se om de blir en finare färg

Att roten färgar vattnet är ofta en fördel :) Ser snyggt ut med svartvatten...!
Eller vad var frågan? Såg ingen fråga :)
#5 - 18 januari 2007 14:05
jo rätt snyggt men gillar den här mer ljusa färgen
#6 - 18 januari 2007 14:05
jo rätt snyggt men gillar den här mer ljusa färgen

Då kanske det inte är rätt rot för dig... Den kommer nog färga av sig ett bra tag...!
#7 - 18 januari 2007 14:06
Jag kokade mina rötter länge och flera gånger för att få bort den värsta färgen men de färgar ändå vattnet i mina kar. (Grytan jag använde när jag kokade dem blev dessutom lite färgad.) Jag tycker inte det gör så mycket, ser bara naturligt ut. (Vattnet alltså, inte grytan. ;)) Antar att färgen tillslut försvinner efter ett flertal vattenbyten.
Kanske kan det fungera att lägga roten i en hink med vatten ett tag för att få bort en del av färgen men jag tror inte all färg försvinner.
#8 - 18 januari 2007 14:07
lägga den i en hink med bra syretillförsel som trycker in i roten skulle vell fungerar rätt bra men de e jobbigt:Dmen å lägga den i en hink med vatten borde vlel fungera
#9 - 18 januari 2007 14:53
Jag har haft mina rötter i blöt ca:1-2 veckor innan jag lagt ner dem i karet,men de färgar ändå.
Den största roten hade jag i blöt i badkaret i 3 vekor men nu 2 år senare så färgar den fortfarande vattnet.
Att roten färgar vattnet mer eller mindre kommer man nog aldrig ifrån.
MvH Richard
#10 - 19 januari 2007 17:05
Den kommer att färga allt mindre. Min färgar inte speciellt mycket nu efter 5 månader.
#11 - 19 januari 2007 19:27
Jag tycker det är snyggt med lite gul/brunt färgat vatten,så jag bruka bara skölja av rötterna.

/Macke
#12 - 19 januari 2007 19:32
Jag tycker det är snyggt med lite gul/brunt färgat vatten,så jag bruka bara skölja av rötterna.

/Macke
Det beror kanske vad för fiskar som passar i det vattnet det är väl en smaksak sydamerikanskt helt ok men annars:( :)
#13 - 19 januari 2007 21:06
Stew skrev:
Tjenare,

Reningen kommer bli den samma. Men du får ju ingen ytrotation... Alltså får du inte ner tillräckligt med syre i karet, och fiskarna kommer inte må bra.

Försök gömma den när den sitter som den ska istället.. stenar, rötter, växter...!

Simma lungt :)

Det beror helt och hållet på. Jag har shjälv haft ett innerfilter liggandes på botten och utblåset riktiat mot ytan så den rör sig och mina fiskar varken kippade eller andades häftigt. Har man en hel del växter så hjälper även dessa till med syresättning av akvariet.
#14 - 20 januari 2007 10:38
Okej jag har en fluval 4+ den e ju rätt kraftig men suget på den e vell inte den bästa

Annons