Bygga om Juwel-lysramp till standardmått?

#1 - 6 maj 2012 09:43
Tja.

Jag köpte ett beg akvarium som jag bara antar är juwel bland annat eftersom lysrörslängden är 59 cm vilket inte verkar vara standardmått.

Jag håller på att byta ut elektroniken emot T5 nu och då funderar jag på. Jewel har ju lysrör som är 59 cm.. Dessa är på 28W, men som jag förstått så är 28W T5-standard = HE och inte HO, standardwatten på HO är 24W..

Så vad tror ni? Är Juwels T5-lysrör HE eller HO? Jag vill ju gärna ha HO, då det sägs att det är bäst för akvarium. Måste ju veta om ett HFdon för "24W HO" kommer funka att driva T5 28W 59cm från Jewel, ett sånt lysrör kanske är som ett 24W HO, men eftersom detä r något längre så blir det 28W.

Eller ska jag passa på när jag ändå byter ut elektroniken att justera sockelavståndet till 55 cm istället så att jag kan använda standardmåtten för lysrör och få större valmöjligheter?

Hoppas jag gjorde mig förstådd.. :)

Cheers!
/E
#2 - 6 maj 2012 13:14
Efter mer forskning har jag nog klarat svara på en av mina frågor själv.

Eftersom HO innerbär mer watt per längd så har jag kommit fram till att ett 59cm T5 med 28W måste vara HO. då HE av samma längd oftast är bra mycket lägre watt.

Men då är frågan, funkar t.ex https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=33-551-53&toc=18999 för att driva Juwel's 59cm 28W HO-rör?

Den klarar 2x HO 24W och 2x HO 39W. De följer ju standardmåtten och skriver därför antagligen ut exempel efter det. Men kommer det även funka med 2x HO 28W då? Det ligger ju ändå emellan.
#3 - 6 maj 2012 18:31
Logiken säger att det borde gå men det är tyvärr svårt att ge ett riktigt bra svar. Min kunskap om lysrörs elektriska egenskaper är för klena.

Men om du orkar och kan skulle jag nog rekommendera starkt att du försöker flytta lysrörs hållarna så att du kan köpa vanliga 24W HO rör istället. Utbudet blir otroligt mycket roligare och "Juwel anpassade" rör brukar dessutom vara dyrare än standard längderna på T5 HO rör.
#4 - 6 maj 2012 19:59
mikoto skrev:
Logiken säger att det borde gå men det är tyvärr svårt att ge ett riktigt bra svar. Min kunskap om lysrörs elektriska egenskaper är för klena.

Men om du orkar och kan skulle jag nog rekommendera starkt att du försöker flytta lysrörs hållarna så att du kan köpa vanliga 24W HO rör istället. Utbudet blir otroligt mycket roligare och "Juwel anpassade" rör brukar dessutom vara dyrare än standard längderna på T5 HO rör.

Om någon är intresserad så har jag kollat upp det och det funkar med deras 28W till den.

Men som du säger, det jag dividerar om nu är om jag ska orka ändra längden, det är rätt bökigt dock då måste jag skära nya hål i plasten och täppa igen de gamla etc. Så jag kanske gör så att jag låter skiten sitta där det satt och så kör jag juwel-rören istället. Även om de är lite dyrare så lär de väl funka helt okej ändå. :)
#5 - 6 maj 2012 20:21
Ja, hur onda Juwel än är så skulle nog ingen köpa deras grejer om de inte fungerade :-) De är ok, deras kar är snygga med. Fast jag är lite av en standardextremist därav att jag gärna argumenterar för det.

Men om det är en simpel installation att sätta insocklar så att 28W T5 passar som det är nu så kan det nog väga rätt tungt, speciellt då den ballasten du kollat på ska fungera. Kör på och lycka till!
#6 - 5 juni 2012 09:02
vilket juwel har du? flera av dem är ganska djupa och ska du ha mycket växter räcker inte ens 2X28 t5. ska du ändå bygga om, försök pressa in mer, kanske ett extra rör. själv kapade jag ett jättehål i plasten och kompletterade mina 2 rör med en hql på120 watt. först då blev det fart på växterna, men det är verkligen inte snyggt... hellre något som döljer sig i original-skalet.
#7 - 5 juni 2012 17:23
Jag vet inte vilket juwel jag har, köpte begagnat. Men det är inte så högt. 35-40 cm.

Annons