Bygga om Juwelfilter?

#1 - 25 oktober 2011 08:27
Har läst om att en del har plockat bort alla filtersaker i sitt Juwelfilter och bara kört med klippt, blå filtermatta istället. Börjar känna mig sugen på att testa detta också. Känns som originalet renar sisådär, och den översta korgen sjunker hela tiden ner och stryper flödet i pumpen - har hängt upp den i en bit ståltråd nu, men känns inte optimalt att ha det i vattnet heller.

Om man nu skulle renovera, vilken sorts matta är det bäst att använda? Förstått att det finns olika grovlek på dem också...
Och vilket är det bästa sättet att undvika att det blir som en total nystart av karet? Byta ut en korg i taget? Krama ur allt mysigt filtergojs i det nya? Både och?

Öppen för alla förslag och idéer. :)
#2 - 25 oktober 2011 08:29
Varför inte klippa i sönder de filterbitarna som du har idag och komplettera med andra. PPI 10 är väl att rekommendera.

Hur menar du att den översta korgen sjunker ner och blockerar vattnet?
#3 - 25 oktober 2011 08:36
Det var en tanke! Kan ju klippa de som går och krama ur det som inte funkar...

Det finns två öppningar i väggen mellan pumpen och filtret, och när den översta korgen blir full av gojs och klet så sjunker den ner och är för tät för att vattnet ska komma igenom och flöda ordentligt. Trodde det bara var igensatt och skulle rengöra, men så fort jag lyfte korgen några cm så sprutade pumpen på som vanligt...
#4 - 25 oktober 2011 09:39
Nästa gäng frågor då:
Motsvarar 10 ppi grov eller fin matta då ppi inte står angivet?
Spelar tjockleken någon roll? (3 el 5 cm tex)
Hur mycket kan man tänkas behöva? Har för mig filterlådan är på ca 6l.

Annons