Bygga reflektor?

#1 - 24 september 2004 08:34
Har idag 2x30w Alu. Heltäckande ramp i mitt 222 liters. ( http://www.gibbon.se/archive/images/produkter/large/24/248969.jpg )Jag anser att det är för lite effekt nu när jag har ljuskrävande växter och funderar på om man kunde bygga en reflektor? Jag har varken lust eller pengar till att köpa en 4-rörs ramp.

Är det nån som har gjort detta? Är det för mycket pill med det så det helt enkelt inte är lönt så man köper istället. Finns det några till min ramp?
Bilder på fabriksgjorda reflektorer?
#2 - 24 september 2004 08:50
Extremt kortfattat är det nästan alltid bättre att måla insidan av rampen helt vit än göra egna reflektorer.

Detta beror på att materialet till egna reflektorer sällan är så bra reflekterande som behövs. T ex några få skrynklor på en aluminiumfoliereflektor är sämre än vit färg. Det är lätt att mäta med lumensmätare, en hyffsat känslig kamera borde duga.

Således är perfektionen i böjda reflektorer svårt att få till hemma, även om jag vet att MickeJ lyckats väldigt bra med sina Panduropapp-reflektorer eftersom han fick den att böja sig helt naturligt utan skrynklor.

Stuprännor brukar nämnas, eller ölburkar och diverse andra lättarbetade material, men att få folie att smeta ut perfekt på sådana ytor är inte så lätt om man ska vara så extremt nogrann som man måste. Däremot skulle jag kolla på Mylar, den är inte lika benägen att skrynkla som vanlig folie utan mer plastfilm-likt (och när man är klar och jämför med en vitmålad hood så kommer man klia sig i huvudet och fundera på om det var värt alla pengar och jobb ;).
#3 - 24 september 2004 08:51
Finns lösa reflektorer till alla rör. Billigare än ny ramp.
#4 - 24 september 2004 08:54
Om man nu ska måla och kladda inne i rampen, vilken färg behöver man eller bör man använda? Finns det inte sån här metalliclack eller liknande som man kan använda?
#5 - 24 september 2004 08:58

Om man nu ska måla och kladda inne i rampen, vilken färg behöver man eller bör man använda?

HasseH var den första jag läste om som målade insidan vit. Han kan säkert svara.

Finns det inte sån här metalliclack eller liknande som man kan använda?

Alla metalliclacker kommer nästan garanterat vara sämre än en riktigt vit färg.
#6 - 24 september 2004 09:19
Kan man inte limma fast speglar? Borde onekligen reflektera. :))
#7 - 24 september 2004 09:25
Nej det är faktiskt ännu sämre än böjda alu-reflektorer eftersom speglar reflekterar rakt ner. Om du tittar på en ramp med spegel i hooden från akvariegrusets håll så kommer du bara se ett lysrör, dvs den reflekterar typ ingenting (annat än om du börjar titta på rampen från 45 graders vinkel - och där sitter ju bara glasrutor som man *inte* vill ha ljus på pga algerna).
#8 - 24 september 2004 10:06
Jag hade inte tvekat utan köpt färdiga reflektorer. Allt e relativt, men såå dyra e dom inte..
#9 - 24 september 2004 10:14
Ursprungligen skickat av Torstensson

Jag hade inte tvekat utan köpt färdiga reflektorer. Allt e relativt, men såå dyra e dom inte..

Var hittar man dem då?
#10 - 24 september 2004 10:30
Ursprungligen skickat av Theo

Var hittar man dem då?

I din lokala akvarieaffär, hos PWSS, aquaristic.net eller någon annan akvarieaffär... Du kan inte ha letat om du påstår att du inte sett några!

Peter
#11 - 24 september 2004 10:39
OK! Dum fråga... [:-5]
#12 - 24 september 2004 10:44
När man nu har köpt sina reflektorer, hur monterar man dem? Vore bra att veta och vara lite förberedd menar jag.
#13 - 24 september 2004 11:02
Det finns säkert en massa olika sätt att fästa dem på, beroende på märke osv...
Jag köpte några från akvarielagunen.se som man fäste direkt på rören med smo clips som följde med.
Monteringstid / rör är ca 10 sekunder... =)
#14 - 24 september 2004 11:17
Nej det är faktiskt ännu sämre än böjda alu-reflektorer eftersom speglar reflekterar rakt ner. Om du tittar på en ramp med spegel i hooden från akvariegrusets håll så kommer du bara se ett lysrör, dvs den reflekterar typ ingenting (annat än om du börjar titta på rampen från 45 graders vinkel - och där sitter ju bara glasrutor som man *inte* vill ha ljus på pga algerna).

Om man nu vill använda speglar kan man ju alltid montera dem med 45 graders lutning bredvid varje lysrör, det kommer att dubbla effekten på varje lysrör. Om du har plats kan man ju alltid montera en spegel i 45 graders lutning på andra sidan lysröret också, då har du tre-dubblat effekten.

Man kan använda trälister sågade med 45 graders lutning som man sedan limmar på speglarna, sen är det bara att limma eller skruva fast trälisterna med speglarna i rampen.
#15 - 24 september 2004 11:21
Ursprungligen skickat av TN

Om man nu vill använda speglar kan man ju alltid montera dem med 45 graders lutning bredvid varje lysrör...

Men man vill inte använda speglar. Tro det eller ej men de reflekterar ljus väldigt, väldigt dåligt!

Peter
#16 - 24 september 2004 11:27
Köpta reflektorer tycker jag mest sprider ut ljuset åt sidorna, mycket för att dom är gjorda att passa i trånga ramper. Det blir mest som att sätta en reflektiv hatt på lysröret, men visst blir det lite bättre.

Det vore kul att jämföra en zooaffärsreflektor (Juwel, Arcadia) med en helvitmålad ramp. Det skulle inte förvåna mig om det i princip blir dött lopp.
#17 - 24 september 2004 12:44
Låter intressant defdac skall nog prova att måla min vitt, har för närvarande en hel svart insida, någon som vet vilket märke eller typ av färg man skall använda om man skall måla på hård plast, vill ju inte att det flagnar och ramlar mer i akvarium ett.
#18 - 24 september 2004 13:09
Det finns florecent vit signalfärg har jag sett. Det kanske vore något.
#19 - 25 september 2004 07:42
Det finns även Krom på Sprayburk :-)
#20 - 26 september 2004 09:25
Självlysande färg = månljuseffekt när rampen släcks?

Annons