Bygga STORT Akvarium

#1 - 14 augusti 2004 11:54
Hej på er. Jo jag har funderat länge på att bygga ett stort akvarium.
Har tänkt att bygga det på en gammal verkstads bänk som är 3.7 meter lång och 1 m djup. Den tål vikten utan problem och är klädd med rostfri plåt. Har då tänkt att göra sidor samt bakstycket i rostfri plåt och bara ha glas framtill. Eller är det bättre att bygga med marin plywood? Hur högt ska man göra det? hur kraftigt glas krävs för detta? Vill ha back to nature amazonas bakgrund i det men det finns ju "bara" 2 meters hur löser man det? Sidorna måste täckas också.
Det ska bli ett diskus kar är det tänkt med några få växter i och hur mycket ljus kräver detta? Tacksam för tips hur man genomför detta bygge så att det blir en bra funktion på det samt till ett så bra pris som möjlig.
Tack på förhand Peter.

#2 - 14 augusti 2004 12:14
Jag vet inte om marinplywood håller det trycket. Bakgrunden löser du med frigolit, gör en egen bakgrund så får du den så som du själv vill ha den. Pris= mycket dyrt, om du inte har byggt grejer själv innan som ska hålla sådant tryck då tycker jag inte du ska starta detta projektet.
#3 - 14 augusti 2004 12:56
Håller med föregående talare , det är nog kanske
inte en så jätte bra ide att starta ett sådant projekt
om du är nybörjare. Det viktiga för fiskarna är att
dom får sådan stor revir yta som möjligt , alltså
bör akvariet vara så lång och så bred som möjligt.
höjden brukar inte vara så viktig.Jag skulle bygga
hela akvariet i glas, 8mm för att vara på den säkra
sidan. Men OBS! detta blir svin dyrt! bara så du
vet , räkna med en minst 3-4 tusen bara glaset.
Vill man sedan att det skall bli snyggt så är
alu fogar att föredra. Filter behövs ochså , ett rejält
ett , fast det är ett mindre problem, se till att
ha ett ytterfilter för att få det snyggt.

jag önskar dig all lycka med detta
projekt i fall du sätter i gång det.

mvh

/Baggen
#4 - 14 augusti 2004 13:14
Hallå vad är det för svar man får här ...Kunde lika gärna frågat en kassöska på kunsum om hjälp
Kan tillägga det att jag har hållt på med akvarium i många år
Samt har kunskap i att bygga hus / garage samt tävlings bilar på proffs nivå. Så jag kan svetsa mm
Vad jag inte kan få fram är material val samt glas val.
Kostnad vet jag om men vill välja saker som är prisvärda.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 14 augusti 2004 13:46
Vill ha back to nature amazonas bakgrund i det men det finns ju "bara" 2 meters hur löser man det? Sidorna måste täckas också.

4 meter långt akvarium med 2 st BTN Amazonas - så visst går det http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=2707
#6 - 14 augusti 2004 14:57
Hej, reagerade bara lite på uppgifterna om glastjocklek som någon ovan skrev till dig.
Jag har själv ett växtkar på 1051 liter (200(b)*73(h)*72(d)). tjockleken på glaset i detta kar är 12 mm, jag har aldrig räknat på om detta är onödigt tjockt, men jag tycker nog att 8 mm låter lite tunt.
Lycka till med ditt projekt !

AH
#7 - 14 augusti 2004 15:07
Ursprungligen skickat av Peter66

Hallå vad är det för svar man får här ...Kunde lika gärna frågat en kassöska på kunsum om hjälp

Tja... det här är ju zoopet, man får räkna med sånt ibland [:D]
Själv är jag också lite nyfiken hur man får till ett jätte kar!
Typ 4-6 X 1 X 1. Vilka valmöjligheter som finns, tex gjuta i betong å så... fantiserar just nu om hur möjligheterna är att få till nåt stort i garaget [:)]
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 14 augusti 2004 16:34

Ligger kanske lite i de svar du fått[;)] trots allt eftersom om man gör fel så kan det få ödesdigra konsekvenser. Går det sönder och det just då står ett barn framför akvariet så kan det mycket väl betyda att barnet stryker med. Ja även en vuxen kan stryka med om man har otur.
För att ge sig på ett så stort projekt så krävs det därför rejält med erfarenhet - själv har jag under årens lopp limmat åtskilliga hundra akvarier men jag skulle ändå aldrig våga limma ett så stort akvarium utan att ta hjälp av någon med erfarenhet av detta. Detta trots att jag några gånger sett på och hjälpt till med limning av så stora akvarier.

Sedan till frågan om tjockleken på glaset - detta är avhängigt av hur man limmar lsiter och stag samt framförallt hur högt det är. 8 mm som nämnts ovan är alldeles för lite om inte akvariet är väldigt lågt.
#9 - 14 augusti 2004 21:41
Jag skissar på ett akvarium och har tittat en del på de en del av de problem som du frågar om:

1: Bygg det inte högre än 70cm. Dels blir det jobbigt eftersom armarna inte räcker ned i karet, dels går det åt enorm tjocklek på glaset. Det är ganska så få fiskar som verkligen nyttjar mer än 40-50cm vattenhöjd i akvariet.

2: Fundera på om du verklgen behöver ha frontrutan i ett stycke, eller om du kan dela av den i två eller tre sektioner med stadgande balkar emellan. Det betyder rätt mycket för glastjockleken det också.

3: Marin plywood eller rostfritt är en smaksak. Bägge lär hålla för trycket om du tar till dimensionerna när du bygger det.

4: Om du väljer växter som inte kräver så mycket ljus (och akvariet inte är högre än 70cm) så räcker det med 0,15 - 0,2W ljus/liter vatten. I ditt fall runt 4-500W totalt.
#10 - 15 augusti 2004 01:06
Jag skulle nog dela av rutan i några sektioner (två eller tre delar i ditt fall). Tror dessutom att det kan bli snyggt och dessutom kan man ha det som avdelar till olika sektioner i akvariumet. Dvs strandsektion i första mittensektion av floden i andra och andra sidan av floden i tredje.

Angående glasets tjocklek, så har en glasfirma i uppsala en bra tabell på internet. Den visar hur tjock glaset minst måste vara beroende på längd och höjd. Skall söka och se om jag kan hitta adressen. *söker*

Företaget med tabellen var http://www.arosglas.se/
Resultat av mitt Googlande efter "akvariumglas tjocklek" eller något likande:
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Akvariets+form+och+placering
http://saltaquarium.about.com/cs/aquariumdiy/l/blcustomtank.htm
http://www.fohrman.se/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8352
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=190
http://w1.413.telia.com/~u41304321/akvarie.htm
http://hem.passagen.se/vaaf/tips/vikt.htm
http://www.pilkington.com/resources/sv66_80+grundlaggande+om+glas.pdf

Angående baksidan och sidodelen. Om du väljer rostfritt eller plywodd spelar nog ingen roll. Se bara till att du har stöd ordentligt med några stag mellan fram och bakdel. Vatten är TUNGT och utövar STORA krafter. Du bör nog ändock fundera på att måla innsida med någon lämplig färg (som man brukar använda för spånskiveakvarium). Det finns några akvarium byggda i spånskiva och några i plywood. Titta på dessa och få ideer till ditt bygge från dessa. Jo, det finns ett stort norskt bygge publicerat på internet, där han bygger ett stort akvarium i betong. Infästningen av framrutan kan vara intressant för dig att titta på.
Jag skulle nog bygga någon form av fackverk av vinkelstål för att staga upp akvariumet.

Teknisk utbildning på gymnasium brukar hålla på med hållfasthetsberäkningar. Du kan ju kanske be dem göra en beräkning på hur ett akvarium i stål skall byggas för att hålla med lämplig säkerhetsmarginal (två eller tre ggr kanske?). Kan vara ett lämpligt projekt för dem. Men det kommer att ta lite tid, skulle jag tro. Men du skulle få en bra ritning som du kunde dela med dig av ;-)

Angående infästninga av framrutan. Detta akvarium är så stort, så att limningen av rutan handlar inte om att fästa rutan vid framkanten, utan att skapa en packning av silikonet. Rutan kommer nämligen att tryckas fast mot framkanten med kraft. Det är ens tveksamt om silikonen kommer att kunna hålla en så tyng ruta som detta troligen kommer att handla om. Men du limmar fortfarande med silikon, men som jag skrev, den kommer att aggera packning. Titta på någon av de stora byggena, så förstår du.

Skall du ha så stort akvarium behöver du inte så mycket grundbelysning. Men några spottar på lämpliga ställen levar upp akvariumet och kan göra några "öar" av ljus som får växterna att växa bra på dessa plattser. Det kan dessutom simulera hål i de täckande trädkronorna ovanför floden. Speciellt om du har lite vågrörelse i vattenytan.

Det går åt rätt mycket vatten att byta i ett sådan här stort akvarium. Du bör definitivt tänka på att ha automatiskt vattenbyte. Ha en flottör som styr vattennivå (släpper in vatten när nivån sjunker). Sedan temmör du en del av det vatten som passerar filtret. Det kommer att behöva vara på några hundra liter, så ett helglasakvarium kan vara ett bra sumpfilter. Där kan du dessutom ha all teknik som du behöver (värmare etc). Tänk på strömningen i akvariumet. Planera in flera in och utflöden till filtret. Kanske även några innerfilter på totalt några tusen liter i timmen för att få fart på vattnet.
PatrikMalmo
#11 - 15 augusti 2004 05:34
Ow, maffigt kar... och roligt med planer!! ;) Jag har nu ingen erfarenhet av att bygga så stora kar, men lite idéer kan jag bidra med.

Kolla på bibblan om du hittar en bok som heter "Det levande akvariet". Där finns en del tips på hur man bygger kar i olika material, dock inget så stort som ditt. Där finns också en tabell på glastjocklek beroende på längd/höjd på karet. Tabellen räcker dock inte till för ett så stort kar som ditt... Om karet ska vara två meter långt och en meter högt rekommenderas i vart fall 15 mm glas i sidorna och 20 mm i botten. Jag skulle därför _tro_ att frontrutan i ditt kar behöver ligga på minst 20 mm, om du ska ha den i ett stycke. Pratar dessutom pengar här, så tjockt glas kostar multum (tre polare har byggt kar kring 1000-liter i marinplywood, och deras rutor var _dyra_ tom i mindre tjocklek).

Vare sig plåt eller marinplywood låter i mina öron som om det pallat trycket i ett så stort kar. Tjock marinplywood i dubbla lager kanske? Det gäller ju att sidorna inte buktar det minsta, för då sticker fogarna. Jag hade gjutit ett så stort kar i betong eller använt polyester.

Ett annat tips är att kolla med en del offentliga akvarium - de har ju ofta jäkligt stora kar och måste kunna lite om sådant.

Ingen har varit inne på vad som täcker insidan av karet så att inga otrevliga ämnen läcker ut i vattnet. Polarna som byggt träkar har använt olika båtlacker i jäkligt tjocka skikt (tog en evighet att lacka, kan inte läggas på för tjock eftersom det inte härdar rätt då). Prova lacken på en liten yta först och kolla så att sugproppar fäster på den - polarna upptäckte först när karet var klart att sugproppar inte fäster på deras lack. Planera annars för att inte använda några sugproppar!

Ljus, ja. Ska du ha några växter att växa i det karet får du brassa på ordentligt. Halospottar räcker inte långt och dessutom har de inte bra spektrum för växterna. Metallhalo är som jag ser det de enda som kommer att räcka ned en bit i karet för att ge tillräckligt ljus. Om du bara ska ha växter på några få ställen i karet räcker det med en/två st på 70 eller 150 W, om du planterar växterna direkt under. Alternativt kör du med lysrör och javaormbunkar på trädrötter rätt nära ytan, då räcker lysrörsljuset. I ett så stort kar kan du troligen få "spoteffekter" även med lysrör. Jag hade definitivt satt en radda lysrör längs fram i karet så att fiskarna syns i medljus, med rätt rör kommer discusarna att se fantastiska ut (det är ju grann fisk från början).

Hilsen och lycka till!! Håll oss uppdaterade!!
#12 - 15 augusti 2004 06:35
Hej på er!
Nu har jag varit och tittat på ett lika stort akvarium som har varit i drift i många år och bildat mig en egen uppfattning om hur jag tänker göra. Det akvariet var byggt i 10 mm glas (helglas).
Jag bygger en ram med vinkel profiler som svetsas med flera stag imellan fram och baksida samt pulverlackas. Sedan läggs glaset in i ramverket och limmas mot ramen med silicon. Under härdningen lägges det in distanser så att inte glaset trycker ut siloconet för mycket för att få som en packnig på utsidan. Efter det så limmas det på insidan som vanligt. Inte riktigt säker på glaset än om det blir 12 eller 15 mm. I bottnen lägger jag in en 3 mm plexi skiva eller frigolit som skydd mot stenar mm. Angående vatten byte så blir det hel automatiskt. Enligt mina beräkningar så blir det 3.70*1.0*0.7 2590 liter. Nu kommer det att ta ett tag innan detta blir färdigt platsen det ska stå på skall renoveras först.
#13 - 15 augusti 2004 15:18
hej där. orkar inte leta fram till vem det var som hade polare som målat sitt kar och sedan inte kunde använda sugkoppar,
MEN varför inte bara silicona fast en glasskiva där dom vill använda sugkoppar...
PatrikMalmo
#14 - 15 augusti 2004 15:44
MagicFingers,
de har de redan lurat på, men detta är folk som gör om karen rätt ofta. Bara för att de vill ha något tillbehör på ett visst ställe i ett kar är det alltså inte säkert att de vill ha det där nästa gång. De har hittat lösningar utan sugkoppar nu - men tack för tipset!!

Hilsen!!
#15 - 15 augusti 2004 15:55
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]Vill ha back to nature amazonas bakgrund i det men det finns ju "bara" 2 meters hur löser man det? Sidorna måste täckas också.

4 meter långt akvarium med 2 st BTN Amazonas - så visst går det http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=2707
[/quote]

Kjell, det karet är ju helglas. Har du de exakta måtten på det, och hur tjockt glas de använt?
Tack på förhand.

Mvh. Martin
PatrikMalmo
#16 - 15 augusti 2004 16:46
Hittade tips om hur man bygger stort kar i en annan tråd:

http://home.online.no/~joobjoer/

Mycket intressanta uppslag, samt även överig intressant info. Missa inte länkarna!!

Hilsen!!

Annons