Ow, maffigt kar... och roligt med planer!! ;) Jag har nu ingen erfarenhet av att bygga så stora kar, men lite idéer kan jag bidra med.
Kolla på bibblan om du hittar en bok som heter "Det levande akvariet". Där finns en del tips på hur man bygger kar i olika material, dock inget så stort som ditt. Där finns också en tabell på glastjocklek beroende på längd/höjd på karet. Tabellen räcker dock inte till för ett så stort kar som ditt... Om karet ska vara två meter långt och en meter högt rekommenderas i vart fall 15 mm glas i sidorna och 20 mm i botten. Jag skulle därför _tro_ att frontrutan i ditt kar behöver ligga på minst 20 mm, om du ska ha den i ett stycke. Pratar dessutom pengar här, så tjockt glas kostar multum (tre polare har byggt kar kring 1000-liter i marinplywood, och deras rutor var _dyra_ tom i mindre tjocklek).
Vare sig plåt eller marinplywood låter i mina öron som om det pallat trycket i ett så stort kar. Tjock marinplywood i dubbla lager kanske? Det gäller ju att sidorna inte buktar det minsta, för då sticker fogarna. Jag hade gjutit ett så stort kar i betong eller använt polyester.
Ett annat tips är att kolla med en del offentliga akvarium - de har ju ofta jäkligt stora kar och måste kunna lite om sådant.
Ingen har varit inne på vad som täcker insidan av karet så att inga otrevliga ämnen läcker ut i vattnet. Polarna som byggt träkar har använt olika båtlacker i jäkligt tjocka skikt (tog en evighet att lacka, kan inte läggas på för tjock eftersom det inte härdar rätt då). Prova lacken på en liten yta först och kolla så att sugproppar fäster på den - polarna upptäckte först när karet var klart att sugproppar inte fäster på deras lack. Planera annars för att inte använda några sugproppar!
Ljus, ja. Ska du ha några växter att växa i det karet får du brassa på ordentligt. Halospottar räcker inte långt och dessutom har de inte bra spektrum för växterna. Metallhalo är som jag ser det de enda som kommer att räcka ned en bit i karet för att ge tillräckligt ljus. Om du bara ska ha växter på några få ställen i karet räcker det med en/två st på 70 eller 150 W, om du planterar växterna direkt under. Alternativt kör du med lysrör och javaormbunkar på trädrötter rätt nära ytan, då räcker lysrörsljuset. I ett så stort kar kan du troligen få "spoteffekter" även med lysrör. Jag hade definitivt satt en radda lysrör längs fram i karet så att fiskarna syns i medljus, med rätt rör kommer discusarna att se fantastiska ut (det är ju grann fisk från början).
Hilsen och lycka till!! Håll oss uppdaterade!!