Bygga träbänk

#1 - 3 februari 2008 20:56
Bänken som kom med mitt begagnade akvarium är ett inte särskilt snyggt hembygge, dessutom med fel dimensioner. Därför planerar jag att få en ny byggd.

Idag har jag ett 240 liters som ska stå där. ca 110X45 i bottenmått. Jag tänker mig en MDF-skiva som vilar på en ram av reglar, sedan sex ben. En ram/sockel även nedtill för att få det hela stabilt.

Vad behövs för dimensioner för att klara detta. Naturligtvis prima virke. Kan en 19 mm MDF och 45x45 reglar för benen vara rätt? Ramen borde väl inte spela så stor roll om benen stöder mot skivan. Finns något bra sätt att få höjdjustering på sådana ben om golvet är lite ojämnt?

Med tanke på eventuella framtida äventyr, går det att byta skivan mot en längre, tex 150 cm (med ca 25 cm överhäng från benen) om jag skulle vilja skaffa mig en större tank i framtiden. Skulle ovan nänmda dimensioner även klara ett 450 l?

Normala försiktighetsåtgärder som tex frigolit under akvariet räknar jag med.
#2 - 3 februari 2008 21:06
jag hade valt 45x70 reglar..
#3 - 4 februari 2008 08:57
Tjenare.

Jag är då ingen snickare, men nervös det är jag :)
Skulle aldrig ställa ett kar störe än 100liter på en träkonstruktion, absolut inte om jag byggt den själv (jag inser mina begränsningar direkt jag får en hammare i handen).
Jag hade valt att använda lecablock och en ordentlig träskiva, eller skaffa en bänk i alu. Lägg ut en annons här på zoopet att du vill köpa en sådan. Tror det finns flera som vill bli av med sina för en billig peng.

Men som sagt. Jag är ingen snickare. Och lyckas man få ihop en träbänk bra, så blir den säkert lika stabil som en alubänk och betydligt mycket snyggare.

Mvh

Stefan
#4 - 4 februari 2008 09:09
Här är lite nyttig info, och han säljer även ritningar med materialplaner och dimensioner (dock med amerikanska mått tror jag):
http://www.aquarium-stand-plans.com/aquarium_weight_points.htm
#5 - 4 februari 2008 10:59
larson skrev:
Bänken som kom med mitt begagnade akvarium är ett inte särskilt snyggt hembygge, dessutom med fel dimensioner. Därför planerar jag att få en ny byggd.

Idag har jag ett 240 liters som ska stå där. ca 110X45 i bottenmått. Jag tänker mig en MDF-skiva som vilar på en ram av reglar, sedan sex ben. En ram/sockel även nedtill för att få det hela stabilt.

Vad behövs för dimensioner för att klara detta. Naturligtvis prima virke. Kan en 19 mm MDF och 45x45 reglar för benen vara rätt? Ramen borde väl inte spela så stor roll om benen stöder mot skivan. Finns något bra sätt att få höjdjustering på sådana ben om golvet är lite ojämnt?

Med tanke på eventuella framtida äventyr, går det att byta skivan mot en längre, tex 150 cm (med ca 25 cm överhäng från benen) om jag skulle vilja skaffa mig en större tank i framtiden. Skulle ovan nänmda dimensioner även klara ett 450 l?

Normala försiktighetsåtgärder som tex frigolit under akvariet räknar jag med.

Vad 19mm MDF har för bärighet känner jag inte till, men det torde gott räcka med en rejäl ram under, du kan ha en regel från långsida till långsida på mitten av ramen för att stärka upp och minimera att ovanpåliggande skiva skall svikta. Ramen (de underliggande/vågräta reglarna) skulle jag ha tagit ex 2x3 el 2x4 tum för att få en stum ram. Benen kan gott göras av 2x2 tum, de utsätts för längsgående tryck (trät tål otroligt mycket på den ledden förutsatt att det ej sviktar i sidled.) Du måste alltså även ha en ram nertill och/eller tvärgående stag så konstruktionen ej blir ostabil i sidled. Om du har ett virke ex 2x3 tum skall du ha den smala delen (2tum) uppåt/nedåt, inte lägga dem på "plasken", de sviktar så mycket då!

Fötter vet jag ej säkert, men det finns ju olika typer av justerbara (skruvbara fötter) som kan funka, kolla med bygghandeln. Överhäng funkar! (inte för mycket naturligtvis)

Har själv byggt ställning med enbart trä i 2x2 tum och haft ca 1500-2000L vatten fördelat på 6 el 8 kar på samt en massa utrustning under många år -det höll! Och den ställningen var 1.6 m hög...
#6 - 4 februari 2008 11:13
Här har du "bänken" till Kjell's 3000 liters:
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=955474&postcount=108
#7 - 4 februari 2008 21:18
Har precis kollat med en bekant till familjen, som snickrat mer eller mindre professionellt mest hela livet. Han lät intresserad av att hjälpa till med bygget. Så jag känner mig ganska trygg i att ha en rutinerad byggmästare. Nu ska jag sno ihop en skiss som han kan utgå från. Jag hoppas att jag kan få den byggd innan min planerade start framåt månadsskiftet.

Min tanke är att göra den som en tvåstegskonstruktion. Först en naken bänk, som senare kan förses med väggar och dörrar för att bli ett skåp. En utdragsskiva som arbetsyta finns också med i planeringen.
#8 - 4 februari 2008 21:46
Stew skrev:
Tjenare.

Skulle aldrig ställa ett kar störe än 100liter på en träkonstruktion

Jag byggde en bänk av enbart 25mm MDF. Ingen ram av reglar i den över huvud taget. På den står idag ett 375 liters. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56926

Jag kan lova att den håller minst lika bra som en aluställning. Kanske inte lika bra som leca, med ser väldigt mycket trevligare ut. Tror den utan vidare skulle kunna hålla för den tredubbla volymen, om inte mer.

Så länge man ser till att bygga rakt och att sammanfogningen blir bra så håller MDF otroligt bra.

Den nedåtriktade kraften är lätt att hantera.
Det man måste se upp med är skjuvningen.

Vad det handlar om är noggrannhet. Mät, mät, mät och mät.... Vid minsta fel så gör om och gör rätt :p

Det som är fördelen, som jag ser det, med aluställning är att det är lätt att justera för ett golv som inte är helt plant. Detta är svårare med Leca och med en bänk byggd helt i trä. Speciellt om man som jag har en hel bottenplatta på möbeln. Det gäller att ha koll på att golvet är rakt om man inte gör möbeln lätt att justera.

Om du ska bygga en stomme av reglar tycker jag du kan gå ner i dimension på MDF'en

Kraften ska du se till att regelstommen tar upp och inte MDF'en.
Om du bygger en bänk bara i MDF så gå upp i dimension. Inte bara för att det är hållbarare med en kraftigare skiva utan för att det är lättare att sammanfoga tjockare MDF skivor.
#9 - 5 februari 2008 05:22
Jepps.
45*70 reglar och 19mm mdf platta.
Helst ska du även ha en mdf platta ner till också.
Sen gör du ett kors av reglar baktill.
Och ben son vanligt.
6st ben räcker.

Om man ska ha stabilitet så bör man köra med en typ av låd konstruktion.
alltså ram ovan och nertill av reglar.
Sen mdfplattan ovantill(sätt den med två skruvar så är det lätt att byta ut om du ska använda samma bänk till större akvarium.

Gällande MDF skivors hållbarhet..så kan jag berätta att jag bygget tillsammans med micke på aquarium africa ett akvarium på 3000liter med mdf skivor(2*19mm) och frontglas.
Så en MDF skiva räcker för att få en bärande sockel.
#10 - 5 februari 2008 05:36
MattiasC skrev:
Jag byggde en bänk av enbart 25mm MDF. Ingen ram av reglar i den över huvud taget. På den står idag ett 375 liters. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56926

Jösses vilket snyggt resultat. Grattis!
#11 - 5 februari 2008 07:44
dock inte lika lätt för en amatör med kexning osv som på mattiasc behövs en kex maskin och har du inte kexat förut är det inte så jätte lätt att veta hur man ska göra..
#12 - 5 februari 2008 07:52
MrN skrev:
dock inte lika lätt för en amatör med kexning osv som på mattiasc behövs en kex maskin och har du inte kexat förut är det inte så jätte lätt att veta hur man ska göra..

Hmm, jag är en amatör.

Det här var det första jag kexade. Köpte billigast möjliga kexmaskin på bauhaus. Pga stressade kassörska behövde jag bara betala 200:- för den.

Jag trodde också det skulle vara lite besvärligt men det var grymt lätt. Gjorde några provkexningar i lite spillmaterial innan jag började med bänken.

Återigen, är man noggrann så blir det bra.
#13 - 5 februari 2008 07:58
sen är fågan var gränsen som amatör dras..är man amatör om man har lekt med lego :D
inte många amatörer som har en festoolskena som du har på bild 1 :D
#14 - 5 februari 2008 08:02
MrN skrev:
sen är fågan var gränsen som amatör dras..är man amatör om man har lekt med lego :D

inte många amatörer som har en festoolskena som du har på bild 1 :D

Ahh, min lilla festool älskling :-)
Den första cirkelsåg jag någonsin ägt. Har gått och suktat efter en sån i 7-8 år. Fick till slut en i 30-års present.
Tro mig jag är amatör. Detta är den första möbel jag byggt. Trots att man är amatör så kan man ju vilja ha bra verktyg.
För övrigt består arsenalen av Black and Decker, Bosch och lite "kinesmaskiner" :)
#15 - 5 februari 2008 08:05
hehe ok :D tror dig.men du är en hemmasnickare.. och inte helt ohändig och ny med snickrandet iaf:D
#16 - 5 februari 2008 08:12
tycker det känns lite som att bygga en akvariebänk kan nog i princip alla så att den håller med lite sunt förnuft.
Men att få den jävligt snygg och praktisk kan ju för vissa vara den svårare biten,,,
#17 - 5 februari 2008 08:21
MrN skrev:
tycker det känns lite som att bygga en akvariebänk kan nog i princip alla så att den håller med lite sunt förnuft.

Men att få den jävligt snygg och praktisk kan ju för vissa vara den svårare biten,,,

Jo förvisso, men många tycker att utseende inte är så viktigt eftersom dom bygger av leca-block :-)
Vi kan alltså dra slutsatsen att att en akvariebänk kan nog i princip alla bygga ;)
#18 - 5 februari 2008 08:58
Det handlar väl egentligen hur nogrann man är och vad man har för ambitioner.
Är man inte nogrann och har låga ambitioner blir resultatet där efter.
Har man sen lite vana så kan man nå ett bra resultat på kortare tid än om man är ovan.

Jag kan ju ta exemplet med när jag skulle måla en TV-bänk (som förövrigt inte är klar ännu ;)).
Jag ville få den så slät som möjligt, då räcker det inte att kladda över med en roller bara. Det är grundning och slipning i flera omgångar, mera slipning och mera målning. Jag slipade och målade säkert 10ggr men blev ändå inte nöjd (höga ambitioner mao). Den står nu fortfarande oklar pga att jag inte nått mitt mål, inte för att jag inte kan.

Tålamod, är ju förövrigt en bra egenskap att ha om man har höga ambitions nivåer men inte så mycket vana. :D
#19 - 5 februari 2008 09:16
heeke skrev:

Jag kan ju ta exemplet med när jag skulle måla en TV-bänk (som förövrigt inte är klar ännu ;)).

Jag ville få den så slät som möjligt, då räcker det inte att kladda över med en roller bara. Det är grundning och slipning i flera omgångar, mera slipning och mera målning. Jag slipade och målade säkert 10ggr men blev ändå inte nöjd (höga ambitioner mao). Den står nu fortfarande oklar pga att jag inte nått mitt mål, inte för att jag inte kan.

Prova skumgummiroller. Det ger en yta med lite gräng (knottror) och man slipper penseldragen. Använder det så ofta jag kan. Ett lager grundfärg och två strykningar med lätt slipning mellan. Blir kanon.
#20 - 5 februari 2008 09:29
hehe, jodå, men här snackar vi ambitioner att nå nästan "pianolack" ;) Med vattenbaserad färg naturligtvis. :D

Som det ser ut nu så är bänken riktigt slät, men slipad och där med matt. Ett lager klarlack (eller 10 ;)) uppepå gör nog susen.
#21 - 5 februari 2008 09:31
heeke skrev:
hehe, jodå, men här snackar vi ambitioner att nå nästan "pianolack" ;) Med vattenbaserad färg naturligtvis. :D

Som det ser ut nu så är bänken riktigt slät, men slipad och där med matt. Ett lager klarlack (eller 10 ;)) uppepå gör nog susen.

Du har inte funderat på att spruta på färgen istället?
#22 - 5 februari 2008 09:42
Jo, men jag har ingen spruta. ;)

Jaja, nog om min TV-bänk den hör inte hit.
Jag ville bara säga att man kan bara man vill och försöker. Går det ändå inte så får man försöka igen, och igen, och igen......
#23 - 5 februari 2008 11:02
Har man allt hemma och utrymme att snickra så är det självklart inte lika stora problem, visst, men då har man också redskap och verktyg för att lyckas. Sitter man med en skruvmejsel och en skiftnyckel som enda hjälp kommer man inte så långt. Ska man köpa in verktyg för att bygga en bänk blir den väldigt mycket dyrare än i butik. Det är inte alltid ens egen händighet som sätter gränserna. Bara en bra eldriven såg kostar flera hundra, för oavsett hur händig man är så blir handsågade ytor sällan raka och snygga.
#24 - 5 februari 2008 11:23
Man kan få ett handsågat snitt rakt och fint, tom med ett 400 sandpapper, det tar bara lite längre tid ;)
Se inte begränsningarna, se möjligheterna :D

Annars är ju färdigsågat från brädgården ett alternativ (som jag själv utnyttjar flitigt då jag bor i lägenhet och inte vill ha såg-damm överallt), brukar kosta någon 10:a eller två per snitt.
#25 - 5 februari 2008 21:41
Självklart ställer hembyggen lite krav på verktyg och utrymme osv.

Jag vill bara att fler ska försöka själva. Det känns som att det generella rådet till folk är att dom ska köpa färdigt eller att bygga av leca, eftersom det är snudd på livsfarligt att bygga själv.
Jag tycker inte att det är det. Därmed inte sagt att det alltid är så enkelt. Men i ärlighetens namn, så jäkla svårt är det inte heller.

Så länge som man vet vad man gör, är noggrann och framför allt inte chansar så är det minst lika säkert som en köpt möbel.

Mycket av de färdigköpta möbler jag sett skulle jag aldrig ställa i mitt vardagsrum då det enbart varit byggda av tex 16mm spånskiva. Det tycker jag känns mycket mer osäkert.

Våga prova. Så länge som man inte chansar med en halvdassig konstruktion och en sned och vind möbel så är det inte så besvärligt, och som Heeke också skrev: Se till att brädgården/byggvaruhuset sågar upp skivorna åt dig. Då behöver du bara lite lim och en skruvdragare för att bygga din möbel.
Man behöver inte kexa ihop den. Det funkar bra med vanlig träplugg också (även om det inte är lika kul) :)

Fridas skrev:
Bara en bra eldriven såg kostar flera hundra
Tänk om det vore så väl att den bara kosta flera hundra ;)

Annons