ciklidcollector skrev:Bygg enligt principen damm filter.
Typ en hink eller tunna med tre filterfack, genomföring på ena gaveln högt upp(från akvariet), andra sidan lågt ner till akvariet.
Funkar super bra och fördelen är ju att filtermaterialet konstant har syresättning och på så viss får du optimal livsbetingelse för de viktiga filterbakterierna.
Gaffel skrev:Skippa vintunnor och vattendunkar som filterkanister, dom är byggda för att hålla vattnet på insidan och gillar(speciellt inte vintunnan som med största sannolikhet kommer att försöka poppa sitt eget lock.) inte om det uppstår ett undertryck vilket faktiskt uppkommer så fort cirkulationspumpen slås på.
Kör på med ett(orange)markavloppsrör som du bygger en stående kanister av.
åheim skrev:skaffa ett gammalt akvarium som sumpfilter stället och borra för ytavrinng i karet och sätt dit en överrinningskammare!
ciklidcollector skrev:
Själv skulle jag nog använda en balja under karet och låta hävert principen sköta vatten till förseln, sen en nivåvakt o pump som skickar upp vattnet igen.
ciklidcollector skrev:Nivåvakten fixar det men ventil på häverten.
LoGeek skrev:Ja det är möjligt. Jag är bara lite allergisk mot sådana lösningar. Den dagen strömmen går så är det nästan en naturlag att ventilen inte fungerar ha ha!
Fuzzop skrev:Hmm, varför skulle locket poppa om det är undertryck? om pumpen stannar så möjligen.
Va inne på avloppsrör först men dom är så attans dyra att jag lika gärna kan köpa ett färdigt ytterfilter om du inte kan tipsa om nån riktigt billig bygghandel.
Sen va det inte dom oranga som vart antimögelbehandlade?
Gaffel skrev:En cirkulationspump med fullgod styrka(monterad som på en 2260)skapar undertryck i filterkanistern.
Nej dom är normalt inte behandlade med antimögelmedel.
En komplett 20liters kanister i orange avloppsrör med 2st lock samt genomföringar som passar ett 2262 skulle gå på cirkus en 350:-
Mick13 skrev:Sorry att jag lyfter en gammal tråd men jag blev lite sugen på att bygga ett ytterfilter själv.
Fuzzop du råkar inte ha en liten spräng skiss på ditt ytter filter?? Hur har det fungerat under denna tid en liten utvärdering vore på plats =)
bong skrev:Här är en bra lösning :d
Fuzzop skrev:Ok en utvärdering, jag lärde mig en del på detta bygge och det är absolut möjligt att göra sitt eget ytterfilter med enkla medel men man bör nog ha en tätare burk för mitt filter stannade efter 1-2veckor av att det samlats för mycket luft i burken och den pumpen jag hade klarade inte av att bli av med luften på egen hand, så det absolut viktigaste för att lyckas i min mening är att ha en pump som kan tillåta luft att bubbla upp genom den och den bör nog för bästa resultat placeras över burken.
Kan annars tipsa om ett fungerande bygge som finns på plantswap, kanske nåt att ta ideer från.
Mick13 skrev:Jep Bong!! det ser ut o kunna fungera men du kan inte ge en lite mer detaljreda beskrivning av ditt bygge jag har tillgång till diverse pumpar men hur har du byggt upp det inuti tunnan ??
Jag erkänner mig vara totalnovis på ytter filter jag behöver ett bra filter till slöjsjärts karet. Jag lyckades inte få till det med ett grovt innnner filter och ett luftdrivetfinfilter, ökar jag pumpakapciteten kommer det bara att bli strom i karet. Vattnet i karet påminner rätt ofta något som bönderna kör ut på åkern till våren [:o]
Mick13 skrev:Någon form av avluftning på hinken kanske hade varit lösningen....
bong skrev:Önskar jag hade en ritning [:o] Men jag kan försöka förklara det. Vattnet kommer in via eheim kopplingen där nere, på insidan har jag en slangstump ansluten till kopplingen som går in i en uppochnervänd förvaringslåda (för livsmedel) som jag borrat några småhål i så att det inte ska bildas en luftficka. Sen har jag begravt förvaringslådan i 12 kilo lavakross, over det har jag filtermatta som jag skurit till småkuber och over det en hel filtermatta jag har skurit till så den passar precis i tunnan... Hoppas att du blev lite mer insatt? är något oklart så får du fråga...
Fuzzop skrev:Är själv lite nyfiken på vad det är för pump du har och vart hittar man en sån tunna?
Fuzzop skrev:jo men nu va den enda avluftningen jag hade manuell och det funkar inte riktigt att köra med i längden ansåg jag, bongs lösning med en pump monterad utvändigt uppepå filtret är nog det ideala men jag råkade ha ett kraftigt innefilter som jag lånade pumpen från så kostnaderna för mitt expriment blev väldigt låga.
Fuzzop skrev:http://i295.photobucket.com/albums/mm126/fuzzop/akvarium/ABCD0001.jpg
här syns ett fungerande ytterfilter i drift, visst buktar locket lite men inte så det ska gå sönder (kan trycka ner lite mer med lillfingret) och nu står hela köret på golvet så när akvariet sen kommer upp en bit lär häverteffekten öka en hel del så det blir nog bra så här så länge om jag inte snubblar över nåt avloppsrör nån dag :)
bong skrev:Sorry, kollade din länk nu som först och det verkar som att du hade pumpen inne i hinken? Blev det problem ändå? :confused:
Fuzzop skrev:Jo det va en cirkulationspump som måste dränkas så den satt inne i hinken (under locket) och den gick tills det vart så mycket luft att insuget började dra luft och då blev det som nån bubbla i pumpen och hela skiten va tvunget att sugas igång igen, när jag byggde konstruktionen trodde jag att den bara skulle sörpla luft en stund tills häverteffekten fick ner lite mer vatten men så funkade det inte, så tror att din version med pumpen ovanpå så den kan suga ut alla små bubblor i tunnan direkt är det optimala då det aldrig lär bli nån luftficka där.
bong skrev:Okej, Det måste tagit in luft via locket då? Lite luft har jag överst i tunnan men det kommer aldrig någonstans eftersom det är packning och klämma. Om den nu inte tar in luften via insuget, men då blåser den ut det som ett vanligt ytterfilter gör. Hoppas du får tag i en tunna :)
Koljonen skrev:Bara att välja storlek samt färg.
http://kopochsalj.eniro.se/query/what/gti_info/ax/eallan/id/A29168969
Mick13 skrev:Om tunan hade varti i 5-10l strolek hade det varit intressangt men de var i största laget nästan samma volym som i karet jag skall ha filtret till.