Bygga ytterfilter

#1 - 18 november 2008 09:35
Har planerat att bygga ett ytterfilter, från början tänkte jag ta ett avloppsrör med passande lock men börjar nu fundera om det kanske finns nåt billigare alternativ som inte har så många onödiga skarvar, saken är att jag har en cirkulationspump på 2000l/h som jag helst vill stoppa ner i filterbaljan oxå, annars hade jag bara kunnat ta en vanlig 10liters dunk men jag vill helst inte behöva ha pumphuvudet i karet så finns det nån som kan tipsa om vart jag kan hitta en tät behållare för ungefär 10liter men med ett lock stort nog att få ner en pump igenom?
#2 - 18 november 2008 10:25
Vintunna tillsammans med rörgenomföringar i locket? iofs har jag bara sett 10L nån gång, de flesta verkar köra med dunkar i denna volym...
#3 - 18 november 2008 10:57
Skulle kunna funka om jag bara lyckas hitta nån, kan dock bara minnas att jag sett 30liters i dom här trakterna men ska kolla runt iaf :)
Flera bra förslag nån?
#4 - 18 november 2008 11:09
Bygg enligt principen damm filter.
Typ en hink eller tunna med tre filterfack, genomföring på ena gaveln högt upp(från akvariet), andra sidan lågt ner till akvariet.
Funkar super bra och fördelen är ju att filtermaterialet konstant har syresättning och på så viss får du optimal livsbetingelse för de viktiga filterbakterierna.
#5 - 18 november 2008 11:40
Bygg enligt principen damm filter.

Typ en hink eller tunna med tre filterfack, genomföring på ena gaveln högt upp(från akvariet), andra sidan lågt ner till akvariet.

Funkar super bra och fördelen är ju att filtermaterialet konstant har syresättning och på så viss får du optimal livsbetingelse för de viktiga filterbakterierna.

Hur funkar damm filter principen? har aldrig riktigt läst in mig på dessa men om dom är nån typ av öppen historia lär det inte funka eftersom jag måste ha filtret under karet, men jag behöver främst hjälp att hitta en lämplig behållare och sen hur filtret ser ut är kanske inte lika superviktigt så jag är öppen för alla ideer :)
#6 - 18 november 2008 11:52
Vattendunkar till husvagnar har ofta stort lock/öppning
#7 - 18 november 2008 12:01
roger96 skrev:
Vattendunkar till husvagnar har ofta stort lock/öppning

Har kollat lite på sånna men inte hittat nåt under 20liter.
#8 - 18 november 2008 13:31
Finns 5liters dunkar för båt som du kan använda för din lösning.

Själv skulle jag nog använda en balja under karet och låta hävert principen sköta vatten till förseln, sen en nivåvakt o pump som skickar upp vattnet igen.

Nackdelen med trycksatta hemma pulade system är att de är förbaskat svårt att få tätt och att om de läcker så är det tveksamt om försäkringsbolaget täcker.

Satsa på ett dammfilter som är trycksatt o fixa slangadaptrar så du kan använda vanliga slangar för akvarier.
http://www.vattenliv.nu/cyklon-6000-nergraevbart-tryckfilter-p-223.html

Annars så finns modellen med vattenrenare(används för egen borrade brunnar), 145kr/st o du kan seriekoppla flera o sen ha en torrpump som trycker upp vattnet till karet.
Dock bör du ha några dubbelkranar så du kan rengöra filtrerna utan problem.
#9 - 18 november 2008 13:53
Ok nån balja med nivåvakt blir nog dyrt och en vattenrenare för 145kr är för liten så det skulle bli flera dessutom får jag inte in pumpen i dom, ett dammfilter för 1500kr är totalt uteslutet, min prisbild är mera helst inte över 100kr ;)
#10 - 19 november 2008 17:22
hittade en hink med lock på lokala secondhandbutiken idag, ser ut som en vinhink fast utan hål, lite osäker om den är 10 eller kanske 15liter men för 10kr lär den duga :)
#11 - 19 november 2008 18:54
Skippa vintunnor och vattendunkar som filterkanister, dom är byggda för att hålla vattnet på insidan och gillar(speciellt inte vintunnan som med största sannolikhet kommer att försöka poppa sitt eget lock.) inte om det uppstår ett undertryck vilket faktiskt uppkommer så fort cirkulationspumpen slås på.

Kör på med ett(orange)markavloppsrör som du bygger en stående kanister av.
#12 - 19 november 2008 19:45
Gaffel skrev:
Skippa vintunnor och vattendunkar som filterkanister, dom är byggda för att hålla vattnet på insidan och gillar(speciellt inte vintunnan som med största sannolikhet kommer att försöka poppa sitt eget lock.) inte om det uppstår ett undertryck vilket faktiskt uppkommer så fort cirkulationspumpen slås på.

Kör på med ett(orange)markavloppsrör som du bygger en stående kanister av.

Hmm, varför skulle locket poppa om det är undertryck? om pumpen stannar så möjligen.
Va inne på avloppsrör först men dom är så attans dyra att jag lika gärna kan köpa ett färdigt ytterfilter om du inte kan tipsa om nån riktigt billig bygghandel.
Sen va det inte dom oranga som vart antimögelbehandlade?
#13 - 19 november 2008 19:50
men nu när jag har hinken så kostar det ju iaf inget att prova, slangar och genomföringar kan jag ju flytta över sen om det inte blir bra :)
verkar som den här hinken inte är 100% tät heller så måste lägga lite silikon i locket så det inte sugs in massa luft oxå.
#14 - 19 november 2008 19:52
skaffa ett gammalt akvarium som sumpfilter stället och borra för ytavrinng i karet och sätt dit en överrinningskammare!
#15 - 19 november 2008 22:31
åheim skrev:
skaffa ett gammalt akvarium som sumpfilter stället och borra för ytavrinng i karet och sätt dit en överrinningskammare!

Har haft den tanken men inte så sugen på att borra i karet ifall det skulle skita sig, dessutom lär man behöva en bra borr vad jag förstått och då kostar väl den några kronor.
#16 - 20 november 2008 06:24

Själv skulle jag nog använda en balja under karet och låta hävert principen sköta vatten till förseln, sen en nivåvakt o pump som skickar upp vattnet igen.

Jättekul när pumpen går sönder och man inte är hemma... eller elekriciteten går i hela huset. Kolsvart hemma och vatten som strömmar ut i vardagsrummet!
#17 - 20 november 2008 07:48
Nivåvakten fixar det men ventil på häverten.
#18 - 20 november 2008 08:00
Nivåvakten fixar det men ventil på häverten.

Ja det är möjligt. Jag är bara lite allergisk mot sådana lösningar. Den dagen strömmen går så är det nästan en naturlag att ventilen inte fungerar ha ha!
#19 - 20 november 2008 15:11
LoGeek skrev:
Ja det är möjligt. Jag är bara lite allergisk mot sådana lösningar. Den dagen strömmen går så är det nästan en naturlag att ventilen inte fungerar ha ha!

Man behöver inte krångla till det så, ska man köra på den lösningen så borrar man bara ett hål på hävertslangen precis under vattenytan så om det rinner ner mer än det ska blir det luft i systemet ;)
#20 - 20 november 2008 16:48
Fuzzop skrev:
Hmm, varför skulle locket poppa om det är undertryck? om pumpen stannar så möjligen.

Va inne på avloppsrör först men dom är så attans dyra att jag lika gärna kan köpa ett färdigt ytterfilter om du inte kan tipsa om nån riktigt billig bygghandel.

Sen va det inte dom oranga som vart antimögelbehandlade?

En cirkulationspump med fullgod styrka(monterad som på en 2260)skapar undertryck i filterkanistern.

Nej dom är normalt inte behandlade med antimögelmedel.

En komplett 20liters kanister i orange avloppsrör med 2st lock samt genomföringar som passar ett 2262 skulle gå på cirkus en 350:-
#21 - 20 november 2008 19:26
Gaffel skrev:
En cirkulationspump med fullgod styrka(monterad som på en 2260)skapar undertryck i filterkanistern.

Nej dom är normalt inte behandlade med antimögelmedel.

En komplett 20liters kanister i orange avloppsrör med 2st lock samt genomföringar som passar ett 2262 skulle gå på cirkus en 350:-

Jo att det blir undertryck är jag med på och på en burk med svaga sidor skulle dom nog kunna bukta lite innåt men hur locket skulle kunna poppa förstår jag inte riktigt?

Vet du några butiker som säljer sånna avloppsrör till dom priserna? den här hålan har väldigt dåligt utbud eller hemska priser så jag måste veta vart jag ska leta när jag åker till några andra städer.
#22 - 20 november 2008 21:06
Eftersom en vinhink är byggd för att motstå innre tryck och har tunna väggar kommer locket som sitter fast i en profil att poppa, jag kör ju min CO2-mäskning till 300 baljan i en 30 liters vinhink så jag vet vad som händer när venturin skapar ett alldeles för stort undertryck i hinken.

Det får du kolla runt själv, kolla med närmsta bygge om du kan slänga ett par spänn i grabbarnas kaffekassa mot "överblivna" delar..
#23 - 21 november 2008 07:40
Ok, nu är detta ingen vinhink men jag tror jag förstår vad du menar, sen är min pump inte så superstark heller så måste ju iaf exprimentera lite tills jag hittar nåt bättre.
Får väl se om man går förbi nåt bygge nån dag då :)
#24 - 26 november 2008 15:15
http://i295.photobucket.com/albums/mm126/fuzzop/akvarium/ABCD0001.jpg

här syns ett fungerande ytterfilter i drift, visst buktar locket lite men inte så det ska gå sönder (kan trycka ner lite mer med lillfingret) och nu står hela köret på golvet så när akvariet sen kommer upp en bit lär häverteffekten öka en hel del så det blir nog bra så här så länge om jag inte snubblar över nåt avloppsrör nån dag :)
#25 - 4 november 2009 23:35
Sorry att jag lyfter en gammal tråd men jag blev lite sugen på att bygga ett ytterfilter själv.
Fuzzop du råkar inte ha en liten spräng skiss på ditt ytter filter?? Hur har det fungerat under denna tid en liten utvärdering vore på plats =)
#26 - 5 november 2009 07:24
Mick13 skrev:
Sorry att jag lyfter en gammal tråd men jag blev lite sugen på att bygga ett ytterfilter själv.

Fuzzop du råkar inte ha en liten spräng skiss på ditt ytter filter?? Hur har det fungerat under denna tid en liten utvärdering vore på plats =)

Ok en utvärdering, jag lärde mig en del på detta bygge och det är absolut möjligt att göra sitt eget ytterfilter med enkla medel men man bör nog ha en tätare burk för mitt filter stannade efter 1-2veckor av att det samlats för mycket luft i burken och den pumpen jag hade klarade inte av att bli av med luften på egen hand, så det absolut viktigaste för att lyckas i min mening är att ha en pump som kan tillåta luft att bubbla upp genom den och den bör nog för bästa resultat placeras över burken.
Kan annars tipsa om ett fungerande bygge som finns på plantswap, kanske nåt att ta ideer från.
#27 - 5 november 2009 20:23
Här är en bra lösning :d
#28 - 8 november 2009 21:50
bong skrev:
Här är en bra lösning :d

Jep Bong!! det ser ut o kunna fungera men du kan inte ge en lite mer detaljreda beskrivning av ditt bygge jag har tillgång till diverse pumpar men hur har du byggt upp det inuti tunnan ??
Jag erkänner mig vara totalnovis på ytter filter jag behöver ett bra filter till slöjsjärts karet. Jag lyckades inte få till det med ett grovt innnner filter och ett luftdrivetfinfilter, ökar jag pumpakapciteten kommer det bara att bli strom i karet. Vattnet i karet påminner rätt ofta något som bönderna kör ut på åkern till våren [:o]
#29 - 8 november 2009 21:52
Fuzzop skrev:
Ok en utvärdering, jag lärde mig en del på detta bygge och det är absolut möjligt att göra sitt eget ytterfilter med enkla medel men man bör nog ha en tätare burk för mitt filter stannade efter 1-2veckor av att det samlats för mycket luft i burken och den pumpen jag hade klarade inte av att bli av med luften på egen hand, så det absolut viktigaste för att lyckas i min mening är att ha en pump som kan tillåta luft att bubbla upp genom den och den bör nog för bästa resultat placeras över burken.

Kan annars tipsa om ett fungerande bygge som finns på plantswap, kanske nåt att ta ideer från.

Någon form av avluftning på hinken kanske hade varit lösningen....
Bilagor:
#30 - 9 november 2009 05:29
Mick13 skrev:
Jep Bong!! det ser ut o kunna fungera men du kan inte ge en lite mer detaljreda beskrivning av ditt bygge jag har tillgång till diverse pumpar men hur har du byggt upp det inuti tunnan ??

Jag erkänner mig vara totalnovis på ytter filter jag behöver ett bra filter till slöjsjärts karet. Jag lyckades inte få till det med ett grovt innnner filter och ett luftdrivetfinfilter, ökar jag pumpakapciteten kommer det bara att bli strom i karet. Vattnet i karet påminner rätt ofta något som bönderna kör ut på åkern till våren [:o]

Önskar jag hade en ritning [:o] Men jag kan försöka förklara det. Vattnet kommer in via eheim kopplingen där nere, på insidan har jag en slangstump ansluten till kopplingen som går in i en uppochnervänd förvaringslåda (för livsmedel) som jag borrat några småhål i så att det inte ska bildas en luftficka. Sen har jag begravt förvaringslådan i 12 kilo lavakross, over det har jag filtermatta som jag skurit till småkuber och over det en hel filtermatta jag har skurit till så den passar precis i tunnan... Hoppas att du blev lite mer insatt? är något oklart så får du fråga...
#31 - 9 november 2009 06:27
Mick13 skrev:
Någon form av avluftning på hinken kanske hade varit lösningen....

jo men nu va den enda avluftningen jag hade manuell och det funkar inte riktigt att köra med i längden ansåg jag, bongs lösning med en pump monterad utvändigt uppepå filtret är nog det ideala men jag råkade ha ett kraftigt innefilter som jag lånade pumpen från så kostnaderna för mitt expriment blev väldigt låga.
#32 - 9 november 2009 06:29
bong skrev:
Önskar jag hade en ritning [:o] Men jag kan försöka förklara det. Vattnet kommer in via eheim kopplingen där nere, på insidan har jag en slangstump ansluten till kopplingen som går in i en uppochnervänd förvaringslåda (för livsmedel) som jag borrat några småhål i så att det inte ska bildas en luftficka. Sen har jag begravt förvaringslådan i 12 kilo lavakross, over det har jag filtermatta som jag skurit till småkuber och over det en hel filtermatta jag har skurit till så den passar precis i tunnan... Hoppas att du blev lite mer insatt? är något oklart så får du fråga...

Är själv lite nyfiken på vad det är för pump du har och vart hittar man en sån tunna?
#33 - 9 november 2009 19:39
Fuzzop skrev:
Är själv lite nyfiken på vad det är för pump du har och vart hittar man en sån tunna?

En sån här pump: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/seltz-l-30-p-298?osCsid=cf646c2d865107ea8b95b49f89232f40

Tunnan kan vara lite sårare att få tag i, Min tog jag på jobbet, har varit färg koncentrat i den. Företag använder trälim, gör kuvert, ytbehandlar kan ha såna. Bara att kolla om du har något sådant företag i närheten och åka dit och fråga :) trälim och kuvertlim är ofarliga men se upp om det har varit färg i...
#34 - 9 november 2009 19:44
Fuzzop skrev:
jo men nu va den enda avluftningen jag hade manuell och det funkar inte riktigt att köra med i längden ansåg jag, bongs lösning med en pump monterad utvändigt uppepå filtret är nog det ideala men jag råkade ha ett kraftigt innefilter som jag lånade pumpen från så kostnaderna för mitt expriment blev väldigt låga.

Det finns genomföringar som man kan använda till elen så du kunde haft pumphuvet inne i din hink, då hade prolemen varit lösta :)
#35 - 9 november 2009 19:47
Fuzzop skrev:
http://i295.photobucket.com/albums/mm126/fuzzop/akvarium/ABCD0001.jpg

här syns ett fungerande ytterfilter i drift, visst buktar locket lite men inte så det ska gå sönder (kan trycka ner lite mer med lillfingret) och nu står hela köret på golvet så när akvariet sen kommer upp en bit lär häverteffekten öka en hel del så det blir nog bra så här så länge om jag inte snubblar över nåt avloppsrör nån dag :)

Sorry, kollade din länk nu som först och det verkar som att du hade pumpen inne i hinken? Blev det problem ändå? :confused:
#36 - 9 november 2009 20:43
bong skrev:
Sorry, kollade din länk nu som först och det verkar som att du hade pumpen inne i hinken? Blev det problem ändå? :confused:

Jo det va en cirkulationspump som måste dränkas så den satt inne i hinken (under locket) och den gick tills det vart så mycket luft att insuget började dra luft och då blev det som nån bubbla i pumpen och hela skiten va tvunget att sugas igång igen, när jag byggde konstruktionen trodde jag att den bara skulle sörpla luft en stund tills häverteffekten fick ner lite mer vatten men så funkade det inte, så tror att din version med pumpen ovanpå så den kan suga ut alla små bubblor i tunnan direkt är det optimala då det aldrig lär bli nån luftficka där.
#37 - 10 november 2009 05:25
Fuzzop skrev:
Jo det va en cirkulationspump som måste dränkas så den satt inne i hinken (under locket) och den gick tills det vart så mycket luft att insuget började dra luft och då blev det som nån bubbla i pumpen och hela skiten va tvunget att sugas igång igen, när jag byggde konstruktionen trodde jag att den bara skulle sörpla luft en stund tills häverteffekten fick ner lite mer vatten men så funkade det inte, så tror att din version med pumpen ovanpå så den kan suga ut alla små bubblor i tunnan direkt är det optimala då det aldrig lär bli nån luftficka där.

Okej, Det måste tagit in luft via locket då? Lite luft har jag överst i tunnan men det kommer aldrig någonstans eftersom det är packning och klämma. Om den nu inte tar in luften via insuget, men då blåser den ut det som ett vanligt ytterfilter gör. Hoppas du får tag i en tunna :)
#38 - 10 november 2009 21:27
#39 - 11 november 2009 06:25
bong skrev:
Okej, Det måste tagit in luft via locket då? Lite luft har jag överst i tunnan men det kommer aldrig någonstans eftersom det är packning och klämma. Om den nu inte tar in luften via insuget, men då blåser den ut det som ett vanligt ytterfilter gör. Hoppas du får tag i en tunna :)

va ett så litet läckage att jag nog aldrig får veta säkert vart luften kom in (locket limmades med silikon och hade undertryck), vart fall så är jag övertygad att en annan pump hade funkat bättre, nu är då andra byggen prio så det får fortsätta ligga på is :)
#40 - 13 november 2009 22:49
Koljonen skrev:

Om tunan hade varti i 5-10l strolek hade det varit intressangt men de var i största laget nästan samma volym som i karet jag skall ha filtret till.
#41 - 13 november 2009 23:07
@bong
Tack för tipsen nu är det till att jaga en behållare, skall kolla upp vad det finns för genomföringar på ahlsell som kan gå och använda till o bygga ytterfilter.
#42 - 13 november 2009 23:45
Mick13 skrev:
Om tunan hade varti i 5-10l strolek hade det varit intressangt men de var i största laget nästan samma volym som i karet jag skall ha filtret till.

5-10l filter då kanske du kommer billigare undan genom att köpa ett färdigt ytterfilter från t ex JBL

Jbl e900 59.99eur 900l/h 4,7l filtermaterial - filtercontainervolym 7,6l
http://www.zooplus.com/shop/fish/filters_pumps/canister_filters/jbl_external_filters/146499

Eheim classic 69.90eur 510l/h 4l filtervolym
http://www.zooplus.com/shop/fish/filters_pumps/canister_filters/eheim/126260

Fluval 205 89.90eur
http://www.zooplus.com/shop/fish/filters_pumps/canister_filters/hagen/126269

Annons