Bygge av grottor?

#1 - 11 juni 2009 21:05
Tänkte höra om det är någon som har koll om vad man kan
använda för material för bygge av grottor?
En del verkar använda någon slags klinkers eller kakel liknande
material för avlånga fyrkantig grottor som siliconas ihop. Används
oftast vid L-mal avel.

Mvh J.E
#2 - 11 juni 2009 23:08
Mr J.E skrev:
Tänkte höra om det är någon som har koll om vad man kan

använda för material för bygge av grottor?

En del verkar använda någon slags klinkers eller kakel liknande

material för avlånga fyrkantig grottor som siliconas ihop. Används

oftast vid L-mal avel.

Mvh J.E

Snyggast: Halva kokosnötter med urtaget hål i som du fäster ett nät på med mossa/ricca under. Annars så kan man om man är lite händig hitta en bra formad rot som man kan fästa en kokosnöt under (så att kokosnöten inte syns). Själv hittade jag en avlång böjd rot som jag moddade lite och fäste en kokosnöt bakom. Sedan lät jag roten fungera som nivåavdelare i bottengruset, och kokosnöten täcktes då med grus. Du kan skymta den roten till vänster på den här bilden: http://www.filosofiforum.com/drop/akv2.png Men bryr man sig inte om utseendet så kan man såga PVC-rör i lämpliga bitar, eller "kakelbitar" som du skriver. Fungerar säkerligen bättre vid avel med tanke på att man får genomströmmning vilket malarna gärna vill ha för att äggen ska må bra. Finns ju ofta rör att köpa på akvariebutikerna också.
#3 - 12 juni 2009 06:44
Jag har använt mej av några olika plaströr som jag delat på mitten och fått två "halvbågar". Utsidan av dessa har jag sedan kletat fulla med akvariesilicon och tryckt ner i en hög med samma grus som jag har i mitt kar.
Perfekt om man vill att grottorna ska smälta in i inredningen lite mer än t.ex tegelrör.
#4 - 12 juni 2009 07:49
Man kan eg. bygga grottor av lite allt möjligt, bara det man bygger med inte innehåller giftiga ämnen. Man kan ju tex. silicona ihop kolsten till ett grott berg. Skiffersten är åxå rätt snyggt att bygga upp grottor med. Halverade lerkrukor. Min personliga favorit är att leta reda på en mangrove rot som är formad som en grotta och klä in den i javamossa eller javaormbunke. Smaken är som baken... ;)
//Camilla
#5 - 12 juni 2009 12:59
Ingen som har efarenhet av klinkers liknande material?
#6 - 12 juni 2009 13:11
Mr J.E skrev:
Ingen som har efarenhet av klinkers liknande material?

Inte mer än att det ser overkligt och inte så snyggt ut,
Enligt mig, du tycker kanske nåt annat.
#7 - 12 juni 2009 13:19
NIC skrev:
Inte mer än att det ser overkligt och inte så snyggt ut,

Enligt mig, du tycker kanske nåt annat.

Jag håller med till 100% dock är inte avsikten med dem att vara estetiskt tilltalande utan funktionaliteten som är mer prioriterande..

Anledning till jag frågar om just klinkers är att det billigt och lätt att få tag i, sedan vet jag ej om det finns några giftiga ämnen som lösgör sig efter en längre tid i Vatten... Så om det är någon som kan rekommendera nått, skulle det vara mycket uppskattat..

Mvh J.Ekqvist
#8 - 12 juni 2009 13:24
Mr J.E skrev:
Jag håller med till 100% dock är inte avsikten med dem att vara estetiskt tilltalande utan funktionaliteten som är mer prioriterande..

Anledning till jag frågar om just klinkers är att det billigt och lätt att få tag i, sedan vet jag ej om det finns några giftiga ämnen som lösgör sig efter en längre tid i Vatten... Så om det är någon som kan rekommendera nått, skulle det vara mycket uppskattat..

Mvh J.Ekqvist

Tror inte att det är någon fara men annars kan du ju använda skiffer istället. Har ju liknande form och är också snyggare, :) vilket inte skadar.;)
#9 - 12 juni 2009 13:39
Funderat på skiffer också... Det jag är ute efter är mer det här, länk nedan
http://www.zebrapleco.com/forum/viewtopic.php?t=3997

Frågan är vad för stenskiva han använder?
#10 - 12 juni 2009 14:06
Kan tänka mig att det är en vanlig kakelplatta/golvklinker.
#11 - 12 juni 2009 14:39
Mina 2 ancistruspar leker i ett slott resp. en skalle. :D De har andra alternativ att leka under, men dessa två saker som jag tänkt plocka ur dög åt dem. Verkar som de vill ha lite mer "stänkt" om sig, så varför inte bygga torn av halverade keramik krukor?
//Camilla
#12 - 12 juni 2009 16:48
Mr J.E skrev:
Funderat på skiffer också... Det jag är ute efter är mer det här, länk nedan

http://www.zebrapleco.com/forum/viewtopic.php?t=3997

Frågan är vad för stenskiva han använder?

Då funkar det ju lika bra med terracottarör. (stavning?)
#13 - 12 juni 2009 19:29
NIC skrev:
Då funkar det ju lika bra med terracottarör. (stavning?)

Absolut, vet du var man kan få tag på det i Stockholm?
#14 - 12 juni 2009 20:11
Mr J.E skrev:
Absolut, vet du var man kan få tag på det i Stockholm?

Har ett par stycken som ligger å skräpar i trädgården i SKÅNE...! ;)
Allt händer väl i huvudstan som ni brukar säga... ;):p
#15 - 12 juni 2009 21:19
Stenskivan eller klinkerplattan han använder är chiffer. Maskinsågad från frabrik.

Ett litet tips är att gå till närmaste handlare av kakel, leta upp nått i klinker som ni gillar. Fråga en säljare om du kan få ta med dig en platta hem som prov för du tänker ju lägga plattor i hallen :D
Har ni tur så kanske ni får ett ex.

Man bör välja klinker då den är "tättare" än kakel. Kakel kan suga upp partiklar och äckel peckel som inte vill ha in eller för den delen tillbaks om man har haft sjukdomar. Kakel är keramiska plattor med glasglasyr.

Dessutom, hur snyggt blir malawi med vita 15x15:p

Är plattsättare själv och chefen är inbiten akvarienörd som lärt mig ett och annat trix. :)
#16 - 13 juni 2009 15:22
Lavastenar.

Man kan göra grottor av vad som helst. Jag har lagt några lavastenar och gort ett sten röse. Det blir snyggt och naturligt.:)
#17 - 13 juni 2009 16:29
C.Ciklid skrev:
Man kan eg. bygga grottor av lite allt möjligt, bara det man bygger med inte innehåller giftiga ämnen. Man kan ju tex. silicona ihop kolsten till ett grott berg. Skiffersten är åxå rätt snyggt att bygga upp grottor med. Halverade lerkrukor. Min personliga favorit är att leta reda på en mangrove rot som är formad som en grotta och klä in den i javamossa eller javaormbunke. Smaken är som baken... ;)

//Camilla

Det är det snyggaste iom att man får det att se naturligt ut. Men hur får man fast javamossan osv.. på roten?
#18 - 13 juni 2009 18:33
Det är det snyggaste iom att man får det att se naturligt ut. Men hur får man fast javamossan osv.. på roten?

Javamossan och andra alternativ fäster man med fiskelina och efter ett tag har mossan växt fast på roten. Man kan då klippa bort tråden eller låta den sitta kvar, spelar ingen roll. Mossan döljer snart allt vad lina heter. :)
//Camilla
#19 - 14 juni 2009 15:45
http://www.aquamoss.net/How%20to%20create%20a%20moss%20wall/How%20to%20create%20a%20moss%20wall.htm

Linda ett sådant nät runt, eller över en del av, roten. Blir snabbare tjock och fin än med lina.
#20 - 14 juni 2009 15:53
Jag brukar bara trycka fast en klump mossa under en sten eller en rot, sen får den själv leta sig uppåt, funkar finfint det också.

Annons