Bygghjälp!

#1 - 5 april 2007 19:53
Hej alla! Vi är nu sugna på att uppgradera vårt lilla akvarie på 112l till ett på ca 350-400. Vi tänkte låta proffsen bygga själva akvariet men de kommer att stå på en stålställning då vi har svårt att lita på någon möbel som kan hålla uppe denna vikt! vi funderar därför på att klä in ställningen med köksluckor från ikea.. Vi har aldrig byggt något sådant här och är tacksamma för all hjälp vi bara kan få, eller tips på akvariemöbler som är snygga och billiga med typ rätt mått. Måtten skall vara ca 140 långt och 40 djupt

Mycket tacksamma för svar! moc
#2 - 5 april 2007 20:06
Lättast enligt mig är att ha karet på lecablock som man i sen tur klär in med med lucker eller dylikt.Där kan man borra och plugga i men klär det först med en regelram sen är det bara att klä med lucker etc.
#3 - 5 april 2007 20:09
Tack! Det enda som vi tänkte på är att vi skulle behöva en del förvaring i själva möbeln oxå...(har för mycket bröte hemma =)) Fler idéer??
#4 - 5 april 2007 20:17
moc skrev:
Tack! Det enda som vi tänkte på är att vi skulle behöva en del förvaring i själva möbeln oxå...(har för mycket bröte hemma =)) Fler idéer??
Där blir två rediga utrymmen mellan blocken som funkar som utrymme nämligen;)
#5 - 5 april 2007 21:13
Jag ska själv bygga till mitt 720 i helgen om jag inte dricker för mycket öl vill säga.
annars blir det i osb skivor 11mm
#6 - 6 april 2007 06:28
300l kan du använda 45x45 regelvirke till kör de på mitt
Är mer hållbart än alustäning
#7 - 6 april 2007 07:09
Problemet med regelvirke av den dimensionen är att det sällan håller så hög kvalitet att det är rakt. Går man upp till 45X67 eller 45X90 är det bättre och inte märkbart dyrare, men klart tyngre att bära hem.
#8 - 6 april 2007 07:45
Köpte mitt på bygmax ... gäller o leta på "raka" pinnar man får ju räkna me lite svin 14 meter köpte jag fick väl en 2m svin men bra blev de
fins bilder i mitt fotoarkiv
#9 - 6 april 2007 08:37
mayday skrev:
Köpte mitt på bygmax ... gäller o leta på "raka" pinnar man får ju räkna me lite svin 14 meter köpte jag fick väl en 2m svin men bra blev de

fins bilder i mitt fotoarkiv

Ja det låter ju bra, och trä blir ju mycket lättare att klä in med luckor då man kan skruva fast dem direkt.. men är man inte jätte rädd att det inte blir helt rakt, vet inte om vi vågar lita på oss själva.. vill ju helst inte sluta med ett golv fullt med 400l vtn...:eek:
#10 - 6 april 2007 10:03
vattenpass och vinkelhake kan vara en god investering.
#11 - 6 april 2007 10:43
gudsson skrev:
vattenpass och vinkelhake kan vara en god investering.

jo det låter väl som en god idé:) Vet dock ändå inte om man kan vara hundra procent säker, tänkte därför att det kanske var bättre att låta någon som byggt många akvarier även bygga ställningen.. Men det kanske inte går att klä in en alu-ställning då.. så vi måste plocka fram hammare spik å vattenpass...
#12 - 6 april 2007 11:45
Är du noga när du bygger det så ska det inte bli problem. Jag hade nog skruvat ihop ställningen, inte spikat. Använt tex franskträskruv eller genomgående vagnsbult där det går. Sedan hade jag nog lagt en skiva över ställningen, typ golvspånskiva. Sen en tunn skiva frigolit under akvariet.
Det tror jag hade funkat bra.
#13 - 6 april 2007 12:58
Tagga ner lite, franskträskruv vagnsbultar!!

Han ska väl inte skruva ihop ett monteringsfärdigt hus?
Om jag byggt en ställning till mej själv, så hade jag konstruerat möbeln så den kan stå med akvariet på utan varken spik, skruv, plugg eller lim.
Men naturligtvis skruvar man ihop den ändå och kanske limmar.
Konstruktionen ska bära akvariet inte skruven.
Ett tips är att kika lite på hur juwel och dom andra tillverkarna gör.

Glad Påsk

MVH Jimmy

Fredde L skrev:
Är du noga när du bygger det så ska det inte bli problem. Jag hade nog skruvat ihop ställningen, inte spikat. Använt tex franskträskruv eller genomgående vagnsbult där det går. Sedan hade jag nog lagt en skiva över ställningen, typ golvspånskiva. Sen en tunn skiva frigolit under akvariet.

Det tror jag hade funkat bra.
#14 - 6 april 2007 15:25
Enda vinkel mått ja använde när ja såga va fogsvansen :P
sen 32vinkeljärn som sitter skruvade ... Golven lutar endå i alla hus o lägenheter så byger du de rakt kommer de luta endå
#15 - 6 april 2007 21:22
Jimmy.VBG skrev:
Han ska väl inte skruva ihop ett monteringsfärdigt hus?

Om jag byggt en ställning till mej själv, så hade jag konstruerat möbeln så den kan stå med akvariet på utan varken spik, skruv, plugg eller lim.

Men naturligtvis skruvar man ihop den ändå och kanske limmar.

Konstruktionen ska bära akvariet inte skruven.

Ett tips är att kika lite på hur juwel och dom andra tillverkarna gör.

Glad Påsk

MVH Jimmy

Tack det låter ju som en bra idé å gå ut och kolla lite har inte alls tänkt på d faktiskt.. Men hur får du en sådan stadig ställning som kan bära upp akvariet?? Det är precis det vi undrar! Beskrivning tack:D

Åh ja, Fredde L det var inte bokstavligt talat när jag skrev spik... självklart använder vi oss av skruv[:o]

Glad påsk till er alla

MVH/Charlotte & Marcus
#16 - 6 april 2007 21:28
kan du inte bara köpa en aluställning, de är ju inte så dyra
#17 - 6 april 2007 22:27
Richard.R skrev:
kan du inte bara köpa en aluställning, de är ju inte så dyra

Öh, joo.. det var ju just det som var frågan, hur man i så fall skulle klä in den då vi behöver underredet som förvaring...
#18 - 7 april 2007 07:12
du kan köpa skivor eller så sätter du tyg runt så inte sakerna syns
#19 - 7 april 2007 07:13
#20 - 7 april 2007 11:20
Richard.R skrev:

Åhh tack, det där var ju perfekt! Precis såna råd vi ville ha! Finns det mer???? vill gärna klä in ställningen med vita köksluckor från ikea.. vet inte riktigt hur vi ska fästa dem bara då de ska gå å öppna...
#21 - 7 april 2007 16:34
moc skrev:
Åhh tack, det där var ju perfekt! Precis såna råd vi ville ha! Finns det mer???? vill gärna klä in ställningen med vita köksluckor från ikea.. vet inte riktigt hur vi ska fästa dem bara då de ska gå å öppna...

Har för mig att polarn satte reglar "bakom" främmre alurören och fäste sidor och dörrar idom.
#22 - 19 april 2007 20:26
Nä..D blev för krångligt! nu har vi varit å köpt kökkskåp från ikea med luckor och fäst vinkeljärn inuti för att staga upp... Nu ska vi bara hoppas på att det håller...
Men tanken är ju att det ska det i alla fall, eller vad tror ni??
#23 - 21 april 2007 14:19
köksskåp från ikea klarar nog inte riktigt av vikten i längden
är ju inte direkt gjorda för o tåla fukt och fuktigt blir de man spiller lite vatten då och då och det löser upp limmet i spånskiverna.
behöver inte vara mycke för de ska mjukna o sen slår sig skiten o du har 1dm djupt med vatten i hela ditt vardagsrum.
#24 - 22 april 2007 19:46
Jo.. det är en risk, men vi har varit ute och studerat akvariemöbler i handeln och sen har vi haft en kille som räknat på bärighet så det ska hålla (så länge det är torrt iaf...) Har stagat upp alla skåpen med vinkeljärn och fasta hyllplan. Har sedan lagt en 3cm tjock köksbänkskiva ovanpå = laminat= vattentätt! Så vi hoppas att vi ska slippa 1dm vatten på golvet =)

Annons