Byta akvarium...

#1 - 25 juni 2007 14:29
Jag ska byta från ett mindre till ett större,och då kommer det ju några frågar till det.
Hur går man till väga...bara bytar man från en dag till en annan?
#2 - 25 juni 2007 14:35
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det beror lite på. Skall det nya stå på samma ställe så blir det lite krångligare. Skall det nya stå på ett annat ställe så kan man starta upp det i lugn och ro för att sedan flytta över fiskarna.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]I vilket fall som helst, krama ur filtret ur det gamla akvariet i det nya så får du en snabbare start.[/COLOR][/FONT]
#3 - 25 juni 2007 14:55
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det beror lite på. Skall det nya stå på samma ställe så blir det lite krångligare. Skall det nya stå på ett annat ställe så kan man starta upp det i lugn och ro för att sedan flytta över fiskarna.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]I vilket fall som helst, krama ur filtret ur det gamla akvariet i det nya så får du en snabbare start.[/COLOR][/FONT]

Ja det ska stå på samma ställe....Jag tänkte spara vattnet från det gamla och låta fiskarn simma i förvaringen tills det andra är på plats och sedan hälla i vattnet med fiskarna plus fylla på med nytt vatten,och så gör jag som du sa,krama ur filtret i det nya...Låter det bra....Ska/kan man rensa stenarna lite eller de ska vara skitiga som de är?
#4 - 25 juni 2007 15:34
När jag bytte kar från ett 540 till 960 som skulle stå på samma plats flyttade jag i princip allting från det ena till det andra. Skiten sand, så mycket vatten jag kunde spara på och pumpar som fick gå i detta vatten tills jag kunde hälla på vattnet igen samt bara flyttade över pumparna utan rengörning.
Det funkade jättebra och vållade inga större missöden än en salig röra på altanen innan jag var färdig och en fru som grymtade lite:p!

Annons