byta akvarium nytt vatten

#1 - 8 maj 2006 19:45
hej jag ska byta akvarium från 160liter till 375liter. hur länge måste jag vänta med att lägga i fiskarna i det nya akvariet. hälften av gruset e rent och andra hälften duschade jag av lite lätt. växterna e dom som va i det andra även en del rötter e från det andra akvariet. behöver hjälp så jag inte råkar döda mina små älsklingar.[:o]
#2 - 8 maj 2006 19:59
Allt beror på tre saker:
1: Biolast
2: filter
3: växter

Har man mycket fisk och inget inkört filter så kan det gå illa. Men om du stoppar i samma mängd fisk i ett kar med inkört filter är det troligtvis inga problem. Har du ett välgött/välplanterat kar är risken för nitritspik väldigt liten.

Att ge generella råd på den info du har gett går inte. Troligtvis går det inte att ge generella råd alls här.

Jag själv skulle stoppa i all fisk jag skulle ha i karet så fort temperaturen är rätt. Första två veckorna skulle jag tillsätta bakteriekultur varje dag och mata mycket sparsamt. Efter två veckor skulle jag försiktigt dra ner på bakteriekulturen och öka matningen. Efter 5 veckor hade jag ansett karet färdiginkört.

Jag använder inte nitrittest, eftersom de bara stressar ägaren i onödan om de ger utslag. Fiskarna klarar sig bra från alla nitritspikar som inte syns på dem. Om man får förgiftningsymptom under inkörningen så skall man omedelbart byta 50% av vattnet. Fortsätt med detta varje dag tills fiskarna är symptomfria.

Detta är altså hur jag gör efter att ha testat flertalet olika metoder. Jag säger inte att det är det bästa för alla, inte heller att det är så du bör göra. Alla bygger sin egen erfarenhetsbank och föredrar/ratar olika metoder utifrån den.
MVH
Magnus
#3 - 8 maj 2006 20:43
filtret e inte använt med mina fiskar tidigare men det e begagnat jag har lika många fiskar men hur ser jag om dom blir dåliga jag har ingen erfarenhet av sånt?
#4 - 8 maj 2006 20:53
Hej,

jag skulle göra så här :

1. För över så mycket filtermtrl du bara kan som ex makaronerna från den gamla pumpen till den nya.

2. För över fiskarna till en mindre behållare.

3. För över så mycket vatten du kan från det gamla akvariet till det nya

4. koppa över fisken

detta borde vara en ganska säker metod då du dels nyttjar det gamla vattnet samt fört över bakteriefloran från det gaml till det nya.

nICKLAS.
#5 - 9 maj 2006 19:41
jag la i alla fiskar idag och alla verkar ha överlevt forutom en som gick vidare tack för rådet det verkar funka väldigt bra. :)

Annons