Byta allt vatten i karet..

#1 - 28 maj 2004 16:13
Hallå..

Har tänkt att byta ut mitt nuvarande underlag (sanden) därför att den är lite för grov för mina Corydoras.. Hade tänkt att inreda lite nytt och plantera lite nya växter när jag endå håller på..

Nu undrar jag hur ska jag göra? Är det alls möjligt eller är det för riskabelt för fiskarna?

Jag har sex pansarmalar, en ancitrus och tio guppysar..
#2 - 28 maj 2004 16:31
Har du något mer akvarium?
#3 - 28 maj 2004 16:33
Hur stort är karet?
MVH
Magnus
#4 - 28 maj 2004 19:03
Hej Sol!

Det beror ju på hur stort kar du har och hur lång tid det skulle ta. Är karet litet så kan man lägga ned fiskarna i en hink med lite växter från akvariet tills man blir färdig. En syrepump gör oxå susen. OM nu karet inte rymmer mycket förstås för då lär det ju ta LÅÅÅNG tid innan du blir färdig. Givetvis så kommer du spara det gamla akvarievattnet i en hink ändå och det bör de ju fixa. När man köper fisk i affären så säger de som regel att man bör ta sig hem innan två timmar. Tar det längre tid än så så vette tusan hur du skall bära dig åt utan alldeles för stort mankemang.

Så gjorde jag när jag var tvungen att byta hos mina platy och guppy. De fixade det och efter en och en halv timme var de glada över att få flytta hem igen. Den gången sparade jag 75% av vattnet de bodde i innan ommöbleringen. Först hystade jag i vattnet sedan planterade jag lite växter sedan fiskarna och allra sist körde jag i de sista växterna medans fiskarna var i.

Lycka till // Jenny
#5 - 28 maj 2004 20:04
Se till o inte rengöra filtret så kommer det gå bra. Bara du inte har galna vattenvärden från kranen (typ egen brunn). Fiskarna kan bo i hinken några dagar utan matning och förbered dem 2-3 dagar innan med att inte mata så de inte skitar ner i hinken. Ha en syresten elelr nått som får rörelse på ytan i hinken. Koppa in fiskarna när du släpper tillbaks dem.
#6 - 31 maj 2004 13:57
Hej igen och tack för alla svar!

Jag har en stor hink på ca. 15 liter som jag tror fiskarna klarar sig i medans jag byter vatten.. Men det jag var orolig för är att jag hört att man inte ska lägga ner så många fiskar när karet är nytt.. Då kan det komma höga mängder av nitrat som då är farligt för fiskarna.

Behöver jag oroa mig?
#7 - 31 maj 2004 22:21
Låt bli att göra rent pumpen och låt den vara igång i samma hink som du har fiskarna i eller annan hink med vatten från akvariet, då klarar sig bakteriefloran. Sedan matar du sparsamt den första tiden. Det går säkert fint, inget att oroa sig för.
Jag har varit tvungen att ha ett stort antal vuxna guppies i en 15-liters hink i nästan 3 veckor. Hade utströmmare kopplad till luftpump och ingen värmare - inga problem. Vid rumsrenovering i feb hade jag 9 pansarmalar och 7 neontetror i en 20-liters Flajbox med ett litet innerfilter, en 25W-värmare, en malgrotta och flytväxter. Bytte fem liter vatten dagligen + höll botten ren. Där fick de bo i hela sju veckor. Det tar ju bara någon timme eller två för dig att göra i ordning karet...
#8 - 1 juni 2004 06:49
När man köper fisk i affären så säger de som regel att man bör ta sig hem innan två timmar. Tar det längre tid än så så vette tusan hur du skall bära dig åt utan alldeles för stort mankemang.

Hur länge tror du fiskarna ligger i påse när dom fraktas från amazonas, rift sjöarna och sydostasien? Fiskarna klarar sig upp till 5 timmar i påsar. Dom klarar lätt ytterligare 15 timmar med syrgas i påsen. Om du har fiskarna i en hink med vatten så klarar dom sig säkert i ett dygn utan problem. Skulle du ha en syresten i hinken så klarar dom sig mycket länge.

MVH
Magnus
#9 - 1 juni 2004 08:25
Täck gärna hinken med en handduk eller liknande, lungnade för fiskarna plus att det hindrar dem från att hoppa ur hinken.
#10 - 1 juni 2004 08:45
Tropfrog fiskar som fraktas så långt får bedövningsmedel...

Annons