Byta bottenmaterial utan tömma kar?

#1 - 10 mars 2005 11:15
Hejsan

Har nu ganska grovt grus i mitt akvarium men det har med tidens lopp blivit förändring av invånare i akvariet.
Funderar på om man kan byta gruset mot sand utan att tömma akvariet.
Självklart kan man inte bara hälla ned sanden, då blir det ju storm i akvariet i flera månader.
Tänkte eventuellt om man tar upp grus med händerna (kanske låter lite vara kvar runt växterna), och sedan trycker ned ett rör med en diameter på kanske 10 cm där man häller ned sanden (allt blir ju torrt i röret förutom längst ned, hindrar damminvasion). Sedan tänkte jag att man kunde helt enkelt föra runt röret på botten medans man långsamt höjer det så att mer sand kommer ut.

Någon som testat eller har något annat tips?

Vill helst inte tömma akvarie, dels för dåligt med ställen att göra av fiskarna, samt att ta ut allt vatten samt byta grus borde kullkasta akvariets nuvarande fungerande biologiska "biotop".

/Oscar
#2 - 10 mars 2005 11:27
En vän till mig tog ut delar av det gamla materialet och lade på finkornigare grys ovan på det gamla. Det gick bra. Han la ner det med händerna. Nackdelen är att i längden kommer det att blandas.
#3 - 10 mars 2005 11:40
sanolikt kan det vara ganska stressande, men om man är försiktig borde det gå att fiska upp den gammla grusen, helst med nått som är i still med en hålslev, så det mesta utom sanden stannar i karet, vattnet kommer bli grymt skitigt, men den största mängden bakterie flors borde stanna kvar.
Frågan är dock om inte samma syfte lättare uppnås genom att slannga ur 50% av vattnet, hiva alla växter i en hink med vatten, och låta fiskarna simma i resten av det urtankade vattnet, tex i det nytvättade och noga avsköljda badkaret. Sen utan risk för att skrämma skiten ur invånarna kan man relativt agresivt slamma igenom allt vattnet, med pumpar avstängda , eller snurrandes i samma badkar som fiskarna (beroände på hur lång tid man tänker ta på sig?) och dumpa den gamla grusen nånstans, i med den nya, inred o plantera, och tanka upp med nytt vatten.

Samma försiktighet som med nyinköppta fiskar bör iaktagas när de sen ska transporteras tillbaka till "hemma karet", och sanolikt kommer det se "skitigt" ut i ett par dagar, innan slammet försvinner ordentligt, ner i sand/grus, och in i pumparna... Lägre effekt på pumparna i ett par dagar, och slamhävert, för att bli av med det när bakteriefloran haft en chans att ge sig på gruset?

Teori allt ihopa, men det känns som den vettigaste lösningen, lycka till.
B!
#4 - 10 mars 2005 11:56
Jag har gjort det... bytt bottenmaterial med fiskarna kvar alltså... Man riskerar helt klart en nitrittopp med all skit som virvlar runt... men hos mig gick det bra...
Jag tömde ur ca 50 % vatten och tog upp växterna.... ställde ner en balja som jag fylld med grus (med händerna) och lyfte ur karet tills det var tomt... Sedan lät jag karet stå en par timmar och slamsög botten lite, för att få bort värsta geggan... Sanden hällde jag i med samma balja nere vid botten...
Planterade sedan växterna, satte lerkulor vid rötterna, sög ur lite mera vatten och fyllde upp till 50%, tippade i rejält med Nitrivec, och fortsatte fylla karet med en skvätt varannan timme (med nattuppehåll) tills det var fullt... Körde sedan med Nitrivec i 10 dagar...
Karet var grymt skitigt och växterna fick en "skitbeläggning" som hette duga... Körde ett extra innerfilter med filtervadd för att få ur de värsta partiklarna och efter en vecka såg det skapligt ut...
#5 - 10 mars 2005 13:12
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag tror det minst stressande för fiskarna att plocka ur dom ur karet under tiden man byter sanden. Men det går säkert att göra som Nancy oxå.[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=red]Jag gjorde såhär:[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]* Först tvättade jag den nya sanden[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]* Jag införskaffade en plastback (ca 30 liter) som fick agera fiskrum under bytet[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]* Plockade ur inredning, växter och tömde ut ca 1/3 av vattnet, filtermaterialet fick ligga i akvarievatten.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]* Håvade upp fiskarna och la över dom i backen fylld med akvarievatten och rötter och stenar[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]* Skopade upp den gamla sanden i hinkar med hjälp av en plastburk och med händerna[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]* Lät det värsta gojset sjunka till botten för att sedan suga upp det med slamsugen.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]* I med nya tvättade sanden[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]* Fyllde upp med nytt vatten, i med gamla filtermaterialet, samt en dos med nitrivec[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]* I med inredning och växter[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]* I med fiskarna[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=red]Ta det vackert med matningen i början för att slippa ev. nitrit.[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=red]Lycka till!![/color][/font]

Annons