Byta doppvärmare regelbundet?

#1 - 6 mars 2010 15:23
Hej!
Jag har funderat på det där med doppvärmare som slutar funka, mest då såna som värmer och värmer och kokar fisken :( Vore det inte en bra idé att byta doppvärmare en gång om året/vartannat år eller nåt annat lämpligt intervall för att minimera risken? Lysrör ska man ju byta en gång om året och doppvärmare är ju inte så farligt dyra... Nån som har några insikter/åsikter/idéer?

Hälsningar
Jennifer:(
#2 - 6 mars 2010 15:27
Jag tittar på termometern ca 2 gånger om dagen (på morgonen och innan jag lägger mig) det bör räcka för att upptäcka eventuella fel.

Jag har fått lämna tillbaka en helt ny doppvärmare till zoobutiken för den inte fungerade riktigt , så det har inte bara med hur gammal den är..
:)
#3 - 6 mars 2010 15:31
rödtoppen skrev:
Jag tittar på termometern ca 2 gånger om dagen (på morgonen och innan jag lägger mig) det bör räcka för att upptäcka eventuella fel.



Jag har fått lämna tillbaka en helt ny doppvärmare till zoobutiken för den inte fungerade riktigt , så det har inte bara med hur gammal den är..

:)


Och du åker aldrig bort över helgen eller på semester? Jag fick köpa mitt 110-liters kar billigt för ägarna var borta tre veckor och kom hem till fisksoppa... Men du har förstås rätt, åldern är inte den enda avgörande faktorn. Så hur avgör man om doppvärmaren funkar - och kommer att funka den närmaste veckan? :confused:

Hälsningar
Jennifer
#4 - 6 mars 2010 15:36
jag har aldrig använt värmare under de ca 15 år jag haft akvarium, har mina kar i normaluppvärmt bostadsrum å de håller 22-24 gr, måste inte temp upp till 30 gr behövs antagligen ingen värmare, om det varierar nån grad upp å ner spelar ingen roll i mitt fall åtminstånde- så är det ju i naturen åxo,temp skiftar å mina fiskar leker stup i ett trots variation- eller kanske just därför. Som sagt aldrig använt någon:)
#5 - 6 mars 2010 15:44
Jag byter doppvärmare ungefär vartannat år i de karet där jag inte har dubbel termostatatstyrning, mest då för att de blir så dyrt om värmaren grillar karet.
Den andra burken har värmarens egen styrning samt en styrdator som vaktar tempen.
Det finns enklare ock billigare extra styrdosor på vissa odlingssidor, dvs såna som slår av eller på om tempen går utanför angivna parametrar.

//NiXoN
#6 - 6 mars 2010 15:47
jenmad skrev:
Och du åker aldrig bort över helgen eller på semester? Jag fick köpa mitt 110-liters kar billigt för ägarna var borta tre veckor och kom hem till fisksoppa... Men du har förstås rätt, åldern är inte den enda avgörande faktorn. Så hur avgör man om doppvärmaren funkar - och kommer att funka den närmaste veckan? :confused:



Hälsningar

Jennifer

I regel åker de flesta på semester på sommaren och på sommaren brukar de flesta inte behöva nån doppvärmare, det brukar istället vara problem med att få ner tempen då ;)

Om man är nojjig att det just ska hända när man är bortrest så be nån komma förbi och titta på tempen.
#7 - 6 mars 2010 15:56
jenmad skrev:
Hej!

Jag har funderat på det där med doppvärmare som slutar funka, mest då såna som värmer och värmer och kokar fisken :( Vore det inte en bra idé att byta doppvärmare en gång om året/vartannat år eller nåt annat lämpligt intervall för att minimera risken? Lysrör ska man ju byta en gång om året och doppvärmare är ju inte så farligt dyra... Nån som har några insikter/åsikter/idéer?



Hälsningar

Jennifer:(


Det gäller att inte använda en doppvärmare med för hög effekt. Snarare bättre att underdimensionera just för den händelsen som du beskriver. Man skall t.ex. inte ha 300W i ett 100 liters akvarium. Termostaten får ju i sådana fall jobba rätt hårt genom att den kommer att slå till/från med korta intervall och slits alltså snabbare. Och resultatet av detta kan ju bli att fisken blir "kokt" just för att doppvärmaren är så kraftfull. Har man akvarium i ett uppvärmt rum (21-22gr) så krävs det inte speciellt mycket effekt för att få en temp på 25-26gr..
#8 - 7 mars 2010 23:45
Det finns två typer av konstruktion för termostat till doppvärmare. Det ena är en bimetallfjäder som öppnar och sluter en öppen kontakt. Metallbiten mattas ut när den ständigt rör sig och i kontakten blir det små ljusbågar som bränner den och i värsta fall till slut svetsar ihop den.

Den andra typen har en elektronisk krets. Där finns det inget som rör sig och inget som slits eller bränns.

Min erfarenhet är att doppvärmare med mekanisk kontakt alltid kommer att ge upp förr eller senare, i bästa fall genom att inte fungera alls, i värsta fall genom att försöka koka akvariet. Däremot så har jag än inte haft en elektronisk doppvärmare som havererat.

Doppvärmare med elektronisk brytare är dyrare men de kan även ha skydd mot att spricka vid torrläggning osv. Jämfört med att byta med jämna mellanrum vilket i och för sig kan vara motiverat med den gamla konstruktionen så är de väl värda merpriset. I stället för att byta tycker alltså jag det är en bättre ide att köpa nån av de dyraste doppvärmarna.
#9 - 8 mars 2010 05:44
Bygert skrev:
I stället för att byta tycker alltså jag det är en bättre ide att köpa nån av de dyraste doppvärmarna.


Aha, nu fattar jag varför vissa slutar fungera! Har du nåt tips på märke eller hur vet man att man köper en elektronisk istället för en bimetall-variant?

Hälsningar
Jennifer
#10 - 8 mars 2010 07:25
jag har en doppvärmare som min far köpte -72. funkar utmärkt fortfarnande!
#11 - 8 mars 2010 11:34
Det där med att rekommendera kan möjligen vara lite känsligt eftersom jag säljer pryttlar men i alla fall, det jag har mest erfarenhet av är Akva-Stabil som enligt min erfarenhet alltid kommer att lägga av och Tronic som jag hittills aldrig haft krångel med.
#12 - 9 mars 2010 00:25
Jag har under två år fått byta ut två Tetra doppvärmare efter att de höjt graderna i karet radikalt bara under en natt. När jag tog ur en av dessa rök det om den för att den var så het och man brände sig på den.

När det kommer till frågan om att inte använda doppvärmare Vs. att göra det så vill jag bara poängtera att alla inte har 22-25 grader hemma i husen/lägenheterna. Vi har exempelvis ständigt 18 grader inne under vintern och kanske ett par grader varmare under sommaren. Skulle vi höja temperaturen under vintern skulle vår värmekostnad öka med sisådär 20% i månaden vilket det inte är värt. Dessutom trivs jag i sval luft, både inne och ute. Min erfarenhet är att akvarievatten alltid håller sig ett par grader svalare än inomhustemperaturen och jag vet inte en enda fisk (förutom möjligtvis gudlfiskar, koi och karp) som trivs och mår bra i 16-18gradigt vatten. Därför är doppvärmare nödvändigt för många av oss, året om, sommar som vinter.

Själv kör jag numer enbart på Jägers doppvärmare eftersom jag själv aldrig fått fel på en sådan *Peppar peppar* Tycker dessutom att de är mest pålitliga och korrekt med att ställa in graderna också om man skaffar en med rätt watt i förhållande till karets storlek.
#13 - 9 mars 2010 06:36
Fridas-normala kar håller ett par grader högre temp än innomhusluften pga uppvärmning från belysning och pump, undantaget är om man har karet mot en kall vägg (dåligt isolerad, eller nåt drag) men då kan en frigolitskiva bakom karet ändra på detta och ett alternativ till en doppvärmare är värmemattor som i princip aldrig går sönder och man dessutom slipper ha inne i karet eller en kraftigare pump (eller bara sämre effektutnyttjande så den avger mera värme), eller ett extra lysrör eller 2 :)
#14 - 9 mars 2010 10:30
Värmemattor aldrig går sönder? Jag känner till flera bränder och otäcka tillbud orsakade av den typen av teknik så tro för all del inte att värmemattor är oproblematiska. Använder man dem inte på rätt sätt så är det en stor brandfara. Dessutom innebär just det där att man inte har dem i karet att man inte värmer det man vill värma, vattnet, utan i stället akvariet utvändigt vilket är mycket ineffektivare. Värmemattor har inte heller nån termostat vilket innebär att man själv måste hålla koll på dem och dimma ner dem eller stänga av dem om det blir värmebölja.

För oss som inte har 22 grader inne (jag hade 16 när det var -25 ute och blåste snålblåst) så är doppvärmaren faktiskt det bästa alternativet, den värmer där det behövs och bara så mycket som det behövs.
#15 - 9 mars 2010 10:48
Jag har till mina akvarium "rätt watt" antal på minna doppvärmare, så om de skulle slutta fungera så kan den inte värma vattnet tillräckligt mycket för att fiskare ska ta skada! Jag har bara haft doppvärmare med mekanisk brytare (den gamla vanliga),
//Johan
#16 - 9 mars 2010 17:28
Fuzzop, vill bara tillägga att vattnet i ett akvarium visst kan hålla sig ett par grader under rummet, men det kräver mycket ytcirkulation och icke tätt slutande belysning eller täckglas.

Nu har ju dock de flesta akvarister såväl täckglas som lysramp alldeles ovanför dessa och därför håller sig karen ofta ett par grader ovanför rumstemperatur.

Jag har 26 grader i mitt 720liters och "bara" 20-22 grader i lägenheten. Akvariet har 2st T8lysrör igång samt en eheim cirkulationspump.
#17 - 9 mars 2010 17:53
Jo kör man öppna kar kan tempen bli lite lägre men inte många har det, även ett öppet kar med tex HM-lampor på lite höjd brukar bli varmare.
Hållbarheten av värmemattor kan väl diskuteras men jag har ett 10tal till mina ormar och dom äldre är väl närmare 30år, sen ska väl förtydligas att det finns nåt som även kallas värmestrippar (lite efter form) och det är just den sortens värmemattor jag menar, om en strip går sönder blir den kall men dom andra håller samma temp som innan och det ska mycket till innan dom går sönder än mindre orsakar några bränder.
Och jo dom saknar termostat så överhettning förekommer inte utan man måste justera in detta på egen hand så har man väldigt varierande innetemp som tex i ett vedeldat hus håller jag med att en bra doppvärmare är att föredra.
Om man placerar en värmematta under ett akvarie med en frigolit/liggunderlag under värms bottenglaset och värmeförlusterna blir ganska obetydliga men kan man av nån anledning inte ha en frigolit bakom/under (går ofta att tejpa upp på bakrutan) värmemattan blir förlusterna större och har man även dragigt runt karet ger det en lite för ostabil uppvärmning för att vara användbart, det finns dock elektriska termostater att köpa till för den som inte vill justera själv och en sån tar pyttelite plats i karet.
Men den som inte vill ge sig på en värmematta slipper, jag ville bara informera att dom faktiskt finns vilket inte alla verkar känna till.
#18 - 9 mars 2010 23:09
Dessutom är värmemattor bra eftersom det är vanligt att gruset i akvariumen inte alls har samma temperatur som vattnet, något som inte alltid gillas av växterna.
#19 - 10 mars 2010 06:16
Keibo skrev:
Dessutom är värmemattor bra eftersom det är vanligt att gruset i akvariumen inte alls har samma temperatur som vattnet, något som inte alltid gillas av växterna.


jo och och sen ökar cirkulationen i gruset så det har sina fördelar, kom även på att det ju finns värmeslingor som man på terrariesidan gått ifrån just för att dom kan orsaka bränder då dom när dom går sönder avger samma värme på en mindre yta, detta borde dock inte vara några problem på akvariesidan och ett alternativ som man kan gräva ner i gruset (minimala värmeförluster) men dom måste alltid regleras med en dimmer för att hålla rimlig temperatur och inte alla värmeslingor är anpassade för akvariebruk så där måste man se upp med vad man köper.
#20 - 10 mars 2010 07:01
Fuzzop skrev:
jo och och sen ökar cirkulationen i gruset så det har sina fördelar, kom även på att det ju finns värmeslingor som man på terrariesidan gått ifrån just för att dom kan orsaka bränder då dom när dom går sönder avger samma värme på en mindre yta, detta borde dock inte vara några problem på akvariesidan och ett alternativ som man kan gräva ner i gruset (minimala värmeförluster) men dom måste alltid regleras med en dimmer för att hålla rimlig temperatur och inte alla värmeslingor är anpassade för akvariebruk så där måste man se upp med vad man köper.


Det finns värmekabel för akvariebruk som kan vara ett alternativ/komplement till doppvärmare. Med en värmkabel elimenerar man ju risken för övervärmning av vattnet. Tanken är även att man får en svag vattencirkulation genom bottenmaterialet vioket skall ge en positiv effekt på växterna mm.
#21 - 18 mars 2010 16:22
Fuzzop skrev:
Fridas-normala kar håller ett par grader högre temp än innomhusluften pga uppvärmning från belysning och pump, undantaget är om man har karet mot en kall vägg (dåligt isolerad, eller nåt drag) men då kan en frigolitskiva bakom karet ändra på detta och ett alternativ till en doppvärmare är värmemattor som i princip aldrig går sönder och man dessutom slipper ha inne i karet eller en kraftigare pump (eller bara sämre effektutnyttjande så den avger mera värme), eller ett extra lysrör eller 2 :)



"Normala kar" ??? det finns förmodligen lika många modeller av akvarium på marknaden som det finns akvarister, och placeringar av akvariumen lika så. Jag har 3 kar här hemma: 400L, 110L och 31L, samtliga håller 2-3 grader svalare än temperaturen inomhus. Även "normala kar" kan ligga några grader under innetemperaturen. ;)

Belsyning ändrar man på för att ge växter och fiskar annan belysning, inte för att värma upp vatten. Dessuom föredrar jag att ha karen 5-10cm från väggen, vilket ger luftning bakom karen. Någon frigolit kommer jag inte att isolera med eftersom det tar plats och är hiskeligt fult.
#22 - 18 mars 2010 18:03
Fridas skrev:
Jag har 3 kar här hemma: 400L, 110L och 31L, samtliga håller 2-3 grader svalare än temperaturen inomhus. Även "normala kar" kan ligga några grader under innetemperaturen. ;)




Tja vattnet i alla mina kar håller ca 2-3 grader varmare än tempen inomhus..
Har du inte nån värme på ? ;)
#23 - 18 mars 2010 18:09
mina kar är åxo alltid 2-4 grader varmare i vattnet än rummet(ingen doppvärmare);)
#24 - 18 mars 2010 18:12
med normala kar menas ett som har en pump, täckglas (alternativt täckande ramp) och nån form av belysning, och hur många modeller det än finns så brukar dom följa den utrustningsnivån iaf och då värms dom fortare än dom svalnar om man inte har ovanligt dåligt isolerat hus eller dragigt.
Men för all del låt alla lägga sig i så vi får veta hur många som har kallare respektive varmare.
Rödtoppen, doppingen +1
#25 - 18 mars 2010 18:20
vaddå lägga oss i??!! jag beskrev bara hur det funkar i mitt kar liksom frida gjort, är väl bra höra olika sätt, eller?[:o]du har ju åxo åsikter i tråden
#26 - 18 mars 2010 18:25
Jag har doppvärmare i ALLA kar under vintern eftersom tempen annars går ner till 20-21gr (20gr i rummen) och det accepterar jag inte! Man bör absolut kolla upp vilken temp respektive art bör ha och sätt i en doppvärmare om det behövs för att hålla den tempen annars skit i doppvärmare, konstigt att detta ska behöva diskuteras i all oändlighet[:o]
#27 - 18 mars 2010 18:30
Jag har ingen doppvärmare, tempen är ändå 22grader+ vilket är perfekt för mina slöjstjärtar :)
#28 - 18 mars 2010 18:37
doppingen skrev:
vaddå lägga oss i??!! jag beskrev bara hur det funkar i mitt kar liksom frida gjort, är väl bra höra olika sätt, eller?[:o]du har ju åxo åsikter i tråden


Ursäkta, det va riktigt dåligt formulerat [B)] menade det som en uppmaning och vill ha så mycket input som möjligt :D
#29 - 18 mars 2010 18:42
Fuzzop skrev:
Ursäkta, det va riktigt dåligt formulerat [B)] menade det som en uppmaning och vill ha så mycket input som möjligt :D

OK! var nog jag som inte fattade rätt-men nu är vi överrens;)
#30 - 18 mars 2010 19:26
Jaha, då blev det som jag befarade när jag startade den här tråden - doppvärmaren la av. Skulle samla snäckor till dvärgkulorna i morse och tyckte skalarkaret var osedvanligt kallt - 21 grader mot normala 26-27! De fick ha det kallt under dagen men nu sittar två nya doppvärmare på plats.
Säljaren visste inte om de var elektroniska eller försedda med bimetall-switch och för övrigt slapp jag fundera på om jag ville ha en stor eller två små, de hade bara små hemma så det blev 2 x 100W. Det borde väl räcka för 250 liter?

Hälsningar
Jennifer
Bilagor:
#31 - 18 mars 2010 20:26
Jag har 18-20 grader inne under vintern och 222L karet står med ena kortsidan ett par centimeter från en yttervägg+dörr (som knappt används). Jag har 2/3 av karet täckt med glas och 2*30W ramp.

Igår höll doppvärmaren sina 26 grader, idag när jag kom hem var det 19 grader i karet. Det har varit glapp i värmaren ett tag så man får knacka till den, värmaren inköptes ny i Juli.

Lite info från en till akvarist till med illa isolerat hus ;)

Brorsan får dagtid upp sitt 300L till 28 grader med enbart 6st t5 rör, det är 'lite' skillnad på lägenhet och egen kåk :P
#32 - 18 mars 2010 21:57
Jenmad- 2x100w räcker absolut till den höjningen, gränsfall om inte hälften hade räckt.
danne- om du hade större täckglas skulle du säkert få högre temperatur utan doppis, att lämna 1/3 öppet gör stor skildnad i avdunstningen, särskilt vintertid när inneluften normalt är torrare, nåja du ska väl va glad att värmaren inte hänger sig och kokar fisken iaf även om det känns kasst att en så pass ny sak krånglar.
Jo nackdelen med egen kåk är väl inte bara isoleringen utan att man blir lite snål när man ska betala för värmen så det normalt hålls några grader lägre inne oxå (så även i detta hus).
#33 - 19 mars 2010 20:21
mjo jag vet, större täckglas står högt på listan det är bara tummen som ska ur då det nuvarande kom till av ett bortslängt vitrinskåp :)











Annons