Byta filter

#1 - 27 februari 2009 11:29
Hej

Min respektives akvariepump har börjat fungera väldigt dåligt. Hon har rengjort allt men det blir inte någon kräm i det ändå. Nu ska vi reklamera pumpen. Är det bara att plocka upp pumpen och åka och byta den eller ska vi behålla filtret i pumpen?

Det är någon såndär 500krs historia man kan köpa på djuraffärer. Tror akvariet hette aquareel? Så pump och filter sitter i ett om jag förstått henne rätt.
#2 - 27 februari 2009 14:53
Nu har jag inte jag koll på hur den historian ser ut men ring till butiken innan och fråga om det, troligtvis får ni gärna behålla det inkörda filtret och känns som en bra ide om karet är inkört.
Aquael ska det nog va namnet du letade efter, aquarelle är annars namnet på bra lysrör :)
Köper man sånna paket är pumparna ofta underdimensionerade så det kan inte va så att den ska va så slö? aquael brukar annars ha ganska bra pumpar.
#3 - 27 februari 2009 15:56
Om du klickar på den HÄR länken så kommer du till ett företag som heter pwss och direkt till en undersida över deras aquael sortiment över innerfilter och kan där se om du hittar din respektives filter, kan det möjligen vara så att filtret har ett vred för ställbar hastighet?
#4 - 1 mars 2009 21:39
Det är någon i Fan serien förmodligen den minsta. Ja där är ställbar hastighet, den står på max nu. Den har blivit lite slöare med tiden. Akvariet har varit igång sen i november tror jag.
#5 - 1 mars 2009 22:07
Nune skrev:
Det är någon i Fan serien förmodligen den minsta. Ja där är ställbar hastighet, den står på max nu. Den har blivit lite slöare med tiden. Akvariet har varit igång sen i november tror jag.
Plocka ur impellern och rengör den och hålet den sitter i, spola också med högt tryck ur hela pumphuvudet med ljummet vatten så kommer den nog fungera som den ska sen! pinsamt och stå i affärn och de öppnar pumpen och hitter en igenkläggad impeller;)
#6 - 2 mars 2009 11:40
Jag ska kolla lite närmre på det idag. Impeller, vad är det?

Jag köpte ett begagnat akvarie till till henne idag och pumpen är
hailia super fish air flow one som följde med. Är den nått bra? Det va bottenfilter med.
#7 - 2 mars 2009 12:20
Impeller är den del i en vattenpump som ser ut som ett vattenhjul med en magnet på, i princip den enda rörliga delen!

Det är en luftpump och inget akvariefilter, däremot kan du koppla den till ex ett billiefilter eller liknande vilket kan vara bra i ett yngelakvarium, men se till att den inte står på i sovrum eller så för man blir vansinnig och vi vet alla vilken bestraffning du kommer att utsättas för om du pajar hennes skönhetssömn... :d

Den här länken tar dig till en av pwss sidor med just filter för luftpumpar.

Själv har jag en likvärdig membranluftpump till våran 40 liters räk och snäckbalja och det akvariet står i sovrummet, det slutade med att jag mitt i natten klev upp och borrade hål i väggen till storarummet och drog typ 6 meter CO2 slang mellan akvariet och luftpumpens nya placering.
#8 - 2 mars 2009 12:20
Nune skrev:
Jag ska kolla lite närmre på det idag. Impeller, vad är det?

Jag köpte ett begagnat akvarie till till henne idag och pumpen är

hailia super fish air flow one som följde med. Är den nått bra? Det va bottenfilter med.

impeller är den enda delen som rör sig i pumpen.
om pumpen är bra vet jag inte men en luftpump är i sig inte så användbar och bottenfilter är inget som används allt för mycket av i dag av flera anledningar, så jag hade nog satsat på en ny filterlösning.
#9 - 2 mars 2009 12:24
Blixten är mitt nya namn.. :p ..tyvärr slår den aldrig ner på samma ställe 2 ggr..
#10 - 2 mars 2009 14:28
Tack för snabba svar!=)

Varför bör man inte ha bottenfilter? Jag vet att det sägert står nånstans på forumet men jag är på jobbet och får smyga hit och skriva lite snabbt ibland, har inte internet hemma än. Seg leverantör.
#11 - 2 mars 2009 16:45
Nune skrev:
Tack för snabba svar!=)

Varför bör man inte ha bottenfilter? Jag vet att det sägert står nånstans på forumet men jag är på jobbet och får smyga hit och skriva lite snabbt ibland, har inte internet hemma än. Seg leverantör.

främsta skälet att inte köra bottenfilter är väl det tar med sig näringen ur botten så växterna inte får näringen utan algerna och det har du fiskar som gräver lär det bli ojämn genomströmmning och då extremt ineffektivt jämfört med ett litet innefilter osv.
#13 - 3 mars 2009 06:50
Gaffel skrev:

länken funkade inte, iaf inte just nu :(
#14 - 3 mars 2009 09:42
Fuzzop skrev:
länken funkade inte, iaf inte just nu :(

Tror nog att det är meningen...:d
#15 - 3 mars 2009 09:56
Tror nog att det är meningen...:d

Hmm jo men min humordel av hjärnan funkar inte så dags på dan [:-89]

Annons