Byta filtreringsmaterial

#1 - 21 mars 2007 11:40
Jag har ett ytterfilter som har varit igång ett par år. Rengjort lättare 2 ggr.
Men jag har aldrig bytt ut mackisarna eller de andra grejerna i filtret.

Ska man göra detta? Filtret förlorar väl sina 'bra' bakterier då, men hur länge kan man köra på de gamla materialet.

Att rubba upp makaronerna har jag hört kan vara ett alt. men vet inte om de stämmer.

Någon som har bättre koll?
#2 - 21 mars 2007 11:43
i ren teori så borde mackisarna hålla en livstid eller två.
#3 - 21 mars 2007 13:16
Du kan helt enkelt nöja dig med att skölja dem rena då och då med svalt eller ljummet vatten, då blir NITRIFIKATIONSBAKTERIERNA kvar till en del i alla fall...om du vill byta ut en del av filtermaterialet så kan det vara ett alternativ med biobollar/biokascadebollar....
#4 - 22 mars 2007 05:54
Jag hade låtit makaronerna vara och sedan skiftat resten av materialet stegvis till biobollar som tummen sa. Bakterierna bildar kolonier där både nitrifikation och denitrifikation sker, så jag tror att du gör dig själv och fiskarna en björntjänst om du sköljer av makaronerna.
Det absolut bästa är att aldrig göra rent filtret, väljer du biobollar istf filtermatta så kan du nog skippa rengöringen för ett bra tag framåt.
#5 - 23 mars 2007 11:24
Jag hade låtit makaronerna vara och sedan skiftat resten av materialet stegvis till biobollar som tummen sa. Bakterierna bildar kolonier där både nitrifikation och denitrifikation sker, så jag tror att du gör dig själv och fiskarna en björntjänst om du sköljer av makaronerna.

Det absolut bästa är att aldrig göra rent filtret, väljer du biobollar istf filtermatta så kan du nog skippa rengöringen för ett bra tag framåt.

Men vanlig "skit" som sugs in måste ju förståss sköljas bort....;)

Annons