Byta fiskar

#1 - 13 maj 2004 22:30
Vet inte om detta diskuterats tidigare. Men jag tror mig läst om folk som går till zooaffären och BYTER fiskar de tröttnat på till andra sorter, stämmer det. Testade frågan på ett ställe och blev tvärnobbad. Blev lite förvänad faktiskt. Jag inser att de i affären driver ett företag med vinstsyften, men jag kunde ju självklart lägga "deg" emellan. Vad säger ni, är det kutym att kunna byta eller är den tanken dödfödd?
#2 - 14 maj 2004 09:08
Jag gjorde det för någon vecka sen, pratade med en kille om jag kunde byta in mina silverhajar. Visst, det kunde jag, så jag stack hem och fiskade upp dom. Sen när jag kom tillbaka var han som jag pratade med upptagen, men jag pratade med en annan, och oj, ja, var ska vi få plats med dom, undrar hur han har löst det med karantän osv. Svettigt värre! Fast sen när han som jag hade deal med blev klar var det inga problem.
#3 - 14 maj 2004 09:23
Samma här. bytte in några fiskar mot artemia och oxhjärta
#4 - 14 maj 2004 10:01
Inga problem att byta här häller,tror absolut inte att tanken är dödfödd.
MVH Jörgen
#5 - 14 maj 2004 10:15
Har gjort det ett par gånger jag oxå...samma sak som när man lämnar in det som man själv lyckats föda upp...
#6 - 14 maj 2004 10:20
Gäller detta bara svårare fiskar, eller går det att byta in även guppys, platys och andra lättodlade fiskar?
#7 - 14 maj 2004 10:35
Min erfarenhet är den motsatta.

Jag har ett par gånger frågat och fått nej varje gång,
antar det beror lite på vilken del av landet man bor på
och hur serviceminded affären är.

#8 - 14 maj 2004 11:40
Har märkt att olika affärer har olika policy kring det här. Affärer med hög servicegrad och som månar om sina kunder verkar mer öppna för inbyten.
#9 - 14 maj 2004 11:51
Precis som Uffe så har jag tyvärr och konstigt nog haft vissa problem att byta in yngel nere i denna regionen...
#10 - 14 maj 2004 12:29
Att byta fiskar borde väl gå bra.
Sist jag var i zooaffären så såg jag någon som sålde sina yngel för 5kr styck.. Isåfall måste bytning också gå.
Ynglen var ganska speciella, jag har iallafall aldrig sett sådana yngel, kanske därför fick han pengar?

Annons