Byta grus mot sand!?

#1 - 24 april 2007 15:10
så här har jag tänkt!
jag vill byta ut mitt grus mot sand för att om ett tag ha ett par corysar.
MEN jag har tänkt på lite saker.

fördelar:
*det är sjukt snyggt med sand.
*corysarna trivs bättre och skadar inte tömmarna.
*och det blir lättare (som jag också tänkt) att ha jord längst ner på botten till växter eftersom jag anntar attt jorden inte kommer finnas länge till på botten med grus över.!?
*finns säkert massor mer än det jag kommer på nu:)

Nackdelar:
*bajset landar ju ovanpå sanden istället för att som vanligt lägga sig i/under gruset.
ja typ det.

så fråga ställer jag så här: Hur för jag bort bajset som lägger sig på sanden om jag nu byter??:confused:

tacksam för svar:)
#2 - 24 april 2007 15:12
oj la tråden i fel fack .. admin kan du/ni flytta :)
#3 - 24 april 2007 15:13
Det aer ju en foerdel att det laegger sig ovanpå;) Då kan du laettare ta bort det med en slamsugare (eller vad den nu heter). Du skriver et par corydoras. Pansermalar aer flockfiskar sp du ska ha minst 5-6 st.
#4 - 24 april 2007 15:17
okej jo det är sant:) haha ja jag skrev så men jag menade faktiskt runt 4-7 st:) tack nån mer som har fler ideer??
#5 - 24 april 2007 15:37
Om du ska köra lowteck är det bäst med ganska fint grus för då blir syresättningen bra. Jorden hamnar inte ovanpå om man inte drar upp växter med rötterna.
#6 - 24 april 2007 15:43
_Lena_ skrev:
Om du ska köra lowteck är det bäst med ganska fint grus för då blir syresättningen bra. Jorden hamnar inte ovanpå om man inte drar upp växter med rötterna.

okej! tack för svaret då kansek man bara tar ur inredning och lägger i jord sen på med gammla gruset igen då:) tack igen:)
#7 - 24 april 2007 15:55
Jag vil mena att det går bra med sand också, utan nån jord under.
#8 - 24 april 2007 16:17
okej, växer det lika bra då? jag vet ju att bara grus så verkar det ta lite längre tid för växterna att växa?
#9 - 24 april 2007 16:31
Om du har sand över jorden finns det en risk att jorden inte får tillräckligt med syre för att fylla sin funktion. Finkorningt grus är nog att rekommendera.
#10 - 24 april 2007 18:08
okej :) tänk vad fel jag har haft:p jag har trott att jord och sand är den perfekta kombinationen:D haha men men tack iaf:)

Annons