Byta grus mot sand

#1 - 12 juni 2009 11:10
Tänkte att jag skulle byta ut mitt grus emot Julas blästersand. Måste jag ta ur fiskarna eller tror ni att de klarar sig i dammet ett tag??
#2 - 12 juni 2009 12:32
De klarar sig, men akta så de inte kommer med upp när du tar upp gruset samt heller inte kommer under sanden när du släpper ner den.
#3 - 13 juni 2009 19:23
ansjo skrev:
De klarar sig, men akta så de inte kommer med upp när du tar upp gruset samt heller inte kommer under sanden när du släpper ner den.

De klarar sig, men det är extreamt stressande för dem.

Ha du möjlighet så ta ut de för deras eget bästa.
#4 - 16 juni 2009 06:04
Hänger på denna tråden. Har själv haft funderingar på att byta ut min akvariesand mot Julas Blästersand. Eftersom det är fler som har gjort det. Tycker det ser vackre ut med sand än grus. Växer växterna kanske bättre i sanden än i gruset eller är det större risk att dom grävs upp av fiskarna. Men självklart tycker jag som tidigare inlägg att det måste väl vara lugnare för fiskarna att man tar ur dom först och sedan gör om i akvariet. Kan man inte spara det mesta av det vattnet man tar ut och sen hälla tillbaka det och då göra ett 40 till 50% vattenbyte?
#5 - 19 juni 2009 13:11
Så länge du använder häverten för att suga upp gruset så går det städat till. Undvid att skopa upp matrialet bara men ett öskar tex.

När du häller i sanden blir det förstås dimmigt ändå men det kan lägga sig ganska kvickt. Fisken får helt enkelt stå ut en timme eller så.

alternativt fyll på någon liter varje vecka där det behövs.

Det är nog oxå stressigt att bli jagad av en håv så det är kanske ingen optimal lösning.

Annons