[QUOTE=Bernt G;n2429285]
Nja.. vi har inte och vill inte ha stillastående vatten i karet: Även en par cm ner i grus, substrat så rör sig ju vattnet. Om det INTE gjorde det skulle du ju få ett syrefritt vatten och .. växterna skulle dö. Så kanske finns en mätbar skillnad men det torde helt sakna betydelse. Vi kan nog utgå från att vattenvärdena är dom samma i hela burken tack vara våra pumpar och skapade vatten rörelser. Tillsätter du co 2 gör du det i en punkt och hela karet får co2 .. det funkar. Din sol kan ju vara skonsam mot rötterna, vara lätt att växa i. Men förutom det så ;) är nog riskan du får instabila vattenvärden större än fördelen med det hela.
Det skrivs en massa humbugg om detta ungefär som om vi har en meter med lera som knapp släpper igenom vatten och därmed kan skapa lokala skillnader i näringstillgång.
Nu är det ju inte så våra kar är utan vi har botten material som släpper igenom vatten och rätt stora vatten rörelser därmed får vi inga egentliga skillnader i näringsnivåer i karet.[/QUOTE]
Jag är beredd att hålla med dig i det här. När det gäller landlevande krukväxter med jord, kan man med fördel tillsätta ett substrat som hjälper till att syresätta rötterna. Eller för att jorden inte ska bli allt för kompakt. Kan tänka mig att det är liknande i akvarium för att syresätta rötter. Men då går det ju att använda en blandning mellan grus och sand för att få en lämplig sammansättning. Det här slutar nog med att jag frångår idén med soil.
Blir kanske en tur till biltema och köpa lite billig sand för att späda ut min dyra finsand.
https://www.biltema.se/bygg/murning/...and-2000021665
Man lär så länge man lever. Har iallafall inte gått på att köpa superdyra stenar. De kommer från bakgården. Kom nu inte och säg att just stenar är det väldigt viktigt att använda exakt rätt och att det är av yttersta vikt att köpa de dyraste.:)