Byta plasthölje?

#1 - 1 februari 2010 21:40
Har precis köpt ett begagnat akvarium på 60l och upptäckte att locket endast har plats för en lågenergilampa. Det är ett sånt där heltäckande plastlock. Detta ger väldigt dåligt ljus och trots att jag har bytt lampa till en som är anpassad till akvariebruk som når inte ljuset överallt, till hörnen exempelvis.

Går det att byta plastlock? Var kan man köpa sådana? Det har vanliga mått 60x30 så just det är ju inga problem. Karet är inte anpassat för täckglas annars hade jag ju kunnat köpa en ny ramp bara.

Hur ska jag göra? Vill ju ha massor med växter som ska må bra.
#2 - 2 februari 2010 06:37
Att köpa ett nytt "lock" brukar va dyrt och begagnat så får du nog med ett kar till.
Annars få du väl höra med nån djuraffär, dom brukar kunna ta hem sånna saker om dom inte råkar ha ett liggande.
Eller limma dit ett par glaslister så du kan ha täckglas :)
#3 - 2 februari 2010 10:34
Kan man köpa täckglas separat?

Ska höra med djuraffären där jag brukar handla om de har ngr lock annars måste jag nog göra så, sätta dit lister. Vill gärna ha ngt som täcker akvariet då jag har katt hehe
#4 - 2 februari 2010 10:46
pwss har endel plastlock. Tex: http://www.pwss.se/home.php?cat=1121
#5 - 2 februari 2010 11:07
Täckglas beställs för några tior hos en glasmästare.
#6 - 2 februari 2010 11:23
Jo jag har kollat på pwss men det enda de har med rätt mått är välvt :( har faktiskt inte tittat så noga på priserna heller men såg nu att de kostar lika mycket som akvariet haha.

Det lutar nog åt täckglas i sån afall. Tur att de verkar vara gansla billiga iaf. Hur många mm bör de vara på?
#7 - 2 februari 2010 12:03
äsch då, även vanliga ramper kostar ju lika mycket som akvariet.

Finns det något jag kan göra för att få mer ljus i nuvarande lock? eller är det kört?
Bilagor:
#8 - 2 februari 2010 14:12
Skulle man kunna installera ex led belysning i locket för att öka ljusstyrkan eller är den typen av belysning alldeles för svag för växter?
#9 - 2 februari 2010 17:47
fashion skrev:
äsch då, även vanliga ramper kostar ju lika mycket som akvariet.

Finns det något jag kan göra för att få mer ljus i nuvarande lock? eller är det kört?

Vanliga ramper finns ofta på secondhand eller att få tag på som begagnade typ via blocket eller tradera för rimliga pengar.
Hur mycket plats har du mellan vattenytan och insidan av locket?
Annars med en kraftig lågenergilampa borde väl växterna klara sig bra, du kan ju ha lite led att lysa upp hörnen för det estetiska, led är annars dyrare än en ny kåpa om du vill få vettig effekt till växterna.
#10 - 2 februari 2010 17:54
Hmm, hur kraftig lågenergilampa har du i? om det får plats så stoppa i en 30w, kanske inte lyser upp hörnen riktigt, fast om du har ljust bottenmaterial lär det se ganska ljust ut i hela karet :)
#11 - 2 februari 2010 18:34
Jag har en i nu på 15w bara men som jag köpte i en akvarieaffär.

Problemet är förresten löst. Jag fyndade på akvarielagret och kom hem med ett lika stort akvarium (får inte plats med större, annars ahde det blivit det) med pump, dopp och lysrör för under 400 kr. Får se sen vad jag gör med det gamla. Det första sambon sa var "vi ska inte ha tre akvarium!!"
#12 - 2 februari 2010 19:55
Finns det plats i förrådet är det väl inte fel att ha som reserv :)
#13 - 2 februari 2010 20:34
Det kommer defintivt inte att åka ut iaf. Får ligga i källaren ett litet tag så kanske jag smyger upp det nån dag när han inte är hemma hehe

Annons