Jag har just nu rådasand cirka 1-2 mm i mitt 42-liters där det går pansarmalar. Som jag nämnt i tidigare trådar har jag problem med deras skäggtömmar, de fräts ned, och även om jag tror att det beror mest på bakterier, nitrat eller liknande så vill jag byta till mer finkornig sand, sådan som de kan "sila", för det kan de inte med den jag har nu eftersom de är så små (cirka 3 cm).
Jag har hämtat finkornig sjösand från Helgasjön här i Växjö, sköljt den säkert 6-7 gånger, kokat med byte av kokvatten 2 ggr, sedan sköljt två gånger till...
Nu till frågorna:
1.) Finns det ändå risker med sådan sand, och i så fall vilken? För mycket kalk, koppar, järn eller dylikt? Vilken risk är störst och hur kan den påverka fiskarna? Symptom?
2) Bör jag prova att lägga in endast ett hörn med sanden och se om malarna börjar må dåligt?
3.) Om jag testar genom att lägga in endast lite sand, och det går bra, HUR ska jag göra när jag byter sand?
Tänkte göra så här: Ta ut allt vatten + fiskarna + pumpen och låta detta vara i en hink, med pumpen på? Sedan ta ut växterna i en egen hink, sedan ut med sanden och i med den nya, plantering av växter, i med vattnet och pumpen, i med fiskarna..
Om cirka en månad ska akvariet flyttas till stockholm, en flytt på cirka 5,5-6 timmar med bil som jag hoppas går bra.... Vattenvärdena är ju olika i dessa olika städer så jag är lite orolig, men många har ju gjort längre flyttar som har gått bra. Jag tänkte göra bytet av sand i samband med flytten, men vill först pröva med lite sand redan nu för att se om den är dålig på något sätt...
Vad tror ni om detta, experter på finkorning sand...?