Byta till nytt akvarium!!

#1 - 1 juli 2007 14:04
Har köpt ett nytt akvarium som jag har fyllt och låtit stå i 1 vecka och ska flytta över mina fiskar idag från de gamla. De är samma temparatur i båda går de då att bara flytta över dom i de eller måste man vänja dom i plastpåsar innan man stoppar i dom??
#2 - 1 juli 2007 14:35
det bästa är om du tar så mycket vatten från det gamla, inkörda, akvariet som möjligt. Flytta över filtret också, eftersom det är däri som bakterierna bor.
Du ska tömma det gamla helt elleR? hur stort är det? om du inte kommer att ha ditt gamla filter (och vatten) i det nya, så flytta INTE alla fiskar på en gång!! ta bara typ 2 i taget, annars kommer vattnet att bli överbelastat eftersom det i nystartade akvarier inte finns nån bakterieflora.
#3 - 1 juli 2007 15:08
Jag ska tömma mitt gamla helt och de är 200liter. Jag har en helt ny pump och nytt filter då oxå. Men om man tar och häller över några liter vatten från de gamla går de bättre då?
#4 - 1 juli 2007 15:34
hur stort är det nya?
har du inget filter i det gamla akvariet?
#5 - 1 juli 2007 15:35
de är 312 liter. Jo jag har filter i de gamla fast de passar inte i de andra :S
#6 - 1 juli 2007 15:44
Häll över så mycket vatten som möjligt till det nya. Om möjligt kör din gamla pump några veckor i det nya akvariet också, eller försök flytta en del filtermassa till det nya filtrets behållare från det gamla. Allt för att få med så mycket nyttiga bakterier som möjligt till det nya. Då kan du utan problem flytta över alla fiskarna på en gång!
#7 - 1 juli 2007 16:00
ok ska göra så jag byter pump =) tack så mycket för hjälpen..

Annons