Byta till sand? & frågor ang löv..

#1 - 5 september 2011 09:13
Hej!!
Dessa frågor kanske e jätte tjatiga men jag har läst å läst å sen läst lite till men känner mig fortfarande inte klar över vad jag skall göra så nu ber jag om hjälp, tips och råd!

Har nu engelsk sjösten i akvariet, "mellan storleken".. men funderar på att byta till sand, mkt för mina pansarmalars skull och för att det är såå tråkigt att hålla på att pilla ner växterna hela tiden då de har en jäkla tendens till att lossna och flyta upp..
Så nu undrar jag om ni tycker att det är bättre med sand och i så fall vilken rekomenderar ni att byta till??

Ang. löv så plockade jag en del ek och lönn i helgen som fallit ner. Hittade även små kvistar med eklöv som blåst ner som jag tyckte var jätte fina och skulle vilja ha i akvariet.. har för mig att jag sett bilder på detta i forumet så jag har fått för mig att detta funkar, gör de det? Några av löven på kvistarna hade fortfarande lite grönt kvar kan jag använda dessa ändå?

Tacksam för svar!
[CENTER]
[/CENTER]
#2 - 5 september 2011 09:21
Skulle inte rekommendera dig att byta till sand, finns mycket nyttobakterier i botten som du blir av med då, om växterna flyter upp så är det för att du har för lite, köp istället mer av den du har.
#3 - 5 september 2011 09:32
Jag har bytt till sand utan problem i mitt 200l kar. Om du är rädd att bli av med nyttobakterherna kan du byta halva karet åt gången. Tycker inte du ska ha någon botten du inte vill ha. Kan rekommendera julas blästersand billig, snygg och redan tvättad :-) grenar är viktigt att de är helt torra igenom, koka och värma lite i ugnen skadar ju inte. :-)
#4 - 5 september 2011 09:41
Är den sanden "lagom" så den inte blir för packad? Finns den i olika storlekar?
Ang. kvistarna, skall jag koka dem först å lägga i ugnen sen? hur länge kan tänkas vara lagom å vilken temp?

Tack!!
#5 - 5 september 2011 09:42
jag skulle säga att visst byta sand! mycket snyggare och det bildas bakteriekultur i sanden med. men visst. en omstart av karet blir det ju utan tvekan.

ekkläv går bra att ha i karet ja.

här bytte jag sand från engelsk sjösten till ciklid grus
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=139022
#6 - 5 september 2011 09:59
hannesc skrev:
jag skulle säga att visst byta sand! mycket snyggare och det bildas bakteriekultur i sanden med. men visst. en omstart av karet blir det ju utan tvekan.

ekkläv går bra att ha i karet ja.

här bytte jag sand från engelsk sjösten till ciklid grus

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=139022

Hej, tack för svar. Jätte fina bilder!! (Har kollat in en hel del av dina bilder tidigare =))

Vilken storlek,och då sort, på sand är bäst med tanke på både växter och pansarmalar?

Ang. eklöven hur är det med de små kvistarna som har några lite gröna löv kvar? En av kvistarna har även ett ekollon kvar kan jag använda den eller måste jag ansa kvisten?
#7 - 5 september 2011 10:01
En tanke med sand som jag har med är ju att det borde vara lättare att se att jag får matat pansarmalarna ordentligt och att kontrollera så det inte blir övermatat?!? Eller?
#8 - 5 september 2011 10:02
tack :)

vanlig blästersand är utmärkt. spelar inte så stor roll vilken du tar.

jag hade nog bara tagit de torra döda löven
#9 - 5 september 2011 10:03
jag vet inte om man behöver kontrollera övermatning. man går ju på känsla o ser ju hur fiskarna o karet mår ju.
#10 - 5 september 2011 10:10
Jo men platysarna e så j-a glupska så ja får köra ner ganska så mkt på en gång om något skall slinka förbi dem och då känns det som att det ibland kanske kommer lite väl mkt..
#11 - 5 september 2011 10:46
mata på ett ställe först då så platysarna är där o sen på ett annat ställe medans platysarna är upptagna.
#12 - 5 september 2011 16:45
Ni som har sand som bottensubstrat; Blir det inte igenkloggat och för dålig cirkulation i sand? Mikroorganismerna behöver ju syre för att bryta ned all skit i botten. Jag är också jättesugen på att starta ett stort akvarium med sand, har det just nu bara i två nanoburkar, har inget att jämföra med i den storleken så jag kan inte göra nån bedömning.
#13 - 5 september 2011 16:53
jag har haft min SA-kub igång i två år i mer eller mindre alldrig rört bottnen. o du har ju sett att det inet varit några problem :P

men sen har jag ju mina snäckor som hjälper till med :)
#14 - 5 september 2011 18:28
so hannesc säger, snäckor :) har inte heller behövt rota runt i botten!
#15 - 5 september 2011 18:57
Jag hade tidigare engelsk sjösten i mitt kar och det blev ju kopiöst mycket bös på botten då det mesta for ner mellan stenarna och kom aldrig upp därifrån. Men nu har jag rådasand och då fastnar ytterst lite på botten och det mesta åker in i filtret. Så jag tycker att det blir både renare och mycket snyggare i akvariumet efter bytet.
#16 - 5 september 2011 19:07
kör sand och snäckor i mina fyra kar, funkar prima...
#17 - 5 september 2011 21:47
Dampa skrev:
Jag hade tidigare engelsk sjösten i mitt kar och det blev ju kopiöst mycket bös på botten då det mesta for ner mellan stenarna och kom aldrig upp därifrån. Men nu har jag rådasand och då fastnar ytterst lite på botten och det mesta åker in i filtret. Så jag tycker att det blir både renare och mycket snyggare i akvariumet efter bytet.

Det är ju samma här, det ser ju inte jätte trevligt ut mellan stenarna på kanterna.

Vilka snäckor skall man ha? och vilket antal, vad rekomenderas per 100l tex..?
#18 - 6 september 2011 15:40
Någon av er som har koll på sniglar som kan hjälpa mig med vad jag behöver när jag byter bottentill sand?!
#19 - 6 september 2011 15:47
pudgy skrev:
Någon av er som har koll på sniglar som kan hjälpa mig med vad jag behöver när jag byter bottentill sand?!

+ mina småkvistar med eklöv som blåst ner, hur är det med dem? jag har kokat dem för att få kål på otrevliga djur.. behöver jag torka dem innan jag lägger ner dem?
#20 - 6 september 2011 16:03
malaysiska sandsnäckor är bra att böka runt i sanden, du behöver inte många! de förökar sig snabbt. de kommer bara upp på natten och letar mat, kan titta fram på dagen ibland men gör de det mycket så matar du för mycket.
skulle låta kvistarna och löven ligga och torka i några veckor iaf, för att vara på den säkra sidan:)
hoppas svaret hjälper :)
#21 - 6 september 2011 16:39
hult87 skrev:
malaysiska sandsnäckor är bra att böka runt i sanden, du behöver inte många! de förökar sig snabbt. de kommer bara upp på natten och letar mat, kan titta fram på dagen ibland men gör de det mycket så matar du för mycket.

skulle låta kvistarna och löven ligga och torka i några veckor iaf, för att vara på den säkra sidan:)

hoppas svaret hjälper :)

Tack för ditt svar!! Då vet jag vilken sort som skall inhandlas! Skall bara bestämma en sand nu då, skiljer det mkt mellan olika blästersand och råda? Fan sen jag fick ungar har jag ju blivit en sån där riktigt jobbig jävel som vill titta, känna och tänka över i
100 år!!
Bra ibland men inte alltid.. speciellt inte när ja inte kan kolla på det i förhand!
#22 - 6 september 2011 16:42
nja det skiljer lite i färg, men båda är snygga :) hehe okej men bra att veta vad man får :) och bra att veta att det man stoppar i karet innan :)
#23 - 6 september 2011 16:53
får väl kika på lite bilder å se vad jag kommer fram till för beslut.. kvistarna får ja väl hänga upp i gardinstängerna lr nåt så de får vara i fred i ett par veckor då :)
#24 - 6 september 2011 21:06
Har ytterligare en fråga om sanden, nämligen vilken storlek rekomenderar ni? jag har ett gäng pansarmalar som det skall funka till och sandsnäckor står på inköpslistan :)
Biltemas sand har ju 2 storlekar 0,1-0,7 eller 0,2-1,0
och sedan har vi Julas blästersand som är 0,2-0,7
Vilken rekomenderar ni av dessa??
#25 - 6 september 2011 22:40
Skillnaden mellan Biltemas och Julas är marginell, testade själv Julas för första gången idag och det ser ju onekligen snyggt ut. Pansarmalarna gillar nog bägge sorter.

Angående snäckor undrar jag om inte anentome helena är en bättre för sanden än den malaysisk sandsnäckan? Tänker då främst på odlingskar med sand, där man måste mata lite mer än i vanliga kar. Hade sandsnäcka i odlingskar men dom förökar sig något så enormt, helena snäckan däremot förökar sig i en väldigt lugn takt samtidigt som dom är hyfsade på att röra runt i sanden.
#26 - 7 september 2011 08:07
Vad tror du om storleken på sanden då, då biltema har 2 olika?
Tycker Anatome helena ser lite läskig ut då den e så stor =) men det låter ju bra med att de inte förökar sig lika mkt.. men måste man inte ha en stor luftficka?har ett möbelakvarium och låter vattnet gå till kanten på locket blir väl ca 2 1/2-3cm räcker det?

Ungarna skulle säkert gilla att ha ett gäng sådana... om de nu är bra till sanden..?

Fler som kan ge råd om detta??
#27 - 7 september 2011 11:30
Nu snurrade ja visst till det med snäckorna, anetome blir ju inte så stora =)
Jag tänkte nog på äppelsnäckor, som ju e jätte vackra men som jag förstått det kan de hinna ruttna innan man märker att de dött och det tycker ja e lite läskigt.. kanske e ett problem med andra snäckor oxå men de är ju så stora!

Är det någon mer som kan rekomendera vilken snäcka som funkar?
#28 - 7 september 2011 11:46
Jag bytta halva mitt 240l till sand før mina pansarmalars skull men inte ær dom dær och bøkar før det :/

Tycker æven att det ær svårare att plantera væxter i sand då det inte riktigt blir samma tyngd.
#29 - 7 september 2011 11:55
jag tycker det är lättare att plantera i sand. o de växer bättre med tycker jag. ( fast det beror nog lite på vilken växt det är )
#30 - 8 september 2011 09:57
ytterligare en fråga:
när jag byter till sanden skall jag släppa i snäckor direkt eller vänta? har ju fisk i akvariet redan så de kommer ju att gå tillbaka i ganska så snabbt igen
#31 - 8 september 2011 10:41
släpp du i snäckorna med
#32 - 16 september 2011 19:10
är det någon som vet vart man kan få tag på sandsnäckor eller anentome helena i göteborgsområdet??
#33 - 16 september 2011 19:31
pudgy skrev:
är det någon som vet vart man kan få tag på sandsnäckor eller anentome helena i göteborgsområdet??

Jag har precis fått hem malaysiska snäckor av Hannesc ;) Dock har dom nog inte hunnit föröka sig så kan kanske inte avvara allt för många än. Men bor iaf på hisingen
#34 - 16 september 2011 19:58
[QUOTE=Vanish;1541227]Jag har precis fått hem malaysiska snäckor av Hannesc ;) Dock har dom nog inte hunnit föröka sig så kan kanske inte avvara allt för många än. Men bor iaf på hisingen[/QUO

Det gör ju jag med! =) Det tar förmodligen någon vecka till innan jag byter till sand skulle du ha några till övers då vore ju kanon!!
#35 - 18 september 2011 19:35
nu börjar det klia i fingrarna så det blir förmodligen att byta till sand i veckan.. senast nästa.
Men är det möjligtvis någon som har ett gäng sandsnäckor till övers?? =)
#36 - 18 september 2011 20:44
har läst lite om kattsand, skall man köra med det under sanden? vilken skillnad blir det? är det bara för växterna eller hjälper det till att hålla botten "luftigare" också?
#37 - 18 september 2011 20:47
Undrar också detta med kattsand :) Vet att hannesc körde det iaf i ett av hans kvar!

Det kanske jag har, får kolla in när det är släkt och se hur många det är som kryper fram. Vet inte riktigt hur fort dom förökar sig i mitt akvarie!

Trevligt, då har du ju inte långt till mig. Iofs så är ju hisingen inte direkt litet ;)
#38 - 18 september 2011 21:09
Vanish skrev:
Undrar också detta med kattsand :) Vet att hannesc körde det iaf i ett av hans kvar!

Det kanske jag har, får kolla in när det är släkt och se hur många det är som kryper fram. Vet inte riktigt hur fort dom förökar sig i mitt akvarie!

Trevligt, då har du ju inte långt till mig. Iofs så är ju hisingen inte direkt litet ;)

Det vore ju grymt bra om du har! Nä hisingen är ju inte jätte litet men det är ju smidigt att ta sig runt...
Vart bor du?
#39 - 18 september 2011 21:17
pudgy skrev:
Det vore ju grymt bra om du har! Nä hisingen är ju inte jätte litet men det är ju smidigt att ta sig runt...

Vart bor du?

Bor på mårbackagatan, alltså mitt emot bäckebol ungefär :p Själv?

Jag kommer nog behöva en vecka till två kanske för att få upp beståndet lite, om det inte kryper fram väldigt många när det är helt mörkt. Vet inte riktigt hela deras beteende ännu, så vet inte om tv:en gör att vissa vill hålla sig lite dolda fortfarande.
#40 - 18 september 2011 21:20
ok, jag bor vid eriksberg/lundby kyrka
#41 - 19 september 2011 16:34
Vanish skrev:
Bor på mårbackagatan, alltså mitt emot bäckebol ungefär :p Själv?

Jag kommer nog behöva en vecka till två kanske för att få upp beståndet lite, om det inte kryper fram väldigt många när det är helt mörkt. Vet inte riktigt hela deras beteende ännu, så vet inte om tv:en gör att vissa vill hålla sig lite dolda fortfarande.

jag kommer nog inte att behöva så väldigt många.. har bara en liten burk än så länge.
Det blir förhoppningsvis uppgradering i slutet av vintern eller början av våren! =) Nu när man äntligen börjat jobba lite igen:D

Annons