Byta till sand från grus+allmäna räkfrågor

#1 - 22 juni 2006 11:36
Jag planerar för den "ultimata" räkinredningen av två nya kar som jag ska beställa idag. Jag ska ha svart sand och någon rot och massor med växter, såklart.
Ska man ha salt i räkkaret? Jag har dvärgräkor, CR, tiger och planerar för white pearl och humla.

Hur mycket boklöv skall man ha i räkkaret?

I mitt CR-kar har jag idag Engelsk sjösten av mindre modell, men vill byta till sand. Hur gör jag för att förstöra så lite som möjligt av mitt "inkörda" akvariums bakterieflora och så vill jag inte stressa mina CR mer än nödvändigt??
#2 - 22 juni 2006 11:57
Jag har lite dålig erfarenhet av svart sand. Det är en sort som heter blästersilicat, men säljs som akvariesand. Den är rätt finkornig och glänsande kolsvart. Efter ett tag i karet så liksom stelnar den ihop och växterna trivs inte så himla bra längre. Men det ska finnas en mer mörkgrå som ska vara bättre.
Jag har inte hela botten täckt med löv, utan kanske halva. Räkorna gillar ju att gå på botten och vända grus/sandkorn. Löven kan sänka pH, och för lågt ska det inte vara. Men jag byter ca 30% vatten i veckan och då håller det sig stabilt. Jag har inte hört att någon har salt i räkkar, har det inte själv och dom förökar sig bra och är friska. Däremot har jag lagt ner en bit sepiaskal till dom. Det är sånt där som man sätter in i undulatburar för fåglarna att knapra på och innehåller kalk. Men det har jag inte läst att räkor ska ha, däremot posthornssnäckor, och det har jag i räkkaren.

Lämna gärna simutrymme åt räkorna. Får dom möjlighet så simmar dom mycker, speciellt hanarna när dom letar efter honor.

Tänker du tömma ditt gamla kar samtidigt som du startar det nya? Om du gör det så tvätta inte filtret, för det flyttar du väl med? Om du ska ha nytt filter så kör båda samtidigt några veckor. Spar 50% av det gamla vattnet och häll i det nya karet. Gör små vattenbyten sen ofta och håll koll på hur räkorna verkar må så du inte råkar ut för nitrit.
#3 - 22 juni 2006 12:44
[quote=Sonja]Jag har lite dålig erfarenhet av svart sand. Det är en sort som heter blästersilicat, men säljs som akvariesand. Den är rätt finkornig och glänsande kolsvart. Efter ett tag i karet så liksom stelnar den ihop och växterna trivs inte så himla bra längre. Men det ska finnas en mer mörkgrå som ska vara bättre.

Tänker du tömma ditt gamla kar samtidigt som du startar det nya? Om du gör det så tvätta inte filtret, för det flyttar du väl med? Om du ska ha nytt filter så kör båda samtidigt några veckor. Spar 50% av det gamla vattnet och häll i det nya karet. Gör små vattenbyten sen ofta och håll koll på hur räkorna verkar må så du inte råkar ut för nitrit.[/quote]

Typiskt, det är just sådan sand jag har hemma...

Jag ska bara byta från grus till sand i mitt lilla kar som jag har hemma, det har varit igång ca 4 månader så jag tvättar inte filtret. Det borde ju funka om jag använder det gamla vattnet, eller vad tror du?
#4 - 22 juni 2006 13:07
Ja då förstår jag. Jag har gjort likadant, bytt sand i ett kar. Då spar jag mycket av vattnet, tvättar inte filtret (fångar fiskar/räkor förstås) och byter sanden.
Jag har sån svart sand i ett av mina räkkar nu. Men ångrar mig. Visst kan du väl testa själv, men håll koll på växter och peta lite i botten ibland så märker du om det blir konstigt. Det är ju inte alls säkert att du kommer fram till samma som mig. Har man ett litet kar så är det ju rätt lätt att byta igen om det inte blir bra.
Det jag gillar bäst är 1 mm rådasand med några nävar riktigt grov råda i olika grovlek ovanpå. På Akvarielagret kan man blanda själv av den grova rådan i en plastpåse, så kan man ta precis så lite man vill ha. Jag tycker det ser naturligt ut med rådan och boklöven. Har rötter med javamossa fastvuxen på i karen också och mycket flytväxter.
Sen är det ju rätt kul att inte ha småkaren precis likadant inrett.
Förresten, jag fick tag i tigerräkorna hos Janne Wester för ett par veckor sen. Nu har två honor rom redan. Dom var rätt stora från början. Dina tigrar kommer från samma sändning så du får bergis rom själv snart :D
#5 - 22 juni 2006 14:17
Jag har sådan svart gnistrande sand i ett av mina kar. Inte där jag har räkor iofs, men ändå. Den är kanonsnygg och fiskar får så himla fina färger när de simmar mot mörk botten. Jag har aldrig haft problem med några växter. Tvärtom. De växer som bara den. Men jag har iof botior i karet och de gräver ju lite. Vet inte om de håller sanden iordning men hos mig är den inte stel eller rostbrun som vissa också säger att den blir. Men det kan ju finnas olika sorter som med allt annat. Hoppas du fått en bra sort. Jag är jättenöjd med min. Den är vass när man gör rent den så har du inte gjort det än så använd något verktyg. Det vassa försvinner med tiden.

Jag har kalksten i mitt räkkar för jag har hört att de behöver kalk för sina skalbyten. Men då har jag iofs stora filtrerarräkor där också.
#6 - 22 juni 2006 15:07
[quote=Sonja]Förresten, jag fick tag i tigerräkorna hos Janne Wester för ett par veckor sen. Nu har två honor rom redan. Dom var rätt stora från början. Dina tigrar kommer från samma sändning så du får bergis rom själv snart :D[/quote]

Jag ska testa med sanden jag har.
Jo, jag fick tag i mina tigrar från Janne Wester. Han är helt suverän, tycker jag. Han tar sig verkligen tid när man är där. Jag ska beställa två småkar av honom. Det är kul att gynna någon som har ett genuint intresse, tycker jag. Vet bara inte vilka räksorter jag ska köpa till...det finns tre olika (RedCherry, White Pearl, Humle) som jag vill ha, men bara två kar...snacka om I-landsproblem.. :D

Har du någon algätare i dina räkkar?
Hur stor är risken att de äter upp räkyngel?
#7 - 22 juni 2006 15:11
Ja kanske är det inte riktigt samma sand ändå. Jag hade svart i ett 120-literskar i några år och den funkade inte bra efter en tid. Men rostig blev den aldrig. Däremot syns ju skräp och sånt tydligt mot botten och kan göra att det ser lite brunt ut innan det bryts ner, eller sugs upp i ett vattenbyte.
Sen är ju bruna rötter och brunröda boklöv väldigt effektfullt mot svart sand, plus att färger på fisk/räkor kommer fint fram. För- och nackdelar som med allt annat ;)
#8 - 22 juni 2006 15:15
Hum, jag blandar visst ihop er bägge lite.
Jag har lite olika kar, i ett 60-liters med massor av körsbärsräkor har jag också tre små ancistrusar som jag inte fått tag i tidigare när syskonen såldes. Dom ska upp när dom blir för stora.
I alla räkkar har jag annars bara posthornssnäckor. Dom äter lite alger, men det gör ju räkorna själv också.
Det verkar inte som om dom äter upp sina yngel bara dom får mat så det räcker.

Annons