byta vatten i ett helglaskar?

#1 - 8 september 2006 17:44
Sen jag fick mitt helglaskar så har jag blivit lite fundersam..
HUR ska man göra på bästa sätt för att tömma karet?
Finns ju inget mittstag som man kan knyta slangen runt :S

Några bra tips?
#2 - 8 september 2006 17:47
MoZZe skrev:

Några bra tips?

Jag Lägger ljusrampen på slangen och suger ut vattner bakom bakgrunden, då får jag inte med någta fiskar.
#3 - 8 september 2006 17:49
att få med fiskar har jag aldrig haft problem med..
Men jag har en ramp som hänger i taket, så det funkar inte för mig... fler tips, snabbt tack.. tänkte byta vatten strax...
#4 - 8 september 2006 17:54
En sugkopp till ett strilrör som fästes på slangen.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 8 september 2006 17:57
Köp en limklämma för några tior som håller fast slangen vid rutan
#6 - 8 september 2006 18:03
ansjo skrev:
En sugkopp till ett strilrör som fästes på slangen.

kan du utväckla ?
Gärna med bild?! en trädgårdsslang väger en del när den e fylld med vatten...
#7 - 8 september 2006 18:04
Köp en limklämma för några tior som håller fast slangen vid rutan

har testat det. men klämmar klämmer åt slangen så den stryper flödet så myceket... sen viker sig slangen också.. ner den börjar gå ner åt så att säga...
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 8 september 2006 18:07
MoZZe skrev:
har testat det. men klämmar klämmer åt slangen så den stryper flödet så myceket... sen viker sig slangen också.. ner den börjar gå ner åt så att säga...

Har bytt vatten i mina akvarier på detta sätt i mer än 30 år utan problem
#9 - 8 september 2006 18:08
hm... kanske få ta o leta upp en lite mindre klämma då :/
för min klämmer för hårt...
#10 - 8 september 2006 18:12
Jag använder 1st flickvän för detta ändamålet. Jäkligt bra på att hålla slangen! Man kan även få henne till att rikta slangen dit man vill. Kan inte påstå att det är billigt dock.. dyrt med underhåll. :)
#11 - 8 september 2006 18:13
Sintei skrev:
Jag använder 1st flickvän för detta ändamålet. Jäkligt bra på att hålla slangen! Man kan även få henne till att rikta slangen dit man vill. Kan inte påstå att det är billigt dock.. dyrt med underhåll. :)

Haha, du ska vara rädd om din flicka om hon kan offra sig att stå där som en staty =)
Sån lycka har inte jag med min iaf :(
#12 - 8 september 2006 18:49
MoZZe skrev:
kan du utväckla ?

Gärna med bild?! en trädgårdsslang väger en del när den e fylld med vatten...

Om du har en sugpropp som du sätter fast strilrör eller insugsrör med till ytterfilter, så trär du den bara på slangen. Fast det bästa är som Kjell säger, en limklämma, om du nu inte kan få låna Sintei:s flickvän. Ni kan ju dela på underhållet:D .
#13 - 8 september 2006 19:51
Sintei skrev:
min flickvän eller rättare sagt fru håller i min slang :D
#14 - 8 september 2006 19:56
roysan skrev:

:D :D :D
#15 - 8 september 2006 21:13
roysan skrev:

WORD![:-92]
#16 - 8 september 2006 23:14
varför inte värma o böja ett PVC rör i "samma" storlek som slangen sen är det bara hänga över kanten .. sk*t smidigt ! Funkar kanon för mig iallafall
#17 - 9 september 2006 11:37
roysan skrev:

då byter du vatten ofta eller :D
#18 - 9 september 2006 12:09
vigga skrev:
då byter du vatten ofta eller :D
vi brukar göra det en gång i veckan, söndagar oftast eftersom hustrun åker till Ö-sund och studerar på veckorna så måste man passa på att göra det när hon är hemma... [:o] byta vatten alltså :D
#19 - 9 september 2006 15:30
mange016 skrev:
varför inte värma o böja ett PVC rör i "samma" storlek som slangen sen är det bara hänga över kanten .. sk*t smidigt ! Funkar kanon för mig iallafall

Så har jag gjort, mycket bra :)
#20 - 10 september 2006 02:55
Sintei skrev:

Kan man även få flickvännerna att fylla karet med?

Själv så klämmer jag fast min slang mällan bakrunden.
#21 - 10 september 2006 08:40
Själv skall jag nog ta en titt på om jag också kan göra ett sådant krökt PVC-rör som jag kan hänga på kanten. Sen gör jag det lagom långt så att den inte suger mer än 33% av karets volym. Kanse skall sätta en korg på så att inte fiskarna åker med. Slipper på så sätt vakta tappningen av vattnet så kan jag ju ränsa lite växter samtidigt.
#22 - 10 september 2006 10:51
En sån här vad-den-nu-heter som man har till tvättmaskin slangen för att få upp den över maskinen för att inte få hävert effekt. En plastbit som fixerar slangen i ett U. Funkar bra så länge slangen inte är för mjuk, för då kan den lätt platta till sig.
#23 - 10 september 2006 11:03
Ja. Det har du rätt i. Skall rota igenom och se om jag har en sådan liggande... Det kan ju hända.:) Och så placerar jag dennasedan bakom bakbrunden så att jag inte suger upp några sådana här... [:-157] Kanon...
#24 - 10 september 2006 18:45
hej hej
#25 - 12 september 2006 21:17
mange016 skrev:

Att jag inte tänkt på det tidigare! Jag har ju gjort precis likadant för utblåset för min fluval!
#26 - 12 september 2006 22:34
Jag använder mig av limklämma i plast från Rusta! I det här fallet tror jag sämre kvalitet är att föredra, för de kanske inte klämmer åt lika hårt. Har en lite större klämma från claes olsson också, den kan man ställa olika hårt...

Bäst funkar ändå ungarna tycker jag (med en och annan muta då)... men jag har ju ingen äkta hälft att använda...
#27 - 13 september 2006 06:48
Tant Nancy skrev:

Bäst funkar ändå ungarna tycker jag (med en och annan muta då)... men jag har ju ingen äkta hälft att använda...

Vem är det (den glasögonprydde) på bilden då? :D:D:D
#28 - 13 september 2006 06:53
MoZZe skrev:

Några bra tips?

Men varför håller du inte i slangen?
#29 - 13 september 2006 14:46
jolon skrev:
Men varför håller du inte i slangen?

När ska han sätta på vattnet då? ;)
#30 - 13 september 2006 14:49
laerni skrev:
Vem är det (den glasögonprydde) på bilden då? :D:D:D

Hehehehe.... det är den LILLA grisen, den stora har jag separerat ifrån :p
#31 - 13 september 2006 15:07