Byta vattnet?

#1 - 29 juni 2004 08:42
Hej!

Det känns som om jag har gjort bort mig. I söndags bytte jag vattnet i akvariet för att försöka få bor sniglarna/snäckorna som fanns där. Sparade 45 - 50% av vattnet och gjorde rent alla växter, rötter, stenar, sand och filter.

Sedan hällde jag på nytt vatten och var nöjd och glad och dumt nog så hällde jag även i preparat mot alger och oj då vad vattnet blev brunaktigt igen. Skulle lyssnat på min sambo... :) Men men... visst är det tråkigt att se på, så därför undrar jag nu om det finns någon som kan ge råd om jag ska byta vatten med t. ex. ett par dags mellanrum eller veckovis tills jag har fått bort det "bruna" vattnet. Eller finns det riska att störa balansen i vattnet då? Så kanske borde jag vänta tills om två veckor.

(Akvariets storlek är 222 liter)

Ha're!
#2 - 29 juni 2004 12:43
För fiskarnas skull går det utmärkt att göra delvattenbyten med mindre vattenmängd men oftare. Så om du vill bli av med en del av brunfärgningen så kan du mycket väl göra så (du behöver inte vänta med 2 veckor till nästa vattenbyte).

Du skrev att du även rengjort rötterna, skulle det kanske kunna vara härifrån som brunfärgningen kommit? Eller kom brunfärgningen direkt efter att du hällt i anti-alg medlet?

/Sabina
#3 - 29 juni 2004 13:02
Vattenbyte var 3 vecka med 1/3 och ha i lite vattenberednigsmedel som tar bort klor bl a lite ectozonsalt så får du ett fint akvarie.
#4 - 29 juni 2004 14:03
Det blir lite konstigt att följa de råd som ges här på Zoopet, att byta en del av vattnet varje vecka är ett vedertaget sätt att ha en jämn bra vattenkvalite är de flesta överens om, och då klämmer mats 41 till med citat: Vattenbyte var 3 vecka med 1/3 och ha i lite vattenberednigsmedel som tar bort klor bl a lite ectozonsalt så får du ett fint akvarie.
#5 - 29 juni 2004 14:56
Håller med Kramfors! ;)

stefan:
Inte så nyttigt att byta nästan 50% vatten och dessutom samtidigt göra allting skinande rent! Om jag var du skulle jag se upp med nitrit/nitrat de närmaste dagarna.

En annan grej är att sniglarna garanterat kommer tillbaks!
Bästa lösningen (tycker jag) är att köpa en fisk som tycker om att käka sniglar, typ någon botia.

mvh
/Kid

Annons