Finns det några andra än skåningar som säger (och skriver) "bytar" istället för "byter",
och betonar "gick" i meningen: "han GICK på den finten", istället för att betona "på" som i: "han gick PÅ den finten"?
; )
perfetto skrev:Finns det några andra än skåningar som säger (och skriver) "bytar" istället för "byter",
och betonar "gick" i meningen: "han GICK på den finten", istället för att betona "på" som i: "han gick PÅ den finten"?
; )
Mathias Nilsson skrev:Du, dialektala variabler förefaller mer spridda än så.
Jag skulle säkert finna liknande betingelser om jag valde att leta i vissa delar av Blekinge och Småland.
Om man bryter ner det ännu mer rent fonetiskt så går det att finna mångt mer komplexa mönster än vi kan tro i från början.
Dock så är det en bonus att vi blir medvetna om vår inre grammatik när vi snubblar över liknande formuleringar. De nedskrivna grammatiska reglerna är alltid underordnade det talade ordet, detta kan man då säga är ett korrekt bruk av svenskan som språk ;)
perfetto skrev:- Jamen vet du någon mer dialekt som använder de här orden som jag beskrev dem? Jag har då aldrig hört det någon annanstans iallafall : )
Lizardking skrev:Det är stor skillnad på de lokala dialekterna i skåne. Var i skåne hörde du detta? Jag har bott länge i Kristianstadstrakten och känner ej igen "bytar" dock att nån GICK på en fint är ju vanligt i mina öron. Andra fraser som jag personligen reagerade på när jag flytta hit var bland annat att en del säger " hur kan DET va?" när dom egentligen menar "Varför".