Byte av bottenmaterial?

#1 - 17 september 2006 09:10
Just nu har mitt akvarium ett bottenmaterial av mestadels vitt ganska stort och kantigt grus, dock uppblandat med lite mörkare stenar. Jag vet inte vad det är, eftersom det följde med akvariumet när jag fick ta över det.
Men jag tycker inte om det och det gör inte heller praktbotiorna och därför har jag funderat på att byta till sand istället. Gårt det att byta bottenmaterial, eller är det lika med döden? Om det går, hur går man tillväga på bästa sätt för så lite skada som möjligt? Hur mycket sand behövs till 110 liter? Tips på sand som praktbotior och guldancistrus gillar?
#2 - 17 september 2006 15:53
någon som har någon kommentar? är det ens möjligt att byta bottenmaterial i stt redan startat akvarium?
#3 - 18 september 2006 09:53
jag gjorde det för ett tag sedan när jag skulle byta sand och fästa en bakgrund samt fixa filtersystem bakom bakgrunden.

För mig fungerade det ganska bra, men då hade jag det nog lättare med ett 54liters och tåliga fiskar(platy).

Jag fångade upp alla fiskar och lät dem gå i en hink med filtret och växterna. Sedan rengjorde jag akvariet och tog ut sand, fäste bakgrunden med silikon och sand på silikonet och lät det gå två dygn varefter jag igen tvättade det, lade i nya filtermaterialet och filtret och lät det gå tillsammans med det gamla filtret i några veckor.

fungerade ganska bra, men du får nog ha en större balja om du ska ha praktbotior i den som dessutom är känsliga för nitrit.

Annons