Byte av filter media

#1 - 13 maj 2010 12:53
Hej!

Har ett Eheim 2026 Pro 2 som jag har haft igång i lite mer än 1 år och jag tror det är dax att byta filter media. Skall man byta allt på en gång eller skall man byta den ena sorten först och vänta ett tag och byta den andra?

Det börjar tyvärr bli dimmigt i vattnet så jag måste verkligen byta nu.
#2 - 13 maj 2010 12:55
byta?? rengör istället. jag har nog aldrig nånsin bytt filtermedia. (kanske man ska görea nån gång) men inte behöver du byta filtermedia?? eller? tycker det låter konstigt.
#3 - 13 maj 2010 13:39
Synd att jag inte väntade på ditt svar... jag köpte precis lite nytt 1 l av varje, men då tror jag att jag rengör "makaronerna" och bytar lite av substratet.
#4 - 13 maj 2010 13:42
men varför köpa nytt? vad har du fått det ifrån? man rengör ju bara filtret. har fasen filter som är typ 15 år gamla utan att ha byt media. kanskle ipf inte är bästa man kan göra men de funkar hur bra som helst!
#5 - 13 maj 2010 14:04
Som sagt.. Rengör bara filtret lite försiktigt i akvarievatten.
Makaronerna ska du mer eller mindre aldrig behöva röra.
Visst, många byter små mängder av dom åt gången. Men annars så. :)

Dock är det aldrig fel att ha filtermedia hemma! :-P
#6 - 13 maj 2010 22:31
Ersatte allt filtermaterial med nerklippt ppi10 i samband med att jag tog över akvariet för två år sedan, om man inte räknar med när papegojorna fyllde filtret med sand så har det klarat sig fint med en rengöring per år men fortfarande med samma filtermatta, när du regnör så slå mattorna mot badkarskanten eller dyl och skölj ur dom, ta hälften nu och andra hälften efter nån vecka, kolla huvudpackningen samt återfyllnings o-ringen och smörj in med vit vaselin eller eheims j-drigt behändiga silikonspray, passa på att kontrollera snabbkopplingsadaptern efter sprickor!

Annons