Byte av ytterfilter, men till vad??

#1 - 14 november 2010 01:33
VI har ett 1200l akvarium, med ett eheim...... som pumpar 1700l/h utan motstånd har jag för mig,
det kompl. vi med ett innerfilter på 1500l/h. Det verkar inte räcka till ändå, frågan är väll
hur många gånger bör volymen bytas i timmen, och är det någon som provat ytterfilter för dammar till akvarium (det verkar vara billigare) och dom har avsevärt större kapacitet. Väsnas dom mer kanske eller är det nåt annat som skilljer? Vi har laborerat med olika fyllningar osv. men vi får inte vattnet och bli klart. sjukdommar i akvariet har kommit och gått.
#2 - 14 november 2010 07:56
För det första, vad har ni för slags kar? Inriktning menar jag då det skiljer sig ganska mycket ifall du kör med buffliga grävande ciklider, växtkar, Malawi osv...
Som ett litet riktmärke kan man ha i ett "vanlig" akvarium ca 3-4 ggr akvariets volym per timma i filtrering. Tänk även på att ett filter som står tex. 1500liter/timma inte pumpar detta med filtermedia, utan förlorar ganska duktigt flöde med både mediat samt om det blir lite klägg i detta.
Om jag vore i era kläder skulle jag komplettera med ytterligare ett ytterfilter i den storleken ni redan har, kanske en Eheim 2260 eller Fluval FX5.
Vad har ni för ytterfilter idag och hur är det uppbyggt med filtermedia?
#3 - 14 november 2010 08:08
edit: ansjo hann före :d
hur mycket ytvattenrörelse har ni?
Om ni tar vattnet i ett glas och håller det framför ett vitt papper under belysning, är det grönfärgat vatten? (finns många olika sorters grumlighet)
Ett fx5 är lättast som ansjo sa...
#4 - 14 november 2010 12:20
Vi har ett sällskaps akvarium med lite scalarer, eldbuks och guldsömsciklider, sen är det en drös med malar stora och mellan storlekar.
Inredningen är mycket stockar och grova växter. Vattnet är gul-brunt men det är stockarna som färgar.
Ytterfiltret vi har idag är ett Eheim......på pumpen står det 38l/min. Men det är som sagt utan filtermateria.
Det är 2 lager med filtermatta, makaroner 1 lager och filtervadd 1 lager. Vad vi funderar på är ett filter som pumpar 4000l/tim.
Är vi helt ute och cycklar då eller? Kan det hjälpa att få lite mer circulation på vattnet för att få det klarare? Vi har borrade hål för 1 filter.
#5 - 14 november 2010 12:26
Med fiskar som gräver är det svårt att få ett vatten som är helt klart, men om ni utökar med ytterligare ett ytterfilter är ni på god väg.
Jag har aldrig ens kollat på filter till dammar, men någon skillnad bör det vara som är väsentlig annars hade troligan alla kört med ett sådant ytterfilter:p...
Det låter som pumpen är bra packad med rätt filtermaterial, där finns inget att göra. Skulle ni nu skaffa ett ytterfilter till kan ni även plocka bort innerfiltret, det gör inte så mycket mer än sätter fart på vattnet.
#6 - 14 november 2010 12:34
Jag skaffade ett FX5 till mitt 540-liters och är mkt nöjd! Låter lite, bra flås, välbyggt filter som känns "safe"
#7 - 14 november 2010 12:39
Tyvärr så blir det en väldig sprutt på vattnet med innerfiltret och det passar inte scalarerna så bra. Att ha 2 ytterfilter på ca 1800l/h är det bättre än ett stort, typ 4-5000l/h. Kan man få tag i "spridare" till filtret (tilloppet) det borde bli en ordentlig fart på ytan annars om man tar ett stort filter menar jag.
En anledning till att vi skall byta filtret är att det låter en del, vet inte om det är fel på ett lager eller motsvarande i pumpen.
Vi tittade på damm pumpar pga ekonomin, det är svårt att prioritera akvariet när man har en aktiv familj med många järn i elden.
#8 - 14 november 2010 12:46
Jag skulle tro att det är impellern som behöver minst en rengörning, kanske ett byte och då även axeln samtidigt. Sedan ska det nog bli tyst på pumpen:).
Att ha två filter är många fördelar, dels så blir det inget bautaflöde som en på 4-5000 liter och sedan kan man växelvis rengöra ett filter i taget utan att förstöra bakteriefloran allt för mycket. Skulle ett filter haverera av någon anledning kan man köra vidare på ett filter så länge, har man bara ett blir detta värre.
Tycker du det är för bra fart på vattnet är det inga problem, sätt ett eller flera strilrör på utblåset så fördelar de vattnet på ett bra sätt, och är det fortfarande för bra fartkan du borra fler hål samt borra upp de befintliga hålen:).
#9 - 14 november 2010 12:57
Tack alla för bra tips, nu tror vi att vi har kommit fram till att det blir ett FX5 eller liknande!
Ska man köpa filter med uvljus när man ändå skall köpa nytt???
Visst vi har en del malar och fler ska det bli (bara vi får fason på akvariet),
men rent glas det verkar det aldrig kunna bli.
#10 - 14 november 2010 13:24
UV-ljus gör inte så mycket mot rent glas, utan det är mekanisk rensning som gäller där tyvärr;).
#11 - 14 november 2010 13:28
jag förstod det som att det minskade alg"partiklar" och parasiter.
Är jag helt fel informerad, inte första gången isåfall och säkert inte sista
Bilagor:
#12 - 14 november 2010 13:32
Jepp, det gör det om de svävar fritt i vattnet. Ett UV dödar allt som passerar ljuset, men köp isf ett "riktigt" UV-filter som du sätter efter pumpen och inte en som sitter inne i ett filter eller liknande.
Det är lite beroende på flödet på pumpen med, det bör inte vara allt för bra fart på vattnet, då passerar det för fort förbi.
Svävalger, parasiter fritt i vattent och infusorier är exempel på sådant som kolar vippen när det passerar i ett sådant tillbehör:).
#13 - 14 november 2010 13:59
vill man ha död på alla (det du skrev), jag kan för lite än, så min kunskap om infusorer å sånt
är liten (obefintlig). Om man då har 2 filter måste man ha 2st uv filter också? HAr man bara på det ena filtret
så dödar man inte alla sånna där. Några sorter som dör kanske är bra tänkte jag.
Jag sitter och speckulerar för fullt, ibland kanske man inte ska fundera så mycket.
Det kan man isåfall kompletera med sen förstås.
#14 - 14 november 2010 14:18
Det mesta av bakterier som tar hand om avfallet i karet sitter i gruset och filtret, så för den sakens skull behöver du inte oroa dig.
Infusorier blir som en vit dimma i karet och inget man vill ha, likaså svävalger.
Men har du inga problem med någotdera nu så är det bättre att avvakta med UV-filterköp, och det räcker med ett. Nackdelen är att de filtrena du har/ska köpa har högt flöde för att ett UV-filter ska vara riktigt effektivt.
#15 - 14 november 2010 14:33
Tackar ansjo för ett intresant och framför allt en informationsrik "samtal".
Jag tror inte att jag har några sånna problem så då hoppar vi över uv grejerna.
Jag tänkte aldrig att man kunde ha sånt löst utan att det skulle sitta i filtret.
#16 - 14 november 2010 14:42
Det finns den sorten med, men de har ibland ett par nackdelar.
En del av dessa modeller har inte separat strömförsöjning till UV:t och det står på hela tiden, något som sliter på lampan. Den har ett visst antal brinntimmar sedan slocknar den som alla andra lampor, men skillnaden att dessa är svindyra.
En annan nackdel kan vara vilken typ av UV det är, det finns UV-dioder som inte är samma sak och mer eller mindre värdelösa trots att de är hutlöst dyra dessa med.

Annons