Byte från Ciklid till chokladgurami!!

#1 - 11 september 2009 12:00
Ett litet sidoprojekt!! Nu medans mitt stora akvarium får moppa till sig skall jag fixa i ordning mitt 150 liters. Jag har ju hela tiden velat ha chokladgurami, tycker att de är ursöta. Har haft Eldbuk och Blå Thomasi i mitt 150 liters akvarium. Har senare tiden känt att de inte kommer till sin rätt i ett sådant litet akvarium och har nu gett bort dom. Skulle därför vilja göra om det så att jag kan ha choklad guramis där :D

Vad jag har förstått så vill ju de ha mycket växter och även flytväxter och en del gömställen bland rötter mm. Kan jag ha dom med mina guldguramisar som går i det akvariet eller måste jag göra mig av med dom också? Skulle vilja he fler tips om vilka "lugna" fiskar som skulle passa att gå med chokladguramis?? Hur gör jag för att hålla ner ph, vilket de gillar? Rötter påstår vissa hjälper till och vissa inte. Skall minimera på de stora stenbumlingarna i alla fall och köpa till lite rötter, om inte annat för utseendets skull :D
#2 - 12 september 2009 11:48
Inga tips på fiskar till chokladguramis?? Schackbrädeciklid är den som jag hört passar bra. Har sökt i fiskregistret men blev inte så himla mycket klokare :( Hoppas berkligen att det går bra med guldguramisarna, de har varit med från alra första början.
#3 - 12 september 2009 12:09
Jag skulle låta chokladguramin gå själva i det karet som guramisort, då Guldguramina skulle ta all plats för dessa lite vekare mindre gurami. Ett gäng Pygmégurami till dessa skulle vara snyggt, och varför inte ett litet stim med någon liten rasbora, tex R.brigittae?
Jag kan se det framför mig, och samtidigt lite öppna ytor och annars ganska tätt planterat med flytväxternas rötter som hänger ner....:)
#4 - 12 september 2009 12:35
Ja, jag har tittat på pygmé gurami, de är också väldigt söta. Den där "R.brigittae" kallas även för moskitorasbora va? Den hade jag tänkt till det stora akvariet men om de skulle fungera här så skit de samma :D Så du tycker att jag skall skippa guldguramisarna då, då blir det allt nytt i akvariet. Kanske skall åka och handla rötter och växter i morgon :D
#5 - 12 september 2009 13:01
Jepp, jag skulle hoppa över de lite större guramisorterna till det karet och bara kört på småfisk:).
Pygmégurami är en av mina favoriter och är annars en stark aspirant om du inte får tag i Chokladgurami. Sedan blev det fel i förra inlägget, det var Pygmépansarmal jag menade:p...
Bilagor:
#6 - 12 september 2009 13:03
Aha....men det borde vel gå att ha pygmégurami och chokladgurami tillsamans?? De kan ju inte vara något större hot mot varandra. Det är ju vattenvärdena som inte skulle fungera i så fall. Har kollat på pygmépansarmal. Tycker de är lite småtråkiga :p
#7 - 12 september 2009 18:14
Har nu satt i strilrören i 150 litarn igen så att det inte skall bli för strömt för chokladguramisarna. Och nu blåser inte flytväxterna bort :D. Tänker inte lägga upp någon bild ännu för just nu är akvariet pip-tråkigt [:-124]
#8 - 13 september 2009 10:23
Satt precis och läste denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128382

trodde inte det skulle vara en sådan kemilära som behövdes för att hålla tex chokladguramis :( Jag får nog tänka om i den frågan. Har ju mina guldguramisar kvar som jag ändå inte var så förtjust i att göra mig av med. Jag får läsa på lite mer om olika gurami och se om något faller i smak.
#9 - 14 september 2009 20:12
Jag kommer att prova på chokladgurami i alla fall!! Var iväg idag och köpte sällskap. Ett honungsgurami par och ett stim med rödstjärtsrasbora.
Bilagor:
#10 - 14 september 2009 20:49
Enola skrev:
Jag kommer att prova på chokladgurami i alla fall!! Var iväg idag och köpte sällskap. Ett honungsgurami par och ett stim med rödstjärtsrasbora.

Ja, mycket kemi blir det ;) ... lycka till med chokladen... jag ska prova med diskus i mitt kar efter att ha fixat lite av alla kemitips :p
#11 - 15 september 2009 20:22
Jag har hållit mina med pygmé, lakris och honungsgurami utan problem. Pygméguramisarna är helt klart roligast av dessa tre, dock snor dom ägg från räkor :(
#12 - 15 september 2009 21:54
Tycker du ska testa med att ha chockladisarna om du vill ha de :) Why not!
Sen kika efter någon snäll bottenlevande fisk som inte stör guramisarna.
#13 - 16 september 2009 15:56
addo skrev:
Jag har hållit mina med pygmé, lakris och honungsgurami utan problem. Pygméguramisarna är helt klart roligast av dessa tre, dock snor dom ägg från räkor :(

Ok, ja de är fina. Räkor skall jag inte ha några, så de problemen slipper jag :D
#14 - 16 september 2009 17:36
Här är bilder på en av mina två nya honungsguramis. Båda är den här färgen änn så länge. De sade att det var en hane och en hona. Men jag undrar om det inte är 2 honor. Undrar om inte annat när hanen får sin fina färg och mörka hals?
[ATTACH]23140[/ATTACH] [ATTACH]23141[/ATTACH]

Försökte ta bild på rädstjärtsrasboran men de är väldigt snaba :P
På sista bilden ser man de snygga fenorna lite bättre :D
[ATTACH]23142[/ATTACH] [ATTACH]23143[/ATTACH]
[ATTACH]23144[/ATTACH]

De har fortfarande inte fått in chokladguramin. Men min nya rot som jag skall ha i akvariet flyter fortfarande i en balja i badkaret. Kommer bli riktigt bra när det blir klart.
#15 - 16 september 2009 18:10
Här kommer en bild på hur akvariet ser ut nu innan den nya roten har kommit i.
[ATTACH]23148[/ATTACH]

Här är roten som skall få komma i så fort den sjunkit :p Då skall stenen lite till vänster i akvariet försvinna :) plus att jag skall skaffa mer javaormbunke. Fint och inte så ljuskrävande :D
[ATTACH]23149[/ATTACH]
#16 - 16 september 2009 21:56
ditt kar ser riktigt fint ut! Kanonfina tetror :) rödstjärtsrasboran. Hur stora blir de?
#17 - 17 september 2009 16:29
Nubi skrev:
ditt kar ser riktigt fint ut! Kanonfina tetror :) rödstjärtsrasboran. Hur stora blir de?

Max 5 cm.....ja, de är jättefina :D
#18 - 19 september 2009 18:20
Nu får jag vänta med att stoppa i annan fisk i akvariet. Kanske kommer att behöva lägga över mina palettyngel här när de blir lite större.
#19 - 19 september 2009 19:28
När kommer bilder? :D
#20 - 19 september 2009 19:31
Bilderna på ynglen ligger i min andra project tråd :D
#21 - 23 september 2009 19:17
En honungsgurami har dött.....det är nog för att jag har hållt på och brötat omkring med växter och rötter och grejer när de var såpass nya, blev nog stressade. Vattenvärdena var OK :D Skall snart ta kort på akvariet med nya roten. snyggt och lite brunt vatten.
#22 - 24 september 2009 11:48
Vad trist att ena honungsguramin har dött. Det kan ju ha varit så att du grötat för mycket i karet. Se till att grötat klart innan du slänger ner fler fiskar :)
Den kan ha varit sjuk redan när den kom hem till dig.

Lite brunt vatten är inget fel på :) när det blir så brunt att man inte ser att man har gula fiskar i karet så är det FÖR brunt *skratt*
Efter många delvattenbyte så försvinner färgen :)

Blir chockladisar?? :D
#23 - 24 september 2009 16:38
Ja, det var dumt att skaffa fisk när jag viste att jag skulle röja i akvariet. Men nu är det mesta stöket klart....Velar fortfarande lite om chokladisarna, men hur som haver skall jag låta akvariet moppa till sig lite med rötterna innan jag ploppar i dom.
#24 - 24 september 2009 21:19
Vet du om det var hanen eller honan som dog?
Det finns massor av fina guramisar :) Du hittar säkert något du gillar.
Denna fisk gillar jag skarpt! Argus något heter de, Googlar man på Scat fish finns det många finfina bilder. Rovdjur och STORA blir de. :D
#25 - 24 september 2009 22:34
Vet du om det var hanen eller honan som dog?
Det finns massor av fina guramisar :) Du hittar säkert något du gillar.
Denna fisk gillar jag skarpt! Argus något heter de, Googlar man på Scat fish finns det många finfina bilder. Rovdjur och STORA blir de. :D
#26 - 26 september 2009 08:07
Vet inte om det var hanen eller honan. De var så väldigt lika änn så länge.....
Nu funderar jag på att kanske ha små fjärillar där istället. De gilla ju mörkt, lite dubkelt vatten. Det var länge sedan jag hade sådanna och de är såååå söta :D Jag fick ägg av dom en gång men de blev uppätna kanska fort.
#27 - 26 september 2009 12:21
Enola skrev:
Vet inte om det var hanen eller honan. De var så väldigt lika änn så länge.....

Nu funderar jag på att kanske ha små fjärillar där istället. De gilla ju mörkt, lite dubkelt vatten. Det var länge sedan jag hade sådanna och de är såååå söta :D Jag fick ägg av dom en gång men de blev uppätna kanska fort.

fjärilar är riktigt treevliga små saker :) Det finns gula fjärilar med. Gissa om jag vart helt såld på de när jag såg sånna. Då hade jag vanliga fjärilar så det fick vara.
Det tar ett par lek innan de slutar äta äggen eller ynglen. It's trial and error på de fiskarna *skratt*
#28 - 26 september 2009 13:24
Jo, men de är urgulliga att titta på :D
#29 - 27 september 2009 11:52
Här kommer en filmsnutt på mitt 150 liters akvarium. Tror att fjärilsciklider skulle trivas riktigt bra här :D

#30 - 28 september 2009 18:08
Nu har jag inhandlat 2 par fjärilciklider.....blir inga chokladguramis.....har haft fjärillar förut och var så kär....Nu skall jag inte ha några andra större fiskar i karet utan hålla mig till sådana här små :D
#31 - 28 september 2009 21:07
sper söta fjärilar :) Om du vill att de ska trivas skaffa 2 eller 4 st till. I mitt 150l hade jag 6 fjärilar och det gick toppen :) Det sägs att de trivs bäst i lite större grupper.
#32 - 30 september 2009 17:14
Jag skall skaffa fler men de hade bara 2 hanar inne.....så det blev två par nu. Ja de är roliga att se i grupp
#33 - 30 september 2009 18:39
Vad skoj!! :) Hoppas att de bilar par snart så du får lite lek på gång :)
Märkte på mina fjärilar när jag gjorde delvattenbyte med liite varmare vatten så började de leka som tokar :) kanske funkar för dig med :)
Bilagor:
#34 - 1 oktober 2009 16:57
De 4 jag köpte har redan parat ut sig :D
#35 - 3 oktober 2009 17:20
Vad skoj!!! :) bara och testa med lite varmare vatten vid vattenbyte =)
#36 - 4 oktober 2009 08:24
Skall prova det :D
#37 - 4 oktober 2009 08:31
Nu har jag 10 rödstjärtsrasbora, 4 fjärilsciklider, 3 siamesiska algätare och en honungsgurami (den andra dog) i mitt 150 liters. Några tips på vad jag skall ha tillsammans med dessa. Funderer på pygmégurami.....eller andra mindre sorter. Hade varit trevligt med en liten färgklick eller något siktigt silvrigt eftersom vattnet är te färgat.
#38 - 12 oktober 2009 08:49
En hane/hona till honungsguramin så den får sällskap.
Var inte du intresserad av äppelsnäckor?
Det kanske funkar som en färgklick?
#39 - 14 oktober 2009 16:43
nya invånare

Nu har jag varit och införskaffat mig lite mer fisk till 150 litarn. Hittade bland annan favorit till mig som jag köpte tre stycken av
[COLOR=#6666ff]Ctenopoma acutirostre[/COLOR]
[ATTACH]23886[/ATTACH]

Här är en fin mal också
[COLOR=#6666ff]Peckoltia sp. 'L134'[/COLOR]
[ATTACH]23887[/ATTACH]

Och så köpte jag 2 äppelsnäckor. De är riktigt roliga att titta på :D
#40 - 14 oktober 2009 18:51
åååååååh!!! malen var grotesk snygg!!! behändig storlek oxå =)
#41 - 15 oktober 2009 18:30
Ja, den är riktigt fin :D
#42 - 15 oktober 2009 18:35
Enola skrev:
Nu har jag varit och införskaffat mig lite mer fisk till 150 litarn. Hittade bland annan favorit till mig som jag köpte tre stycken av

[COLOR=#6666ff]Ctenopoma acutirostre[/COLOR]

[ATTACH]23886[/ATTACH]

Här är en fin mal också

[COLOR=#6666ff]Peckoltia sp. 'L134'[/COLOR]

[ATTACH]23887[/ATTACH]

Och så köpte jag 2 äppelsnäckor. De är riktigt roliga att titta på :D

Nice;)
En till med ctenopoma acutirostre :D
Mina är cirka 10-12cm nu och äter allt.

En video:

#43 - 15 oktober 2009 18:41
Fler bilder på mina nya älsklingar, jag tycker de är sååååå söta :D

Ctenopoma acutirostre
[ATTACH]23926[/ATTACH] [ATTACH]23927[/ATTACH]
#44 - 15 oktober 2009 18:45
wallström skrev:
Nice;)

En till med ctenopoma acutirostre :D

Mina är cirka 10-12cm nu och äter allt.

En video:

Härlig film :D Mina är runt 6-7 cm
Tycker att mina har aklimatiserat sig bra redan. Har ju bara haft dom i två dagar. Gör sig riktigt fina i mitt tegula vatten :D Se smälter riktigt in.
#45 - 22 oktober 2009 17:26
Mina Ctenopoma acutirostre börjar vara framme mycket nu. Speciellt när det är dags för matning. Känns som att det trivs riktigt bra i akvariet nu. Och flytväxterna börjar trivas riktigt bra, sprider sig rejält nu :D

Min brorsa har snyltat filmkameran för att filma sin nya kattunge så tyvärr blir det ingen film på ett tag. Blir vel efter jul igen. Men bilder blir det allt eftersom.
#46 - 22 oktober 2009 19:41
Försökt mecka med inställningarna på kameran......det går bättre och bättre.....men långt ifrån så bra som jag vill ha det.

Här är lite bilder på mina fläckiga ctenopomer och äppelsnäckor.

[ATTACH]24103[/ATTACH] [ATTACH]24104[/ATTACH]

[ATTACH]24105[/ATTACH] [ATTACH]24106[/ATTACH]

Om någon vet på rak arm varför spiralen på snäckan börjar se ut så här hade jag gärna tagit del av det. Kan ingenting om snäckor.
#47 - 24 oktober 2009 19:39
Kan inte låta bli att fota mina ctenopomer, de är så jäkla söta och jag är så glad att de verkar trivas så bra i mitt akvarium. Även en sämre bild på pickolitian. Han är lite blyg den där rackarn.
#48 - 25 oktober 2009 07:16
ååååh vad söta ctenopomer är!! :D Har du dina ctenopomer tillsammans med andra fiskar och snäckor?
Pickolitian hur stora blir de? Jätte fin färg på den :)
#49 - 25 oktober 2009 07:17
Enola skrev:
Försökt mecka med inställningarna på kameran......det går bättre och bättre.....men långt ifrån så bra som jag vill ha det.

Här är lite bilder på mina fläckiga ctenopomer och äppelsnäckor.

[ATTACH]24103[/ATTACH] [ATTACH]24104[/ATTACH]

[ATTACH]24105[/ATTACH] [ATTACH]24106[/ATTACH]

Om någon vet på rak arm varför spiralen på snäckan börjar se ut så här hade jag gärna tagit del av det. Kan ingenting om snäckor.

Finns det kalksten i karet som snäckan kan mumsa på??
De behöver kalk för att skalet ska må bra.
#50 - 25 oktober 2009 08:32
Nubi skrev:
ååååh vad söta ctenopomer är!! :D Har du dina ctenopomer tillsammans med andra fiskar och snäckor?

Pickolitian hur stora blir de? Jätte fin färg på den :)

Mina ctenopomer går tillsammans med 4 fjärillar och just nu 10 svarta fantomtetroror och pickoltian. Jag hade ju 20 fantomer och 20 koppartetror i mitt 375, men det blev väldigt rörigt. Dessutam har ctenopomerna käkat upp alla mina rödstjärtsrasboror. Så går det när man inte läser på ordentligt innan man skaffar fisk :p Fantomerna är lite större så jag har inte sett ctenopomerna gå på dom än.

[QUOTE=Nubi]
Finns det kalksten i karet som snäckan kan mumsa på??
De behöver kalk för att skalet ska må bra.
[/QUOTE]

Jag har inga kalkstenar. Jag försöker ju dessutom hålla ner ph lite i det ena akvariet. Kanske inte så bra kombination då. Men man behöver inte så stor kalksten eller? Bara det finns något för dom att knapra på?
#51 - 25 oktober 2009 09:56
Nu kommer en bättre bild på Peckoltian. Igentligen hänger han på undersidan av grenen men jag vände på bilden för att se han från sin bästa sida.

[ATTACH]24173[/ATTACH]
#52 - 25 oktober 2009 20:59
Passa dig så inte Ctenopomorna äter upp all småfisk! Det är det dom är konstruerade för.
#53 - 26 oktober 2009 08:26
Enola skrev:

Mata snäckorna med Broccoli, det ger dem kalk utan att det påverkar ditt pH-värde. Jag ger dem frusen Broccoli direkt ur påsen, den är förvälld.
#54 - 26 oktober 2009 17:55
Tack för tipset
#55 - 30 oktober 2009 09:06
Här kommer en till bild på ctenopoman och några av invånarna i akvariet.

[ATTACH]24329[/ATTACH]

[ATTACH]24327[/ATTACH]

Inte den bästa bilden men det är roligt att se Fjärillen, Ctenopoman och honungsguramisen tillsammans
[ATTACH]24328[/ATTACH]
#56 - 2 november 2009 20:01
Helhetsbild på mitt 150 liters. Ctenopomerna gillar verkligen mina flytväxter som gror som bara den. Har aldrig varit så förtjust i brunt vatten men jag gillar hur mitt akvarium mer och mer liknar en tjärn :D

[ATTACH]24406[/ATTACH]
#57 - 3 november 2009 12:24
Passa dig så inte Ctenopomorna äter upp all småfisk! Det är det dom är konstruerade för.

Jotack, jag märkte det när hela mitt stim med rödstjärtsrasbora försvann på 3 dagar. Så går det när man inte läser på tillräkligt om en fisk innan man skaffar den. Dom har inte visat någon tendens på att jaga de fiskar jag har i nu.
#58 - 3 november 2009 14:53
Läcker tråd!
#59 - 3 november 2009 15:34
Tack.....man började med en plan men slutade någon helt annan stans. Men det är det som är charmen tycker jag. Akvariehobby är en levande hobby som ändrar sig hela tiden. Roligt!!
#60 - 3 november 2009 19:04
Hej!
Vad kul med alla bilder! Börjar fundera mer och mer på Ctenopomerna, men risken finns att mina propeller fiskar inte blir långvariga då.
Broccoli och spenat har jag testat på snäckorna och deras skal har blivit mkt bättre :)

Har läst att många kokar kalkflingor som man ger höns och sen slänger ner i karet. Vet inte hur det påverkar ph värdet i akvariet men om man kan ge de spenat och broccoli så gör jag hellre det :)

Vart köpte du dina snäckor?
#61 - 5 november 2009 17:27
Köpte mina snäckor på akvarielagret.

Jag har börjat mata mer med broccoli nu. Snäckorna bara älskar det. Malarna är inte så intresserade. De föredrar squash.
#62 - 5 november 2009 21:50
Enola skrev:
Köpte mina snäckor på akvarielagret.

Jag har börjat mata mer med broccoli nu. Snäckorna bara älskar det. Malarna är inte så intresserade. De föredrar squash.

Vilken tur att dina snäckor är lika mina i matval:p

Men dom söker sig med all säkerhet till broccolin för att det finns kalk i den, hur dom vet det får någon annan förklara!
#63 - 7 november 2009 20:43
Ja, det e ju inte att de kan läsa någon innehållsförteckning precis. Roligt att se hur de sitter och mumsar :D
#64 - 7 november 2009 20:46
Har du dina snäckor tillsammans med rötter i karet? Jag ska hämta hem snäckor nästa vecka och vet inte i vilket kar jag ska dumpa ner de i. Vilket ilandsproblem *haha*
#65 - 7 november 2009 20:49
Verkligen :P
Jag har rötter i båda mina kar så, svar ja :D
#66 - 7 november 2009 20:50
okej :)
Vad vart det tillslut i ditt kar? Chockladgurami? Palettciklider?
Bilagor:
#67 - 7 november 2009 20:51
Fläckiga Ctenopomer och fjärillar.
#68 - 7 november 2009 20:53
Ahaaa :) ååh Ctenopomer verkar mycket roliga :)
synd bara att man inte kan ha stimm fiskar med de, som t.ex. rasboras eller propellerfiskar
#69 - 7 november 2009 21:00
Nej tack, det märke jag ju när mitt stim med rödstjärtsrasbora försvann på 2 dagar.
#70 - 7 november 2009 21:02
haha :) de måste ha tyckte det var super gott! :) Går de bra med fjärilarna?
Hur stora var dina rödstjärtsrasbora?
#71 - 7 november 2009 21:05
De går kanonfint med fjärillarna. Bryr sig inte om varandra alls. stimen var inte så stora än, typ 2,5 cm. Se de fick västa smörgåsbordet de första dagarna :D
#72 - 8 februari 2010 22:15
Hur går det med fjärilarna och din ctenopomer? :D
#73 - 28 februari 2010 09:00
Det var ett tag sedan jag uppdaterade denna tråden. Det har hänt lite grejer. Jag har haft problem med "kaffevatten" I detta akvariumet ville jag har lite gulare vatten "tefärgat" men när det började se ut som kaffe tröttnade jag och den ny roten åkte ut. När jag skulle lyfta upp den var det bara så det rasade brunt bös från den. Nu har jag gjort ett antal vattenbyten och har för tillfället inga rötter alls i akvaret. Måste tillsätta det igen snart för Ctenopomerna vill ju ha mjukt vatten.

Mina fjärillar har fått flytta till [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nytt 375 liters mix[/COLOR][/FONT] där trivs de väldigt bra.
Sedan var jag tvungen att sära på mina 4 scalarer i 375:an så de två mindre har fått hamna i 150 litarn. får se hur de går ihop med Ctenopomerna. Direkt när jag stoppade in dom började ctenopomerna spänna upp sig och vakta varandra och öppnar käften stort mot skalarena. De har bara varit med lite mindre fisk, jag hoppas att de vänjer sig. Bilder kommer snart, ser ganska annorlunda ut nu.

Just nu har jag:
3 Fläckiga Ctenopomer
2 Skalarer
3 siamesika algätare
ca 15 Svarta Fantomtetror.
#74 - 10 mars 2010 19:14
Jag letar edter sällskap till mina Fläckiga Ctenopomer. Har kollat runt och har hittat en som verkar väldigt intressant och som skulle passa in riktigt snyggt med Ctenopomerna. [COLOR=#000000]Ctenops nobilis[/COLOR] med andra ord Spetshuvuds-Gurami. Är det någon som har erfarenhet av denna fisk??? Tycker att den är helläcker, men kan nog bli svår att få tag på.
#75 - 10 mars 2010 20:44
Här kommer en bild på hur karet ser ut nu. Har tagit bort alla rötter för tillfället. De jag hade i fällde något fruktansvärt så det blev "kaffevatten" skall självklart bli rötter igen men en annan sort.

[ATTACH]28492[/ATTACH]

Har börjat med PMDD igen i detta karet också efter att varit slut ett långt tag, märktes stor skillnad när man slutade så det skall bli kul att följa hur vextärna frodas igen.

Annons