<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Varför byter de kön egentligen, ur naturens synvikel? Det mesta som sker i naturen har ju en mening, men vad är meningen med att byta kön?
...
En annan fråga, är det bara honor som utvecklar sig till hanar eller finns det oxå hanar som blir honor?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag har försökt kolla upp det där förut. Enligt uppgift byter de inte egentligen kön, utan oftast rör det sig om en hona som blivit så gammal att den kommit i klimakteriet, dvs inte längre kan fortplanta sig. Pga hormonförändringar utvecklar den då hanliga karaktär, men den är steril.
När jag hade svärdbärare lade jag också märke till att de som "bytte kön" verkade vara sterila.
Det har alltså ingen naturlig funktion, utan är en effekt av att fiskarna lever onaturligt länge i våra akvarier.
Jag har aldrig sett att hanar plötsligt kan börja se ut som honor.
Det finns fisk som kan byta kön, t.ex. clownfisk och olika gyltor, men tydligen alltså inte svärdbärare, inte egentligen.