Det finns många fiskar som verkligen byter kön, och andra som inte visar tydligt vad dom är förrän det är riskfritt (många cichlider). Även jag läste Norstedts akvariebok i min ungdom och lärde mig att svärdbärare byter kön. För några år sedan försökte jag hitta belägg för detta i den vetenskapliga litteraturen men lyckades inte. Troligen är det en myt (liksom mycket annat man kan hitta i akvarieböcker) fast helt säker skall man ju inte vara. De svärdbärare som dominerar handeln är ju inte rena Xiphophorus helleri utan blandningar med åtminstone lite platy, och ibland troligen fler arter inkorsade. Eftersom detta har pågått i mer än 50 år är det ju lite svårt att veta vad det egentligen är. Vissa populationer av platy har ju ett komplicerat system med tre olika könskromosomer (X, Y och W). Om det är sådana platy som ingår "i släkten" för en akvarieindivid och det dessutom sker nån liten förändring (mutation eller så) så är det svårt att tvärsäkert hävda att det är omöjligt. Men det verkar troligt att om det har förekommit könsomvandling hos svärdbärare så är det åtminstone inte regel, utan ett sällsynt undantag.
När det gäller FishBase vederhäftighet så måste man inse vad FishBase är: en sammanställning av så mycket vetenskaplig litteratur om fisk som det varit möjligt att komma över plus på senare tid även ett antal andra källor (som museisamlingar etc.). Det finns en viss granskning speciellt när man står inför motstridiga uppgifter, men det mesta är bara upprepningar av vad som sagts tidigare (och så fungarar även den text i den vetenskapliga litteraturen som inte är det nyupptäckta). Fördelen med Fishbase är att man hela tiden kan följa ursprunget till uppgifterna. I det här fallet så är källen en rapport av Moor och Bruton om inplanterade fiskar i Sydafrika som publicerades 1988. Nu var det så lyckligt att denna rapport fanns i sin helhet på nätet:
http://researchspace.csir.co.za/dspace/handle/10204/2416?mode=full&submit_simple=Show+full+item+record
och på sidan 123 står det: "X. helleri has a tendency to undergo sex reversal (from female to male) under certain environmental conditions (Sterba, 1962)" Alltså dom har läst det i en akvariebok! OK! Sterba har jag i bokhyllan även om det är en tysk upplaga från 1970. Jodå! Det finns med även där. Sterba hänvisar i sin tur till en vetenskaplig uppsats av G Peters 1964.
Där fastnade jag, och klockan närmar sig midnatt. Kanske forsätter jag det spännande sökandet imorgon :d
För att vara tydlig: jag talar om en hona som har fått ungar som sedan omvandlas till fungerande hane. Att gamla ensamma honor kan se ut som något mellanting mellan hane och hona har jag själv sett.