C:program mapp

#1 - 15 november 2007 20:58
C program mappen öppnas när jag startar datorn, hur får jag bort det.
#2 - 15 november 2007 23:36
#3 - 16 november 2007 08:27
När jag ska stänga datorn säger den att det finns 17 uppdateringar som den installerar när jag stänger datorn.
Det gör den varje gång jag stänger.
#4 - 16 november 2007 11:18
Får du nåt felmeddelande när uppdateringarna installeras, och har du tidigare reparerat din XP-installation med din Windows XP CD?

I så fall kan du testa detta:

Klicka Start, välj Kör (eller Starta eller vad det kan heta på svenska - jag har engelska Windows) och skriv cmd. Detta startar ett shell-fönster där man kan skriva in kommandon.

I shell fönstret skriv följande (slå retur efter varje rad) :

net stop wuauserv
regsvr32 %windir%\system32\wups2.dll
net start wuauserv

Det ovanstående registrerar Windows Update Service i ditt register, dvs talar om för systemet vilket program som hanterar uppdateringar och var det finns.
#5 - 16 november 2007 11:47
Det kan vara så enkelt att det ligger ett installerat program i "Program Files".
Vissa mer eller mindre suspekta program har en förmåga att installeras där. Bland annat så vet jag att Adobe brukar använda sig av den mappen.

Om du raderar det som finns där så tror jag att ditt problem löses! :)
admin
Christian Alfredsson
#6 - 16 november 2007 12:03
Japp. Inga program i program files så försvinner det.
#7 - 16 november 2007 12:25
Tack
Där låg Window Washer, kan den kastas eller flyttas.
Upptäckte nu att klockan stod på 1-1-05
Hittade också "C:\WINDOWS\$NtUninstallWIC$\spuninst\spuninst.txt" "C:\WINDOWS\$NtUninstallWIC$\spuninst\spuninst.tag"
Den var blå text.

Jag begriper inget om datorer.
#8 - 16 november 2007 14:31
Kramfors skrev:
Tack

Där låg Window Washer, kan den kastas eller flyttas.

Upptäckte nu att klockan stod på 1-1-05

Hittade också "C:\WINDOWS\$NtUninstallWIC$\spuninst\spuninst.txt" "C:\WINDOWS\$NtUninstallWIC$\spuninst\spuninst.tag"

Den var blå text.

Jag begriper inget om datorer.

Generellt så är det så att om det finns ett program som du inte känner igen/använder så kan man avinstallera det!. Det görs med installera/avinstallera som finns under kontrollpanelen.

Att bara "radera" program eller mappar är inte alltid så lyckat då det kan finnas "programrester" kvar nån annanstans som i slutändan tar en massa plats och även slöar ner datorn.

Mitt tips är att köra nån form av onlinescanning på nätet (ex. F-secure, Panda eller Trend Micro) alla dessa har även "skräpprograms kontroll" Googla så får du fram deras respektive hemsidor. :)

Lycka till och tveka inte att fråga igen om du undrar!
#9 - 16 november 2007 14:33
Window Washer är ett program som tar bort de "spår" man lämnar när man surfar på nätet - tömmer cache, tar bort cookies, tar bort listan över besökta sites...

Det är ett ofarligt & harmlöst program, men du kan utan vidare avinstallera det.

Att ditt datum är fel kan vara anledningen till att inte systemuppdateringarna installeras.
#10 - 17 november 2007 00:52
Att "Program"-mappen öppnas är ett klasiskt problem med svensk windows version.
i engelsk Windws wersion heter mappen istället "Program files".
Vissa program är inte så "smarta" att dom använder variabeln för namnet på program-mappen när dom nstalleras utan dom tar förgivet att mappen heter som i den engelska windows versionen, dvs "Program files".
Detta i sig är inget problem, MEN när program som är installerade i mappen "Program files" är satta att automatiskt starta vid start av windows (svensk version) blir det ett problem.
Windows läser sökvägen till programet: "C:\Program files\programets-mapp\programet.exe", men det är här problemet uppstår.
När en svensk Windows version läser denna sökväg så stannar det vid "C:\Program" (efterso denna mapp finns) och det gör att mappen "Program" öppnas istället för att det tänkta programet startar.

Det finns ånga lösningar på problemet, div progra som fixar detta osv, men det man gör, för att fortfarande program som är tänkta att aoutostarta ska göra detta är följande:

Man måste köra Regedit (vilket säkert kan vara skrämmandeför vissa, men ta det bara lungt)

Klicka START -> Kör -> Skriv regedit och tryck OK.

Leta reda på fäljande nyckelnamn (det är inte säkert att alla finns)
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnceEx
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnceEx

Om någon av dessa nycklar innehåller ett värde med data innehållande en sökväg liknande "C:\Program files\......." så högerklicka på resp. Värde (Namn-kolumnen) och välj Ändra.
En ruta kommer upp med Värde rsp Data. Sätt ett cituationstecken (") framför resp. bakom det som står i datafältet. dvs C:\Program files\Super\Super.exe skal bli "C:\Program files\Super\Super.exe" istället.
Upprepa för alla ovannämnda nycklar.
Stäng Regedit.

Nu är problemet avhjälpt och alla program som var tänkta att autostarta kommer att göra det.
#11 - 17 november 2007 01:00
http://www.pekspro.com/
programmappsfixaren

Annons