c-språk

#1 - 6 mars 2008 17:42
hej!

börjar 8-an till hösten och ska välja c-språk. frivilligt så klart men efter som mina spanska betyg e allt annat en bra hoppas jag kunna fatta lite mer av nått annat språk. tanken e la att välja bort spanskabetyget sen när man söker gymnasium om c-språket e bättre. så då ska jag välja då, tyska eller franska. nån som pluggat nått av dessa språk här på z-pet och som kan säga för oh nackdelar?
#2 - 6 mars 2008 19:03
Franska och Spanska tillhör ju samma språkfamilj och kan därför kanska vara en liknande utmaning.

Tyska tillhör en annan språkfamilj som enligt mig är lättare att anpassa sig till som svensk. Sen har tyskan och svenskan många närbesläktade och ibland lika ord.
#3 - 10 mars 2008 17:55
Tyska är ett bra språk för akvarister, iallafall... Massor med prylar kommer därifrån. :)
#4 - 10 mars 2008 18:07
Hehe. Jag har inte läst ett enda språk utöver engelskan. Jag hade Djurvård istället som tillval. :D
#5 - 10 mars 2008 22:04
Rekommenderar tyskan starkt. När jag skulle välja c-språk inför 8an hade jag läst spanska i 2 år, och mina spanskabetyg var inte mycket alls att hänga i granen. Så det fick bli tyska, som var så grymt mycket lättare att ta till sig än spanskan någonsin varit. När jag gick ut 9an hade jag läst spanska i 4 år, och tyska i 2 år, men tyskan var minst dubbelt så bra som spanskan... Och som någon sa här tidigare, tyska är smidigt när man håller på med akvarier, och även om du har planer på att bli arkeolog xD
#6 - 11 mars 2008 08:12
Jag tycker du ska läsa latin... där har du grunden till så många språk...
#7 - 12 mars 2008 17:34
som tidigare sagt tyska!
jag har inte haft en gnutta nytta av den franska jag läste under fyra år...
jag valde efter fyra år bort franskan och valde att läsa avancerad engelska istället under min gymnasietid...
#8 - 12 mars 2008 17:45
Håller med...
Mycket nyttigare med tyska, och lättare oxå.
#9 - 12 mars 2008 18:29
Kan man lite spanska så är franskan lätt(are) att "hänga upp" på spanskakunskaperna eftersom de tillhör samma språkfamilj. Dessutom talas franska i flertalet länder i världen pga den gamla kolonialismen.

Tyska är nyttigt för akvarister (ack vad jag önskar att jag kunde.. fast inom ett helt annat topic än akvarierna) och mer likt svenskan. Däremot har tyskan en rejält klurig grammatik, franskan har "bara" ett gäng oregelbundna verb och en och annan tempusform som är knas.

Jag har inte läst franska sen högstadiet (och då nätt och jämt godkänt) men kan ändå göra mig hyfsat förstådd på resor. Inga längre meningsutbyten men nog för att kunna fråga om vägen och skaffa mat :D Det är dock frustrerande att inte kunna prata ordentligt...
#10 - 12 mars 2008 19:18
blir tyska. bäst för mig sen när jag blir "vuxen" och ska åka på akvariemässor i tyskland

Annons