CA vs. SA..

#1 - 6 februari 2013 11:35
Halloj!

Jag ska snart starta upp ett 375L kar. Och jag har lite beslutsångest.
Mina funderingar går så här, inredningen känns ganska lika varandra i mitt huvud dock-
Antingen CA:
Julas blästersand, mycket rötter, växter (anubias, vallisneria, ev nån fler sort). Lite sten här och där..

Fiskar:
Ett par: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=229&SOK=1. Tillsammans med ett gäng tetror som överlever dessa givetvis. Någon mal (ej bestämt än).

Eller,

Ett par http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=217&SOK=1 och ett par http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=213&SOK=1. Fråga: Skulle dessa kunna gå ihop i karet?
Tillsammans med tetror, malar.

Eller SA:
Likadan inredning som för CA.

Fiskar:
Ett par http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=169&SOK=1, tillsammans med tetror och någon L mal

Eller,
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1153&SOK=1, med tetror, L mal, och ett stim Corydoras.

------------------------------------------
Jag skulle bli jätte tacksam om ni som har erfarenhet av någon av dessa kunde kommentera om det är ett bra val eller inte. Tex Multispinosan och Saijca tillsammans och så.
Personliga åsikter tas också gärna emot :) Vad ni skulle ha gjort.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 6 februari 2013 12:11
För CA hade jag valt någon Thorichthys/Theraps ihop med någon levandefödare och flyllt på med lite mer sten i akvariet än i ditt förslag.
Att hålla multispinosa ihop med sajica kan vara lite lurigt.

För Sydamerika så hade jag avstått från guldsömmar för de är så jäkla tuffa och istället valt någon mindre jordätare ihop med mellanstora tetror
#3 - 6 februari 2013 12:13
Personligen skulle jag satsa på CA, men det är för att jag själv tycker mer om dessa fiskar :) Har haft lite olika CA-ciklider genom åren men inte Multispinosa eller Sajica men det är väldigt fina fiskar, hoppas någon som kan mer om dessa berättar lite om dom. Men jag säger kör på CA, helt klart :D
#4 - 6 februari 2013 12:20
Okej :) Har kollat lite på Ellioti och de är också av intresse.
Kan det bli lite mycket bråk mellan multispinosan och sajican? Eller blir det för trångt?

Jag hade länkat för blå ciklider, inte guldsömmar. Men de blå vet jag är ganska ettriga. Så jag kanske skippar den idén. :)
Jordätare har jag ingen erfarenhet av alls. Men de är väldigt fina, de jag har sett. Jag får kika på art beskrivningarna på några sådana.
#5 - 6 februari 2013 12:21
Jesper: Vilka CA-ciklider har du haft? :)
#6 - 6 februari 2013 12:22
Tänkte om du hade något fler tips. Haha så jag blir ännu mer kluven :D
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 6 februari 2013 12:50
Mysan__ skrev:
Jag hade länkat för blå ciklider, inte guldsömmar. Men de blå vet jag är ganska ettriga. Så jag kanske skippar den idén. :)

Jordätare har jag ingen erfarenhet av alls. Men de är väldigt fina, de jag har sett. Jag får kika på art beskrivningarna på några sådana.

Sorry - såg fel i hastigheten. Guldsömmarna är värre än blå ciklider - men nog tycker jag att jordätare är bra mycket intressanmtare än bägge dessa arter.

I valet mellan CA och SA så väljer jag definitivt SA för där finns en mycket större variation av olika fiskarter och dessutom kräver många av CA-cikliderna jätteakvarier. De intressantaste CA-fiskarna tycker jag absolut är levandefödarna (här fins mycket att välja på) och de funkar bra ihop med CA-ciklider
#8 - 6 februari 2013 12:59
Tack Kjell. Har kikat lite på jordätare. Då jag är helt ute och cyklar känns det som, när det gäller jordätare. Så tänkte jag länka här vilka som jag fann intressanta.

Givetvis så fastnade jag för en jordätare som verkar relativt ömtålig.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=173&SOK=1 Denna.
Då en fråga, vet ni hur pass ömtålig den är? Jag är inte helt nybörjare på akvarium. Men eftersom jag aldrig hållit jordätare förut så känns det som jag bör fråga.

Men fann även dessa av intresse:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=172&SOK=1
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=185&SOK=1
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 6 februari 2013 13:07
Vad gäller ömtålighet så är det för jordätare viktigast att tänka på vilket sällskap de får. Inte för att de ger sig på andra fiskar utan för att de själva riskerar att trakkas av andra tuffa fiskarter.
Sedan skall man föstås också ha ett finkornigt bottenmaterial
#10 - 6 februari 2013 13:24
Okej. Ja, om jag skaffar jordätare känns det som de bara kommer vara dem, ett gäng tetror (gärna rödmunnstetror) och några malar och ev corydoras (om det går).
Julas blästersand är den lämplig för jordätare?

Jag gillar också SA mest. Och har varit mest inne på det.
Det enda som är svårt för mig är att bestämma mig. Fick jag så skulle jag ha betydligt fler kar. Men det är någon som säger stop och belägg här hemma :)
#11 - 6 februari 2013 13:25
Mysan__ skrev:
Jesper: Vilka CA-ciklider har du haft? :)

Jag har bla haft Jaguarciklider, Jack Dempsey, Zebra ciklid och Eldbuk men som Kjell säger så kräver dom flesta CA större akvarier. Men Kjells olika alternativ tycker jag låter intressanta :)
#12 - 6 februari 2013 13:31
Ja de gör ju det. Kräver större kar alltså.
Ja, de gör ju det. Jordätare är faktiskt någonting som jag funderar starkt på.
Vore roligt att ha lite av ett artakvarium. Om man bortser från tetror och malar då. :P

Jack Dempsey är så grymt fina! Och grymma :P Någon gång i livet. När jag har mer plats och utrymme vill jag ha JD. Men, de kräver ju lite vatten de där. Och utrymme :P
#13 - 6 februari 2013 13:37
Ja så är farligt att tänka för det är många, många fiskar som man skulle vilja ha :p

Man kanske ska börja spela på hästar eller nåt :D
#14 - 6 februari 2013 13:41
Jag brukar alltid säga det att jag ska vinna 75 miljoner på hästar.
Kan säga att det går inte så bra. Mest kanske för att jag inte spelar :p
Har en känsla av att jag skulle förlora mer än jag skulle vinna :D
#15 - 6 februari 2013 13:51
Samma här, kan inte ett skit om hästar :p
#16 - 6 februari 2013 16:13
Nä, då känns det som bäst att låta bli. :P

Har suttit och läst på lite grann om Biotodoma Cupido och Biotodoma. Wavrini. Vad jag förstår från artiklar och dyligt så är Cupidon lite lättare att hålla. Enligt en artikel på NCS så är Wavrini ganska känsliga och lite svårare att få och hålla hälsan bra på.
Är kanske smart att inte starta med en "svårare" jordätare då jag inte hållit dem förut.
Hur fungerar det, är lite motstridig information ibland när man googlar. Fungerar det att ha flera stycken eller bör man köpa en grupp och sen låta dem para ut och sedan plocka bort de som blir över? Eller skulle det fungera med två par te x?
:)
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 6 februari 2013 16:29
Jag tycker inte att det är så hinla stor skillnad mellan wavrini och cupido - men generellt s¨å är väl Biotodoma lite svårare än Geophagus. Dock ingen större skillnad.
Köp alltid en grupp - de fuinkar ofta utmärkt som "grupp" i akvariet och behöver inte plockas ut
#18 - 6 februari 2013 16:41
Okej. Tack så mycket för alla bra svar!
Jag ska testa jordätare, är spännande att pröva på någonting annat också :) Och ju mer jag läser om dem desto mer intressanta blir de.
#19 - 6 februari 2013 18:17
Alltid roligt att prova nåt nytt, lycka till :)
#20 - 6 februari 2013 18:42
Tack och bock :) Får starta en projekttråd då jag är igång. Så får jag fortsätta ställa frågor där. Men först fick jag order att sälja ett av karen innan detta sätts igång.. Jag förstår inte varför ;)
#21 - 6 februari 2013 21:03
Ja släng upp en projekttråd sen det är alltid roligt att läsa, och spara akvariet istället för framtida behov. Alltid bra att ha ett över :)
#22 - 6 februari 2013 21:15
The Central Scene av Lee Nuttall

[COLOR=#000000][FONT=sans-serif]Lite inspiration mot CA, inte alls meningen att göra dig kluven. ;) Tryck på "Expand" över webbtidningen för att läsa.

Klicka på denna länk[/FONT][/COLOR]
#23 - 6 februari 2013 21:28
Jesper: Ja jag skulle gärna ha sparat det, men det är ett äldre möbel kar och det tar upp sån stor plats så jag har ingen stans att ställa undan det. :) Projekttråd blir det :)

Tommy: Tack för den länken :) Jag blev inte så kluven, hade karet varit större hade jag nog blivit det dock :) Fina och intressanta fiskar!

Annons