Cabomba - jag ger upp!

#1 - 8 oktober 2007 06:47
Jag tycker att cabomba är en av de absolut vackraste akvarieväxter, som dessutom passar perfekt i kardinatetrornas biotop. Därför har jag i flera år envisats med att gång på gång köpa och plantera cabomba i mitt SA, men nu ger jag upp.

Den trivs aldrig några längre perioder och jag orkar inte hålla på att köpa ny och greja med den titt som tätt. Jag vet att man kan köra med Limnophila sessiliflora istället,men jag tycker faktiskt inte att den är lika vacker som cabomba och dessutom verkar den inte heller trivas i det akvariet (jag har provat med den).

Men jag är verkligen avis på er som lyckas med cabomba i low-tech :(
#2 - 8 oktober 2007 07:03
ah, vad skall man säga, ibland trivs dom helt enkelt inte.

Jag har aldrig fått vanlig vattenpest att trivas i mitt kar... men växter som kräver mycket ljus, mycket näring och CO2 har frodats trots att jag inte tillgodosett deras behov av varken näring eller CO2.
#3 - 8 oktober 2007 07:44
Batski vad e det som händer med din växt dör den helt eller den rutnar helt enkel vid rötterna?
om den ruttnar vid rötterna prova ha en stängel flytandes och se om den trivs då..

Kan ju vara ngt med din botten som gör att den inte trivs.
#4 - 8 oktober 2007 07:59
Om L. sessiliflora inte trivs har du säkerligen grym näringsbrist. Det är nog det elakaste ogräs jag någonsin haft.
#5 - 8 oktober 2007 08:22
Annaica skrev:

Jag har aldrig fått vanlig vattenpest att trivas i mitt kar... men växter som kräver mycket ljus, mycket näring och CO2 har frodats trots att jag inte tillgodosett deras behov av varken näring eller CO2.

Jag kan tänka mig att det finns en del CO2 i akvarier där det bor många fiskar. Men det märkligaste är att just mitt SA är det akvariet med flest invånare.
#6 - 8 oktober 2007 08:24
peterhaack skrev:
Batski vad e det som händer med din växt dör den helt eller den rutnar helt enkel vid rötterna?

om den ruttnar vid rötterna prova ha en stängel flytandes och se om den trivs då..

Kan ju vara ngt med din botten som gör att den inte trivs.

Nej de dör inte helt, utan tappar bladedn och blir risiga. Det händer ibland att nån stängsel lossnar från botten.

Jag vet att jag har lite för lite ljus pga flytväxter, men jag tror att problemet beror på annat.
#7 - 8 oktober 2007 08:29

tappar bladedn och blir risiga. Det händer ibland att nån stängsel lossnar från botten.

Det låter som ett solklart (hehe) fall av ljusbrist - alternativt makrobrist, typ kvävebrist eller fosforbrist.
#8 - 8 oktober 2007 08:30
defdac skrev:
Om L. sessiliflora inte trivs har du säkerligen grym näringsbrist. Det är nog det elakaste ogräs jag någonsin haft.

Hmm, det är just i det akvariet som näringsvivåerna är högst. Men jag har länge haft växtproblem i det akvariet. Andra lätta växter som inte klarat sig där är vattenpest och Cerathophyllum demersum. Ganska frustrerande kan jag säga :(

De andra växterna i akvariet är:

- Vallisneria tiger - verkar trivas ganska ok
- Hydrocotyle leucocephala - verkar trivas ganska ok
- Limnobium laevigatum - trivs så där
- Echinodorus osiris - trivs så där
- Sagittaria subulata - trivs inget vidare
#9 - 8 oktober 2007 08:38
defdac skrev:
Det låter som ett solklart (hehe) fall av ljusbrist - alternativt makrobrist, typ kvävebrist eller fosforbrist.

Makrobrist vore märkligt, eftersom det är det akvariet där det bor flest fiskar och kväve ligger runt 25 ppm.
#10 - 8 oktober 2007 08:56
hmm cabomban jag har i 112:an här får jag ansa då och då för att de blir för långa och skymmer ljuset låter konstigt men som sagt de är ljuskrävande. Vattenpesten däremot trivs inte där men fantastiskt bra i 40:an så det är nåt annat göder med PMDD i båda karen det är allt.
#11 - 8 oktober 2007 09:04
Jag funderar iaf på att byta ut cabomban mot fler Echinodorus osiris.
#12 - 8 oktober 2007 09:22
En bra början är att kasta alla flytväxterna... ;)
#13 - 8 oktober 2007 12:22
Gav också upp cabomba - tyvärr - vacker växt.
Den blev bara flytande "dill" i alla mina akvarier oavsett ljus.
Provade i alla 3 - ett med halogenlampa, ett med glödlampor och det sista med lysrör. Men icke då... :(

Däremot trivs alla andra växter hos mig - utan växtnäring eller annat.
#14 - 8 oktober 2007 12:30
jag hade osså problem med cabomba innan..men nu tillsätter jag näring och nu växer de som bara den:)
#15 - 8 oktober 2007 12:33
batski skrev:
Jag funderar iaf på att byta ut cabomban mot fler Echinodorus osiris.

Eller ersätt Cabomban med Hygrophila sp. istället, den liknar ju Cabomban rätt så mycket.....
#16 - 8 oktober 2007 15:40
petnym skrev:
En bra början är att kasta alla flytväxterna... ;)

Men jag vill ha flytväxterna ju! De är ju fina plus att mina svart fantomtetror trivs med dem :p

Healena skrev:
Däremot trivs alla andra växter hos mig - utan växtnäring eller annat.

Tänk om det hade varit lika lätt hos mig :( Vad har du för växter? Har du många fiskar? Och hur ofta byter du vatten?

tummen skrev:
Eller ersätt Cabomban med Hygrophila sp. istället, den liknar ju Cabomban rätt så mycket.....

Tror inte jag har sett den nån gång.. Fast jag har ingen bra erfarenhet av hygrophila. Provade både H. corymbosa och H. siamensis i mitt Asien men de tappade bladen.
#17 - 8 oktober 2007 17:41
Är det samma kar som du har bilder på i din profil? Mycket snyggt, men det måste vara svårt att kombinera svartvatten, en massa flytbladsväxter och ljuskrävande bottenväxter. Du kanske måste välja. På bilderna ser det ut som om de som växer på bottnen är lite utskuggade och klena.
#18 - 8 oktober 2007 19:26
Man kan ge flytväxterna en del av ena sidan så kan man ha mer ljuskrävande på den andra! Har alla hygrophila tappat mycket blad är det nog ändå en ljusfråga tror jag!
#19 - 8 oktober 2007 20:10
åheim skrev:
Man kan ge flytväxterna en del av ena sidan så kan man ha mer ljuskrävande på den andra! Har alla hygrophila tappat mycket blad är det nog ändå en ljusfråga tror jag!

Ja precis så har jag det. Under flytväxterna i Asienakvariet (det på bilden) växer bara javaormbunkar och några cryptos.

Men i SA har jag faktiskt haft cabomban under flytväxterna, men hållit efter dessa.
#20 - 8 oktober 2007 20:14
Den första vattenväxten jag köpte var Cabomba, och det är också den enda växten som verkligen trivs i mitt 112L kar. Har hört att många säger att den är svår, här växer den så det knakar.

Nu har jag visserligen karet tänt 10-12 timmar per dygn, och jag ansar av 1dm av Cabomban varje vecka. Någon näring använder jag inte, men däremot märkte jag att den växer som allra bäst dagarna efter att jag haft i vitaminer i vattnet åt fiskarna. De verkar trivas som allra bäst då jag ansar dem ganska hårt. Klipper av de nedre rötterna varje vecka och ca 1dm upp. 7 dagar senare är den lika lång som innan jag klöpp den igen. Har två typer av Cabomba och de båda växer då det knakar.
#21 - 10 oktober 2007 10:37
Jaja, vissa har tur [:o] Det är bara att gratulera :)
#22 - 12 oktober 2007 07:26
Vitaminer i vattnet åt fiskarna???
#23 - 12 oktober 2007 08:27
MattiasL skrev:
Vitaminer i vattnet åt fiskarna???

Vad menar du?
#24 - 12 oktober 2007 09:02
Fridas skrev:
Den första vattenväxten jag köpte var Cabomba, och det är också den enda växten som verkligen trivs i mitt 112L kar. Har hört att många säger att den är svår, här växer den så det knakar.

Nu har jag visserligen karet tänt 10-12 timmar per dygn, och jag ansar av 1dm av Cabomban varje vecka. Någon näring använder jag inte, men däremot märkte jag att den växer som allra bäst dagarna efter att jag haft i vitaminer i vattnet åt fiskarna. De verkar trivas som allra bäst då jag ansar dem ganska hårt. Klipper av de nedre rötterna varje vecka och ca 1dm upp. 7 dagar senare är den lika lång som innan jag klöpp den igen. Har två typer av Cabomba och de båda växer då det knakar.

Precis,det viktigaste är ansning och mycket ljus.Jag har ett 480L kar med 4st x 36W lysrör varav 2st GroLux som gör att det växer så det knakar.
Cabomban är väldigt ljuskrävande.Någon gödning har jag aldrig haft i.
#25 - 12 oktober 2007 12:13
Ja, jag kände bara inte till att det finns fiskvitaminer som man häller i akvariet.
#26 - 12 oktober 2007 12:55
Jodå, det gör det ser du :)
#27 - 12 oktober 2007 16:48
Alltid lär man sig något nytt!
#28 - 12 oktober 2007 20:03
Absolut! På zoopet lär man sig hela tiden :)
#29 - 14 oktober 2007 15:02
Har ersatt cabomban med några echinodorus bleheri. Inte helt biotop-korrekt men jag är ganska nöjd ändå :)
#30 - 14 oktober 2007 16:54
Får jag fråga exakt vilken biotop du strävar efter?
#31 - 15 oktober 2007 10:43
Kardinaltetrans biotop i Rio Negro. Enligt vad jag läst ska det inte finnas echinodorus i deras biotop, utan mest cabomba men även hydrocotyle och nymphaea.

Men jag fuskar ju redan lite med vallisneria som ursprungligen inte kommer från SA men som ändå ska finnas där på en del ställen.

Annons