calciumcarbonat

#1 - 22 december 2009 21:10
Hej.

Har köpt en påse calciumcarbonat -sand som är tänkt till mitt nya kar.
Hur mycket bör "sanden" sköljas. Har väl sköljt ca 20 ggr/spann nu &
det är fortfarande vitt vatten.

Hur gör ni? Lägger ner det ändå så det blir mjölkit vatten & tar bort det genom vattenbyte/filter? Kommer det lägga sig? Vattnet lär ju bli mjölkvitt om jag inte får rent sanden. Hmmm:confused:
#2 - 22 december 2009 21:39
Jag har kört "dialysmetoden" på 2 uppstarter. En slang in o en slang ut, spola i lagom takt och rör om i gruset/snaden då och då.
Vad är calciumcarbonatsand?
#3 - 22 december 2009 21:42
Jag har kört "dialysmetoden" på 2 uppstarter. En slang in o en slang ut, spola i lagom takt och rör om i gruset/snaden då och då.

Vad är calciumcarbonatsand?

Det är vit kalkhaltig sand (frågade efter detta i akvarieaffären) på påsen står det "calciumcarbonat" & inget mer. Har nu nästan gett upp att tvätta - den förblir mjölkig. E väl mest rädd för att vattnet ska bli vitt & tråkigt en längre period framöver ifall jag inte får den kristallklart ren.
#4 - 22 december 2009 21:57
Jag har kört ett experiment med lera under gruset i mitt 112l och så fort jag rör ngt blir det Londondimma men det brukar lägga sig till dagen efter. Känns som det skulle kunna vara samma effekt med kalksanden. Jag skulle lägga i den, fylla karet försiktigt, köra en dialys tills det blev klart och sedan låta det stå med pumparna igång ett dygn eller 2.
Men det är ju jag det.
#5 - 22 december 2009 22:18
Den dåliga nyheten är att kalksand slutar aldrig damma hur mycket man än sköljer - den är så mjuk att det släpper nytt damm varje gång man rör om.
Den goda nyheten är att dammet fastnar i filtret efter ett par dagar, och sen blir vattnet klart och fint. Förutsatt att man inte gräver i bottnen för mycket.
#6 - 22 december 2009 23:07
Bara av nyfikenhet: Vad är anledningen till att man har kalksand som botten?
#7 - 22 december 2009 23:44
För att höja KH och PH
#8 - 23 december 2009 16:59
Azur skrev:
Den dåliga nyheten är att kalksand slutar aldrig damma hur mycket man än sköljer - den är så mjuk att det släpper nytt damm varje gång man rör om.

Den goda nyheten är att dammet fastnar i filtret efter ett par dagar, och sen blir vattnet klart och fint. Förutsatt att man inte gräver i bottnen för mycket.

Då är det ju inga problem. Fick ite riktigt grepp om vad vitsen med att pressa ner duschmunstycket i sanden i en spann & sedan låta det rinna över...och över & över en stund.

Vad är det man sköljer bort i så fall? Kalket? Vad blir då kvar & vilken är då vitsen med ph-höjningen i så fall? Har kalksand (samma typ) i ett annat kar som inte "dammar" även om man rör om, men den sanden följde med ett begagnat kar jag köpte så jag vet inte hur länge sanden använts.

Jag kör helt enkelt på så får vi se.

Tack för svaren!:)
#9 - 23 december 2009 17:01
En annan sak som hör hit litegrann... har givetvis lyckats köpa lite skruvvallisneria (eller hur det stavas) & en anubias barteri. Hur sjutton kommer dessa att må i denna kalksand som underlag?
#10 - 23 december 2009 23:46
Vallisnerian kommer må riktigt bra i det underlaget. Har läst att kalket utgör en extra växtkälla. Anubiasen ska du inte gräva ner utan rötterna ska vara i vattnet dvs du sätter fast den med ex gummisnodd på en rot eller något annat.
#11 - 25 december 2009 18:54
Tack för svaret Koi-fantast! Gillar när svaren blir positiva ;-) i min riktning!
Nu var det två dygn sedan jag fyllde karet med vatten & sanden. Äntligen börjar det klarna upp lite så man ser sand/bakgrund. Men jag tycker det tar lång tid. Har ett rätt bra filter vattenvolx5 som jag nu verkar få testa ut ordentligt om man säger så.

God fortsättning för övrigt!

Annons