Camallanus cotti

#1 - 12 mars 2010 21:44
Jag har behandlat mitt 60 liters kar för andra ggn med dactymor utan resultat :(Tyvärr så har min ancistrusmal fyra maskar som sticker ut ur rumpan. Den mår efter omständigheterna ok-äter och är i gång som vanligt. På fiskaffären tyckte dom att jag ska avvakta två veckor och göra delvattenbyten så att medicinresterna försvinner. Dom sa att jag då kan prova en annan medicin. Det värsta är att jag i kväll upptäckte att en av mina neontetror har röd analöppning och då vet man ju vad det betyder...Någon som har erfarenhet av denna hemska parasit??
#2 - 13 mars 2010 10:04
Trist!

Jag åkte på samma äckliga mask för någon månad sedan, behandlade med Sera Nematol. Ingen mask kvar men tyvärr så strök en hel del fiskar med. Om du söker här på forumet så hittar du en del info om Camanallus. När maskarna sticker ut ur rumpan på fisken så skickar masken ut sin avkomma som i sin tur blir "mat" åt dina andra fiskar som då blir smittade... Ingen av mina fiskar som man såg masken på överlevde, troligen beror det på att fiskarna blir ganska förstörda inuti av masken.

Lycka till och hoppas att du blir av masken utan för stora förluster!

MVH
David
#3 - 13 mars 2010 21:15
Hej och tack för tipset David!

Har faktiskt funderingar på att avliva malen, dels för att jag tycker så synd om den och dels för att jag är rädd att dom övriga ska bli smittade. Tror jag såg fel på neontetran att den hade en mask, för idag har jag inte sett nån. Tur att jag inte har så många fiskar (5 neontetror, 4 guppy-yngel och malen, guppymamman avlivade jag redan innan påbörjad behandling pga att den hade tre maskar ur baken) men det är klart tråkigt ifall dom stryker med... Fast guppyna är jag lite less på att dom bara dör och är ju otroligt känsliga. Få se om ynglen klarar sig. / Maria
#4 - 18 mars 2010 10:11
camallanus cotti-6 st "där bak"

Har upptäckt att det är ca 6 st vad jag kan se i baken på malen. Trots tre behandlingar med dactymor, men den verkar konstigt nog pigg ändå. Men ska ändå avliva den. Ingen annan fisk har nåt synligt, hoppas dom ej är smittade....:( /Maria

Annons