Candras 540 liters, Äntligen!

#1 - 25 februari 2013 23:17
Ja, äntligen fick jag mitt 540 liters akvarium, som jag längtat efter det...150 x 60 x60.
Hämtat den 18/2-2013. Köpte det på Blocket.
Det jag fick till var akvariet, täckskivor 3 st, och en svart lysrörsarmatur, heltäckande med 4 st strömbrytarknappar. =)
Så jag kan tända alla lysrör för sig..haha.

Mannen min, åkte 20/2 och köpte Ikeastommar och åkte sen till Hornbach och köpte reglar, 2 tum 4. Ytterfilter Fluval Fx5, och allt till den, samt underlägg till karet.

Så när man kom hem stod där en Ikeabänk, med fötter på...man blev ju riktigt glad, och vips var reglarna ditsatta också

Bilder kommer... =)
#2 - 25 februari 2013 23:20
jaaaaaa änteligen en projekttråd från dig :) lycka!

massa bilder nu!

ringer imorgon :)
#3 - 26 februari 2013 06:25
Kul:)! Vad blir det för invånare?
#4 - 26 februari 2013 22:03
Hej Det blir Malawi...Hannes fick som han ville, haha. Ska kolla hur man lägger upp bilder..
#5 - 26 februari 2013 22:05
Hej Det blir Malawi...Hannes fick som han ville, haha. Ska kolla hur man lägger upp bilder..
Redigering...hur lägger jag upp bilder..haha
#6 - 26 februari 2013 23:08
Sv: Candras 540 liters, Äntligen!

candra skrev:

Redigering...hur lägger jag upp bilder..haha

När du skriver ett inlägg så tryck på "avancerat" bredvid skicka o sen trycker du på gemet o bifogar foton

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#7 - 26 februari 2013 23:20
Okej, här kommer första bilden på inköpet som vi gjorde den 20 Februari.
#8 - 26 februari 2013 23:28
Och här kommer lite flera bilder på bygget av bänken, det är ikea köksbänkstommar. 2 st 60x70 och 1 30x70 och reglat.
#9 - 26 februari 2013 23:31

Underbart

#10 - 26 februari 2013 23:31
Förstärker baksidan med en 12mm MDF skiva. På andra bilden är det färdig målat och bänkskivan är på plats =)
På sista bilden är akvariet äntligen på plats
#11 - 26 februari 2013 23:32

Men ska filtret stå där? På högersidan? Varför inte vänstersidan?

#12 - 26 februari 2013 23:35
Ser rakt ut eller? :D

Nu är det halvfullt eller halvtomt? :)

Nu är det fyllt och LÄCKER ej :p, samt ljusrampen är igång men måste byta till nya lysrör. Vet ej hur gamla dom är.
#13 - 26 februari 2013 23:41
Frigoliten och stenen är på plats idag 26/2-2013. Det behövs mer sten, och mycket sand. Men sand är inköpt, det blev Hornbach Vita sand 25 kg, grovlek 0.4-1.4. Köpte 5 säckar, men blir väl nån över :)
#14 - 26 februari 2013 23:47

Åh det blir så äckelperfekt där ned fönstret in till köket. Damn va snyggt det kommer bli!

#15 - 26 februari 2013 23:50

Satsa på en sort sten. Blir aldrig riktigt snyggt om man blandar.

#16 - 27 februari 2013 00:10
Ja, det blir hålsten för hela slanten, får ta bort resten tror jag, såg på en gång vad jag ville ha, när jag såg hålstenen, den är det!
Den är lättare att kila fast också..

Men som sagt, det är någon som har bråttom..och inte är det jag...! :D
#17 - 27 februari 2013 00:41
Har ni hunnit märka att hålen för slangarna bör sitta upptill istället för nertill?
#18 - 27 februari 2013 00:58
hannesc skrev:
Men ska filtret stå där? På högersidan? Varför inte vänstersidan?

Filtret ska stå på vänster sida =)
#19 - 27 februari 2013 01:05
åheim skrev:
Har ni hunnit märka att hålen för slangarna bör sitta upptill istället för nertill?

Tjena, har inte tagit med den bilden, får lägga ut den. Det är 2 borrade hål upptill på vänster vägg, till vänster om pumpen.
Men vi borrade hål "lite överallt", om vi någon gång skulle vilja göra nåt annat. Det hålet du ser vid pumpen är hål för elen.

Det lär ändå inte synas baktill heller, och senare ska det luckor på =) Jag ska ta en bild ifrån köket också, så ser man därifrån också. =)
#20 - 27 februari 2013 01:13
Uppdatering

Så nu ser man hålen bättre för slangarna till filtret samt att min tanke är att placera ytterfiltret till vänster sida ( lite mörk bild men syns ändå )
#21 - 27 februari 2013 12:42
candra skrev:
Tjena, har inte tagit med den bilden, får lägga ut den. Det är 2 borrade hål upptill på vänster vägg, till vänster om pumpen.

Men vi borrade hål "lite överallt", om vi någon gång skulle vilja göra nåt annat. Det hålet du ser vid pumpen är hål för elen.

Det lär ändå inte synas baktill heller, och senare ska det luckor på =) Jag ska ta en bild ifrån köket också, så ser man därifrån också. =)
Ja ok:) Då försöker jag med ett tipps om att lägga en mjuk matta under filtret så att det inte ger resonans;)
#22 - 27 februari 2013 13:35
Okej, vad för sorts matta? En sån som ligger under karet kanske? Alla tips är jättevälkomna =) Ja, resonans vill jag ju inte ha =)
#23 - 27 februari 2013 17:24
Ja en sån matta borde funka bra!
#24 - 27 februari 2013 22:29
Eller en linoliummatta, fungerar det? Eller är den för tunn? Tänkte lägga över hela "golvet" och upp på kanterna/innerväggarna i skåpet där filtret ska stå.
#25 - 27 februari 2013 23:22
Ja linoleum blir nog alldeles för tunn. Ex. Liggunderlag, dörrmatta, vikt trasmatta tror jag funkar mer bra.
#26 - 28 februari 2013 18:19
Ja, jag misstänkte det. Men då blir det nog liggunderlag på Claes Ohlsson eller akvariemattan som vi har under karet, den senare är kanske bättre, nåt av det blir det. =)

Eller så blir det linoleummatta och över det ett liggunderlag... =)

Jag fick hem mer sten igår... =)
#27 - 1 mars 2013 22:29
Sådär, ikväll fyller jag på sand.... =) Men vi får se hur den blir med ljuset på sen...frågan är hur många säckar man ska ha?
Dum tanke kanske, men är det bara ösa över stenen och där i mellan?
#28 - 2 mars 2013 11:14
Timer

Kan man köpa viken timer som helst?
Jag är inte så super på sånt, nån speciell som är bra och enkel?
Jag behöver 3 st, ett till nano, 240 l, och mitt 540.
#29 - 2 mars 2013 11:20
Ja du kan köpa vilken som helst, det enda dom gör är ju att bryta strömmen.
Jag hittade små smidiga på Bauhaus som var billiga (39kr styck eller något sånt) dom går att använda i en fördelningsdosa utan att ta upp för mycket plats.
#30 - 2 mars 2013 12:57
Tack Kristian! :-)
#31 - 2 mars 2013 17:10
Växter...

Växter till Malawi...Hörde nåt om Kokosplanta och Anubias gongensis arrow, blir 15 cm och javaormbunke..

Men dom verkar ganska små..? Skulle vilja ha lite högre växter också som inte fiskarna rycker upp.

Några tips?? :):)
#32 - 2 mars 2013 19:32
gigantvallisneria kan funka.

annar är det snyggare utan växter.
#33 - 2 mars 2013 20:42
Men jag vill ha nånting..inte mycket, men nåt. Då jag inte har nån bakgrund, så blir det ju rätt kalt. ��
#34 - 2 mars 2013 21:00

Ja men testa gigant vallis set har du väl idet andra karet. Planter inte vid stenar. För det är de kommer gräva utan planter på "öppet" utrymme

#35 - 3 mars 2013 00:47
Ja, på öppet ja, :-) men har inte så mycket öppet kvar.
Och jag vet ju att jättevallis, den har rötter vill jag lova, men vallis giganteas rötterna går ju också ovan sanden..
kanske inre så fint..
#36 - 3 mars 2013 09:31
Detta är 2 påsar sand, hur mycket behövs? 1 påse till tro??
#37 - 3 mars 2013 09:42
Fan va bra det blir att man kan se från 2 olika håll :)

Allt ser cleant och snyggt ut i övrigt :)
#38 - 3 mars 2013 10:09
Tack så mycket! =)
Ja, men någonting vi måste köpa är persienner..men det visste jag redan.. =)

Och faktiskt så la vi en matta i skåpen, och satte silikon på kanterna..sen får vi sätta nåt mer under själva pumpen. Men det är just för om det kommer vatten så blir inte skåpen skadat. =) Man ser det också på bilden. =)
#39 - 3 mars 2013 13:06
Sv: Malawiprojektet!

Vallis rötter går inte ovan sanden.

#40 - 3 mars 2013 13:08
Då satt min väldigt dåligt bara, och var på väg att fästa =)
#41 - 4 mars 2013 08:22
Malaysiska sandsnäckor..såklart!

Vet inte vad jag tänkte med förut, när jag sa att jag inte skulle ha [COLOR=#000000][FONT=Verdana]Malaysiska sandsnäckor, det är klart jag ska ha det.. haha [/FONT][/COLOR]:D
[COLOR=#000000][FONT=Verdana]
Det är väl bara att stoppa i direkt efter man fyllt på med vatten?
Hur många börjar man med, 2-4 st? Då dom förökar sig rätt bra.
[/FONT][/COLOR]
#42 - 6 mars 2013 12:47
Cirkulationspump?

Fick fina råd om en cirkpump för länge sen... Hydor Koralia EVO 2800 (2) :)

Har det kommit någon bättre sen dess? Eller är det den jag ska ha?
#43 - 6 mars 2013 12:51
ja den eller en större :)
#44 - 6 mars 2013 12:51
jag gillar dom iaf. finns ju andra med. men jag har själv en o är nöjd med den
#45 - 6 mars 2013 13:09
Ja, då får det blir den, den får lov att räcka. :) Då får man shoppa igen.. alltid roligt att handla..:)

Nu blir det till att titta på lite Malawi... den djungeln :)
#46 - 6 mars 2013 16:08
Vatten och FX5 igång

I väntan på fisk.. Ska till bättre lysrör och en stor sten till på vänster sida. :-)

Inne i skåpen har vi även lagt in linoliummatta, och fogat...ehh tätat..? haha... med silikon på kanterna :)
#47 - 6 mars 2013 16:21
det dä'r blir ju kanon!! skulle sätta utblåset en aning högre dock.

o ja mer sten. bygg på höjden :)
#48 - 6 mars 2013 18:16
Ja, eller hur, utblåset ska högre upp. Men det sitter som dom sa, 15 cm slang är måttat ifrån glaset och ut. Men det känns som det ska vara högre upp. Antar att det blir bättre tryck då va. Får ta en bättre bild på utblåset tro jag.

Vi fick kapa röret till inblåset :)

Ja, sten på höjden där, på vänster sida. :)
#49 - 6 mars 2013 18:20
candra skrev:
Ja, eller hur, utblåset ska högre upp. Men det sitter som dom sa, 15 cm slang är måttat ifrån glaset och ut. Men det känns som det ska vara högre upp. Antar att det blir bättre tryck då va. Får ta en bättre bild på utblåset tro jag.

Dehär gillar jag!!! :D

Första inlägget: Ja, äntligen fick "jag" mitt 540 liters akvarium.

Sista: "Vi" fick kapa röret till inblåset [:)]

Haha jag känner så väl igen dedär :D

MVH Rikard
#50 - 6 mars 2013 18:30
Haha, roligt att du säger det! För jag satt precis och tänkte när jag redigerade texten och skrev till denna här text:

"Inne i skåpen har vi även lagt in linoleummatta, och fogat...ehh tätat..? haha... med silikon på kanterna.

Och jag satt och tänkte, ska jag skriva... Inne i skåpet har "vi" lagt, eller ska jag skriva att mannen lagt in linoleummatta ...men det blevi "vi" *skrattar* :D
#51 - 6 mars 2013 18:32

candra skrev:

Skit i vad som sägs o gör vad som blir bäst istället. Kapa inte slangen utan sätt det bara högre upp. Kan va bra med lite marginal ifall ni skulle vilja sätta det lägre eller så.

Bättre tryck vet jag inte om det blir men ytrörelsen blir bättre

#52 - 6 mars 2013 18:39
Utblåset

Det är ju bara kanske 3-4 cm kvar på röret...man kanske ser bättre på denna bild :)
#53 - 6 mars 2013 18:47
hannesc skrev:
Skit i vad som sägs o gör vad som blir bäst istället. Kapa inte slangen utan sätt det bara högre upp. Kan va bra med lite marginal ifall ni skulle vilja sätta det lägre eller så.

Bättre tryck vet jag inte om det blir men ytrörelsen blir bättre

Ja, då var vi där igen, med mina ord, jag menar ju ytrörelse..och inte trycket..*skrattar*

Ja, nä, jag menade att anvisningarna sa att det skulle vara så... men kom på nu, att jag tror inte **vi** inte har reglerat dom helt uppåt. Det kan vara därför.:)
#54 - 8 mars 2013 06:31
Snyggt! :) Blir görfint med firrar i sen.
#55 - 9 mars 2013 23:43
Charliena skrev:
Snyggt! :) Blir görfint med firrar i sen.

Tack så mycket :-) ja, vi får hoppas det
#56 - 10 mars 2013 00:00
Fiskinköp??

Nu har vi gjort såhär, i måndags 4/3 så fyllde vi på vatten och bakterier och lite växter.
I torsdags. 7/3 hade vi i maylasiaka sandsnäckor och 13 kardinaltetror

Kan man ha i gödning och växtnäring i?

Och kan jag köpa Malawi imorgon söndag 10/3 ?

Hade ingen nitrit igår. Nu köpte ju jag teststickor, vet att det inte är det bästa, men det visade ingen nitrit.
Kh, kommer jag ej ihåg. Får göra nytt test innan.

Få upp kallkhalten,? Är det bara att köpa kalk?
dKH.. Är det hårdheten på vattnet?
#57 - 10 mars 2013 14:49
Nitrien tar ju några veckor innan den kommer.
#58 - 10 mars 2013 15:51

Men varför tetror i karet??. Ska du fånga upp dom sen. Jobbigt.

#59 - 10 mars 2013 21:23
KristianE skrev:
Nitrien tar ju några veckor innan den kommer.

Ja, och då lär säkert fiskarna dö..jag är dålig på uppstart och jag har fått så många olika råd nu, och en del är försenade, så det man är halvförrvirrad. =)
#60 - 10 mars 2013 21:58

candra skrev:
Ja, och då lär säkert fiskarna dö..jag är dålig på uppstart och jag har fått så många olika råd nu, och en del är försenade, så det man är halvförrvirrad. =)

Nejnejnej. Nitriten kommer om man gör fel. Annars kommer den inte. O kommer den så är det inte katastrof heller. Håller man lite koll på värdena så ser man när det börjar komma. Då gör man tätare vattenbyten o matar mindre. Så är det lugnt. Nitrit är inget att vara rädd för, utan mer medveten om. Om hur o när o varför det kan komma o vad man kan göra åt det.

#61 - 10 mars 2013 22:55
hannesc skrev:
Nejnejnej. Nitriten kommer om man gör fel. Annars kommer den inte. O kommer den så är det inte katastrof heller. Håller man lite koll på värdena så ser man när det börjar komma. Då gör man tätare vattenbyten o matar mindre. Så är det lugnt. Nitrit är inget att vara rädd för, utan mer medveten om. Om hur o när o varför det kan komma o vad man kan göra åt det.

Tack, ja, jag matar väldigt lite faktiskt. Matade ju första gången ikväll.

Men jag tänkte på det här med att jag skulle ha köpt mer fisk...jag har ju hört att man ska börja med 6-7 st ca..och det var det jag gjorde ju =) Vill ju inte ha nån katastrof i karet nu.

Men när kan jag då köpa nästa gång, om 1 vecka? 1,5 vecka?

Och hur många kan jag köpa då?

Vi ska köpa dropptester istället.
#62 - 10 mars 2013 23:00

Om 4 veckor.

Tja lika många till kanske

#63 - 11 mars 2013 07:59
hannesc skrev:
Om 4 veckor.

Tja lika många till kanske

Om 4 veckor!! =)
Ja, då kanske jag skulle ha köpt flera nu.

Har för mig att det är viktigt med storlekarna också..?

Jag försökte hitta en bra sida igår om nybörjar info om malawi, en tråd som hade allt, men hittade den inte.
Gick in på ciklid.org men där var det massa siffror som man skulle veta om.

Har du någon bra nybörjar info.

Jag är verkligen superdålig på att starta upp akvarium...det har jag ju märkt =) Att sen ha dom inga problem, men just uppstarten är nåt jag verkligen inte gillar.

Nu när jag haft i 5 dl salt med bikarbonat, sån där som redan var färdigblandad. som jag blev rekommenderad, så undrar jag lite vad som händer när jag jag vb?
Antar att jag ska göra små vattenbyten , för att inte förstöra balansen för häftigt och för fort.
#64 - 11 mars 2013 09:17
nej det blir bra med de du har nu.

men hörrö. att starta ett kar är inte svårt. tror du har gjort det till ett hjärnspöke lite grann. jag behandlar ett nystartat kar precis som om det hade varit igång i typ 4 år. förutom att jag inte matar lika mycket o kolla vattenvärdena lite oftare. annars gör jag samma vattenbyten, dvs 30% i veckan.

malawi är verkligen inte svårt. försök att inte hålla på att pilla för mycket med vattnet. du har hålsten o ett grus som verkar innehålla kalk. så låt bli massa medel o bikarbonat o vänta några veckor för att se hur vattnet mår när allting har satt sig o kommit igång.

desto mer man pillar desto lättare sabbar man nått. faktiskt.

förstår inte varför du la i kardinaltetrorna?! why why why? nu måste du ju fånga upp dom. eller? demasonisarna kunde ju lätt varit piloterna.

hur man sabbar uppstart av ett kar:

man har inte tålamodet o lågger i för mycket fisk och/eller matar för mycket. så enkelt är det ungefär.

har man bara tålamod att vänta med fiskköp o låta karet ha sin gång själv så blir det i 99 fall av 100 inga som helst problem.
#65 - 11 mars 2013 10:02
Viktigast av allt

[ATTACH=CONFIG]60620[/ATTACH]
#66 - 11 mars 2013 10:17
hannesc skrev:
nej det blir bra med de du har nu.

men hörrö. att starta ett kar är inte svårt. tror du har gjort det till ett hjärnspöke lite grann. jag behandlar ett nystartat kar precis som om det hade varit igång i typ 4 år. förutom att jag inte matar lika mycket o kolla vattenvärdena lite oftare. annars gör jag samma vattenbyten, dvs 30% i veckan.

malawi är verkligen inte svårt. försök att inte hålla på att pilla för mycket med vattnet. du har hålsten o ett grus som verkar innehålla kalk. så låt bli massa medel o bikarbonat o vänta några veckor för att se hur vattnet mår när allting har satt sig o kommit igång.

desto mer man pillar desto lättare sabbar man nått. faktiskt.

förstår inte varför du la i kardinaltetrorna?! why why why? nu måste du ju fånga upp dom. eller? demasonisarna kunde ju lätt varit piloterna.

hur man sabbar uppstart av ett kar:

man har inte tålamodet o lågger i för mycket fisk och/eller matar för mycket. så enkelt är det ungefär.

har man bara tålamod att vänta med fiskköp o låta karet ha sin gång själv så blir det i 99 fall av 100 inga som helst problem.

Ja, nä, egentligen vet jag att det inte är svårt...Ja, så är det verkligen, det är ett hjärnspöke..
Gruset är inte av kalk, det är köpt på Hornbach, samma som Tommy Tobias Åkesson på Fb Akvaristerna har i sitt 450 liters.
Det enda jag har är hålstenen som det är kalk i.

Ja, det med kardinaltetrorna var väl en miss...men det går ju att fånga upp dom, inte mer än så.

Ja, jag tror jag är mer nojjg för att det är ett större kar, och sen har jag ytterfilter som jag aldrig haft förut, och sen är det helt ny inriktning på fisk..och det där med hårdheten i vattnet.

:)
#67 - 11 mars 2013 10:33
större kar är lättare kom ihåg det :) o ytterfilter har större filtervolym o både mekanisk o biologisk filtrering. allt till din fördel :)
#68 - 11 mars 2013 11:44
hannesc skrev:
större kar är lättare kom ihåg det :) o ytterfilter har större filtervolym o både mekanisk o biologisk filtrering. allt till din fördel :)

Det är vanans makt.. tror jag :)
#69 - 11 mars 2013 11:48
KristianE skrev:
Viktigast av allt

[ATTACH=CONFIG]60620[/ATTACH]

Haha, jo, JAG vet det, men vi är TVÅ åsikter där hemma... :) Och en som har "pluggat" fisk och en som inte har..och den som inte har det ...har bråttom, och tyvärr dras man med i det ibland :)
#70 - 11 mars 2013 12:30
Candra jag tycker du ska höra med butiken om du kan få lämna tillbaks fiskarna pga felköp och istället ta några st av en art som du även vill ha när karet är inkört. Bikarbonat kan vara bra att tillsätta om ditt vatten har ett väldigt lågt KH (karbonathårdhet), alltså under 4-5. Om du kör med bikarbonat får du dosera och mäta vid varje vattenbyte och du kan då höja det till KH 10-15 ungefär. Salt kan du glömma om du inte har en sjukdom eller nitrit i karet. Tillsätter du en bakterie/startkultur? Jag har märkt att afrikanska ciklider ibland kan behöva att man använder vattenberedningsmedel vid vattenbytet för att klara det nya vattnet bättre.
Det kommer sannolikt att gå mycket bra med din/er uppstart om du bara hejdar din andra part:)
#71 - 11 mars 2013 17:03
Åheim..
Det vi har gjort är att köpa ett kar, fyllt det med vatten och bakterikultur, installerat ytterfiltet och låtit det gå.
Köpt fisk igår från en kille som odlar. Sen åkte vi till en butik, vill inte nämna nån butik, och jag hade blivit rekommenderad att ha i detta av en person, och hon i butiken ställde inga frågor, samtidigt är det konstigt då jag vet att dom är bra där.

Vill du snälla då svara på frågan hur jag gör , om jag i längden vill ha bort skiten/ saltet !????

Menar du att jag ska lämna tillbaka Malawi fiskarna...eller tolkade jag dig fel?
#72 - 11 mars 2013 17:23
candra skrev:
Åheim..

Det vi har gjort är att köpa ett kar, fyllt det med vatten och bakterikultur, installerat ytterfiltet och låtit det gå.

Köpt fisk igår från en kille som odlar. Sen åkte vi till en butik, vill inte nämna nån butik, och jag hade blivit rekommenderad att ha i detta av en person, och hon i butiken ställde inga frågor, samtidigt är det konstigt då jag vet att dom är bra där.

Vill du snälla då svara på frågan hur jag gör , om jag i längden vill ha bort skiten/ saltet !????

Menar du att jag ska lämna tillbaka Malawi fiskarna...eller tolkade jag dig fel?
Låt karet gå nu och när du sen gör delvattenbyten kommer du automatiskt att fasa ut saltet så det är inga problem.
Jag läste att du stoppat i kardinaltetror så det var dem jag syftade på, för du tänkte väl köra afrikanska ciklider sen...

Här är en tabell så du kan följa inkörningen av karet litegrann. Jag förespråkar att låta bli vattenbyte första månaden men gör du ändå det så får du komma ihåg att nirtifierningsprocessen i akvariet förskjuts att drar ut på tiden. http://www.bestfish.com/newtank3.html
#73 - 11 mars 2013 18:22
TACK, ja, det var det som också var min tanke .. Det fasas ut med vb.
Ja, jag snöade nog in lite väl mycket på hårdheten på vattnet, och hört att det ska vara viktigt.

(Vattenberedningsmedel har vi haft i) :-)

Kardinalerna stoppade jag i mitt 240 l..

Då gör jag vb om en månad som du förespråkar
Tabellen känner jag igen, men det var länge sen jag tittade på den :)

Tack igen åheim, verkligen, nu blev jag lugn.
#74 - 11 mars 2013 18:51
Tack candra[:o] Skaka av dig oron om den kommer krypande eller skriv av dig här, den här hobbyn ska bara vara lustfylld :) Om du gör första bytet efter 1 månad så kom glöm inte att snålmata ordentligt under den tiden och tillsätt gärna bakteriekultur då och då... Happy go lucky;)
#75 - 11 mars 2013 21:06
Ja, som det är nu matar jag bara en gång om dagen, litegrann. Men tänkte på om jag ska mata mindre, men morgon och kväll?
När jag bad om mat till malawi, så fick jag flingor av butiken.

Men då är det alltså så, att om jag nu inte ska göra nåt vb på en månad, så måste jag ha i bakteriekultur.
Vad menas med.. då och då? :) En gång i veckan? :)

Sen hoppas jag att mina Maylasika sandsnäckor verkligen håller på att föröka sig under sanden...vill inte ha nån gas i den. :D
Vi satte i ca 8-10 st stycken.
#76 - 11 mars 2013 21:44
Du kan nog mata morgon och kväll men bara typ 2-3 flingor som du kan smula sönder. Jag föredrar granulat framför flingor för de sjunker bättre och passar bra om man vill köra det i en foderautomat.

En bakteriekultur är alltid en hjälp vid uppstarten oavsett hur man startar upp karet. Tillsätt som det är angivet på produkten, lite då och då var en dålig formulering. Men får du nitrit så kan du tillsätta varje dag tills nitriten är borta.
#77 - 12 mars 2013 07:43
åheim skrev:
Du kan nog mata morgon och kväll men bara typ 2-3 flingor som du kan smula sönder. Jag föredrar granulat framför flingor för de sjunker bättre och passar bra om man vill köra det i en foderautomat.

En bakteriekultur är alltid en hjälp vid uppstarten oavsett hur man startar upp karet. Tillsätt som det är angivet på produkten, lite då och då var en dålig formulering. Men får du nitrit så kan du tillsätta varje dag tills nitriten är borta.

Ja, vi hade i 2 småflaskor i filtret i början. Okej, då får jag testa vattnet lite då och då.
Jag ska köpa dropptest istället, har aldrig haft det, men det ska vara bättre än stickorna iallafall.

Bra, men då kör vi såhär sålänge. :):)
#78 - 12 mars 2013 18:05
Sandsnäckorna???

Jag har/ hade? ju i sandsnäckor i mitt kar, och har sett några uppe dagtid.
Stämmer det att dom går upp på dagtid då det inte finns nån mat??
och det lär ju inte finnas så mycket mat nu heller, nu när jag har och kommer mata så lite.

Jag har sett några skal i sanden...

Jag hade i dom för att jag inte vill att sanden sätter sig och blir gas.
Men det tar väl lång tid för att sanden ska sätta sig?
#79 - 12 mars 2013 18:24
Ingen fara, det är väl ganska naturligt att dom inte klarar sig i ett helt nystartat kar. Du får skaffa nya när du kan övermata om nu inga har klarat sig.
Jag har ju kört i snart 2 år utan sandnäckor i mitt 250l kar och det funkar hur bra som helst (Botiorna äter upp allt som kommer ner i snäckväg).
#80 - 12 mars 2013 18:48

Mina är uppe både dag o natt. Inte alla men ibland ser man några på dagen. O det finns absolut mat i karet. Så lägg inte så mycket vikt vid det.

O med Malawi kommer gruset aldrig få gaser. De gräver så mycket

#81 - 12 mars 2013 21:13
KristianE skrev:
Ingen fara, det är väl ganska naturligt att dom inte klarar sig i ett helt nystartat kar. Du får skaffa nya när du kan övermata om nu inga har klarat sig.

Jag har ju kört i snart 2 år utan sandnäckor i mitt 250l kar och det funkar hur bra som helst (Botiorna äter upp allt som kommer ner i snäckväg).

Perfekt :)
#82 - 12 mars 2013 21:16
hannesc skrev:
Mina är uppe både dag o natt. Inte alla men ibland ser man några på dagen. O det finns absolut mat i karet. Så lägg inte så mycket vikt vid det.

O med Malawi kommer gruset aldrig få gaser. De gräver så mycket

Nä okej. :)

Fick min cirkulationspump nu ikväll, och vi har satt i den.:)
#83 - 18 mars 2013 09:50
Belsyning och...canyo..?

Sitter här och funderar på min belysning i karet.

Har senaste veckan haft tänd 06:30 och 22.00.

Har nu fått gröna fläckar på min hålsten och lite i sanden, och ljusa alger på rutan.

Det är ej flygande alger utan fläckar..första tanken är cyano..och det vore inte så roligt.

Har läst att Canyo är svårt att få bort..? Någon som har löst det problemet med nåt medel?

Eller är det bara att mörklägga?
#84 - 18 mars 2013 10:10
Candra,

Du kör med alldeles för lång ljustid om du kör mellan 6 och 22. Jag har inte läst hela tråden så jag vet inte vad du har för ljus men oavsett detta gynnar bara längre ljustid än 10 timmar algerna . Jag skulle köra med 6 timmar om dagen tills dess att du fått balans.
#85 - 18 mars 2013 10:14
Ja, jag misstänkte det. Går sånt bort när ljuset minskar? Eller måste jag upp med stenen och skrubba/koka bort det?
Tack för svaret.

Jag har nya lysrör, 3 av 4 fungerar, vi har bytt glimtändare, men just det lysröret fungerade ändå inte.

Så dom som fungerar är 2 st power-glo och 1 power star? eller nåt hette det.
#86 - 18 mars 2013 10:23
Jag brukar suga upp det med en slang vid vattenbyte, men det finns säkert bättre alternativ. Hur många watt är rören på? Hur är dimensionerna på akvariet? Har du några växter i det? Flytande växter fungerar utmärkt att hjälpa till att få balans i akvariet eftersom de konkurrerar om ljus och näring, renar vattnet, skuggar akvariet samt hjälper till att pumpa ner syre i akvariet.
#87 - 18 mars 2013 10:28
Om det är 3x54 W till ett 540 W akvarium så är det ganska lagom med ljus, då är det bara ljustiden som är fel.
#88 - 18 mars 2013 11:06
Ja, jag tänkte mest på det gröna som sitter på hålstenen, försvinner det också om jag minskar ljustiden trp?

Jag har 5 st anubias och 1 en högre växt, kommer inte ihåg vad den heter.

Jag vill ju kunna se att allt är ok på morgon. Tänkte då tänt mellan 06.00-07.00. ( 1h)

Men jag vill ju ha tänt på kvällen mellan 17-22 ( 5h) Är det ok tider tro så länge?
#89 - 18 mars 2013 11:29
det har inte gått så lång tid än. det tar ett tag. i början kan det bli lite alger men det ger sig. men det är snyggt med lite alger på stenarna. det kommer aboslut inte hålla sig kritvitt. o sen är malawi herbivorer, så de kommer nog knapra i sig lite av det iaf
#90 - 18 mars 2013 12:16
hannesc skrev:
det har inte gått så lång tid än. det tar ett tag. i början kan det bli lite alger men det ger sig. men det är snyggt med lite alger på stenarna. det kommer aboslut inte hålla sig kritvitt. o sen är malawi herbivorer, så de kommer nog knapra i sig lite av det iaf

Nä, det har ju inte gått så lång tid än visserligen, det får ha sin gång.

Men jag måste få bort nitriten.
Jag ska fylla på med fisk hade jag ju tänkt, för att det ska hända nåt, 5 stycken demasoni blir det inte så mycket skit av. Och dom jag har nu, är inte berörda alls så att man ser det.
#91 - 18 mars 2013 14:03
Den ljustiden blir nog bra, även om det råder delade meningar om att dela upp ljustiden. Tror nog att det är försumbart i ditt fall.

Om det gröna på hålstenen innebär gröna alger så låter det som ett bra tecken. Jag vet att Malawi går hårt åt växterna, men jag hade satt i lite javaormbunke eller någon flytväxte till en början för att få ordning på nitriten.
#92 - 18 mars 2013 15:25
Det kan ju knappast vara reflektorerna, har 2 st.
Men är det verkligen växter som behövs? Då en del inte har växter alls i sina malawi kar.
#93 - 18 mars 2013 15:26
Det går utmärkt att köra utan växter, det är blir bara svårare att få balans.
#94 - 18 mars 2013 21:08
dajo8403 skrev:
Det går utmärkt att köra utan växter, det är blir bara svårare att få balans.

Men ok om jag tar bort dom sen? Eller förstör jag allt om jag tar bort växterna. Balansen menar jag.
#95 - 18 mars 2013 21:28
Flytväxter har ju fördelen att du kan plocka bort dom när akvariet har stabiliserat sig utan att röra runt för mycket i botten, dessutom så ger det lite skugga så att du minskar algpåväxten.
#96 - 18 mars 2013 21:29
När karet är igång så kan du ta bort dem om du tycker att det inte passar bra att ha i karet, men det är alltid lättare att hålla borta algerna med ett inslag av snabbväxande växter.
#97 - 20 mars 2013 21:06
Nitrit och vattenbyten...?!

När man har nitrit så ska man ju göra vattenbyten.

En del säger gör små vb på 30% varje dag och succesivt minska mängden vatten. Andra säger, gör stort vb 50%.

Och bara ha i vattenberedningsmedel i efteråt.

Vad är det som gäller??
#98 - 20 mars 2013 22:08
Det råder delade meningar angående det där med vattenbyte vid nitrit, det finns en tråd som är aktiv just nu under akvarievatten sektionen där det diskuteras. Jag länkade ju även en tråd åt dig på facebook när du la upp sina nitritproblem där. Tunga namn hävdar att man inte ska byta vatten... Jobbigt när åsikterna går så vitt isär.
#99 - 20 mars 2013 22:40
KristianE skrev:
Det råder delade meningar angående det där med vattenbyte vid nitrit, det finns en tråd som är aktiv just nu under akvarievatten sektionen där det diskuteras. Jag länkade ju även en tråd åt dig på facebook när du la upp sina nitritproblem där. Tunga namn hävdar att man inte ska byta vatten... Jobbigt när åsikterna går så vitt isär.

Skönt! Jag började känna mig dum i huvudet! 
men ska kolla den tråden.
tack Kristian!!
#100 - 21 mars 2013 10:36
KristianE skrev:

Kristian! Jag läste denna tråd, var det den du menade
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156065

På slutet skriver hon:
"[COLOR=#333333]Nu visade testet äntligen helt gult och därmed nitrit = 0 mg/l. Efter två veckor sedan vi upptäckte det! Passar ju dock ganska perfekt in på den där cykeln i 30-dagarschemat. Och det enda som krävdes var att inte göra något annat än att hälla i nitrivec dagligen och mata sparsamt (typ 2 flingor varannan dag).[/COLOR]
[COLOR=#333333]Tack för all hjälp! "[/COLOR]

Personen hade INTE gjort något vattenbyte, vad jag förstår, bara haft in nitrivec ( det är bakterier om jag förstått det rätt) varje dag.
Och matat väldigt försiktigt..sen var dennes nitrit borta.

Kan det vara så enkelt? Vet att jag fått det rådet innan faktiskt. =)

Jag har inte rört mitt akvarium överhuvdtaget, efter i Måndags då vi tog 20% vatten ur 540 och tog vatten ifrån 240l. och sen hade i berredningsmedel och 2 flaskor bakterier.

Testa detta då kanske???
#101 - 24 mars 2013 22:40
Hängande lysrörsarmatur i taket?

Ja, skulle jag ta bort lite alger idag ifrån akvariets baksida, med magneten som används ifrån utsidan, (man kan inte stå på baksidan av karet) så jag kommer bara åt ifrån sidorna, och jag/vi kommer då inte åt på mitten.

Går och köper mig en längre skrapa, med rakblad, MEN det tråkiga med den är att, den fungerar ju bara att göra rent inifrån karet...och då är det nästa projekt. Jag kan inte ta ner lysrörsarmaturen själv, (heltäckande med 4 lysrör)

Så varje gång jag ska rengöra där, (vilket jag hoppas inte kommer blir allt för ofta i framtiden) Så måste jag ju ha hjälp att ta ner rampen + det sämsta , att lyset försvinner, så jag ser ju inte algerna jag ska ta bort Moment 22. :):):)

Så nu funderar jag på att sätta upp nån hängande snygg armatur i taket med "kedjor" eller nåt, och bara ha täckskivorna på.

Någon som har några bra och biliga tips på hur jag ska göra och vart jag ska handla?:)
#102 - 25 mars 2013 13:31
Candras 540 liters, Äntligen!

Hagen glo t5-armaturer är
Tacksamma :)
#103 - 25 mars 2013 14:21
Jag tycker peronligen inte att Malawi är särsklit snyggt med så stark belysning och skulle istället försöka få tag på några LED-puckar eller hel LED-armatur och lägga på täckglaset alt. hänga LED- spottar som typ hannec orinocokar.
#104 - 26 mars 2013 21:59
Hagen glo t5-armaturer är

Tacksamma :)

Ja, det där var ju billigt :)...räcker det med 1 då?
#105 - 26 mars 2013 22:03
åheim skrev:
Jag tycker peronligen inte att Malawi är särsklit snyggt med så stark belysning och skulle istället försöka få tag på några LED-puckar eller hel LED-armatur och lägga på täckglaset alt. hänga LED- spottar som typ hannec orinocokar.

Jag märkte det, jag släckte ner ett av lysrören och det blev mycket "mysigare". Tror det var aqua star som jag släckte ner och har då bara 2 stycken powerglow..och det är ju inte så att man behöver mycket lyse nu direkt. :) (1 lysrör fungerar ej i rampen) ej fel på glimtändaren.
#106 - 31 mars 2013 21:17
Alltså detta kar ser inte alls ut som jag hade tänkt mig... :(

Dom första stenarna vi köpte är mer gula än vita, det såg jag sen när vi köpte hålsten på akvarielesing, deras var verkligen vita.
Och visst lite alger på vit sten är väl ok, men på dom stenarna som är beiga/gula stenarna..med gröna alger på, så ser det bara för fult ut...och det är mycket alger också, dom är mer gröna än gula..

Sen förstår jag att dom inte kan vara kritvita hela tiden, och nej, alger på gul beiga stenar är inte snyggt.

Finns det något som biter på alger på sten, eller är det bara att ta upp och skrubba?
Kan ancitrusen ta en del tro?

Har minskat ljustiden, till 6 timmar, och sen vet jag att det tar tid, men jag lär inte köpa mer fisk, förräns jag vet att det där är någolunda borta, för går det inte bort, då jag måste ta upp stenen och skrubba eller köpa annan sten. Och jag stressar inte fisk i onödan.

För är det så att jag ska ha gröna alger, ja, då åker massa vallisneria i karet också. Och då har vi ett växtkar...

Grrr, är lite bitter nu... =)
#107 - 31 mars 2013 21:37
Om man ser hur malawisjön ser ut så är det väl ganska mörka stenar och på de grundare partierna har de en ganska massiv algbeklädnad. Så ett belyst kar med vita stenar som inte kläs in i alger är nog en utopi tyvärr:D Jag tror du har målat in dig i ett hörn:p Äh låt de blomma upp som fasiken utan att peta på det och se var du hamnar, inte helt osannolikt att det kan bli riktigt snyggt om det får vara ifred:)

Håller med Animaniac under mig. Ju längre jag håller på med den här hobbyn ju mer "go nature" biten blir jag;)
#108 - 31 mars 2013 21:45
Se´n beror det ju lite på vad du har för Malawi, många av dem går ju och betar alger på stenarna, så för dem är det ju bara naturligt med algbevuxna stenar.

Det är rätt typiskt oss människor att vi vill ha det kliniskt rent, men det är inte särskilt naturligt, det är inte så det ser ut där våra kära akvariefiskar lever naturligt :)
#109 - 1 april 2013 07:20
Ja, jag hade förstått om det var alger, som var snygga, rikligt med alger och tjockt, men detta är ju bara gröna fläckar.
Men jag ser ju andra kar, med Malawi som inte har gröna alger...visst, dom har väl lite, men inte alls som mitt ser ut.
Men då är det väl bara att gilla läget, men svårt att se det så. Då kanske jag skulle haft svart sten egentligen...

Känns lite kalt och tråkigt... Ska lägga upp en bild senare.
#110 - 1 april 2013 20:46
Det är ju alltid värre i uppstarten. Jag hade ju trådalger i enorma mängder och sen helt plötsligt var dom bara borta.
Jag tror inte man får ett sånt kliniskt kar direkt utan det måste cyklas med alger å annat skit först.
Tålamod. Låt det gå ett par månader, ekosystem byggs inte på en dag.
#111 - 1 april 2013 21:11
Kan tänka mig att vita stenar lättare får alger, eftersom de är ljusare, och reflekterar ljus mer än mörka stenar. Och så syns algerna bättre om stenen är ljus. En svart sten kan ha alger, som inte syns lika tydligt.
#112 - 1 april 2013 21:51

Ge det tiiiiiiiiiiiiiid

#113 - 3 april 2013 17:57
KristianE skrev:
Det är ju alltid värre i uppstarten. Jag hade ju trådalger i enorma mängder och sen helt plötsligt var dom bara borta.

Jag tror inte man får ett sånt kliniskt kar direkt utan det måste cyklas med alger å annat skit först.

Tålamod. Låt det gå ett par månader, ekosystem byggs inte på en dag.

Ja, jo det är ju sant, men jag tror inte detta försvinner..men men, då får det vara så helt enkelt =)
Men det är klart att det är finare när det ser naturligt ut då lite dunkelt kanske och mörkt med gröna alger..
Nu har jag det lite ljusare. =)

Men detta kommer bli fint i slutänden.. =)
#114 - 20 april 2014 18:34
Hallå, länge sen man uppdaterade här, [:)] Tänkte ta bort lite Mbuna och lägga in mer av dessa..
Otopharynx..
Haplichromis
Copadichromis…

Känns som jag har en lite soppa idag, men det är lugnt i karet, dessa har jag idag..
2 stora blå rödzebror, OB?
3 rödzebra ob (ljusrosa med lila prickar, och orange med svart i, och en ljusrosa)
ca 6 stycken vanliga rödzebra.
10-11 Hongi
1 Tropeheops Chilumbahona (rostorgange)
4 Demasoni
7 Auloncara Fire Fish
2+3 Auloncara Hansbaenschi
2+3 Otopharynx Lithobates
2+2 Haplochromis, Protomelas sp steveni taiwan (Taiwan Reef)

Sitter och funderar på hur detta ska gå till... :(
Och vilka arter som är snälla respektiva "stygga"

Och vilka jag kan ha med dessa, som jag tänkte behålla...
2+3 Auloncara Hansbaenschi
2+3 Otopharynx Lithobates
2+2 Haplochromis, Protomelas sp steveni taiwan (Taiwan Reef)

Jag skrev tidigare på FB, men det försvinner ju bland alla inlägg..
Ja, jag har taskigt minne [:)]
Har försökt att googla mig till info om hur olika auloncaror är, och vad som passar med vad, men det står inte direkt om dom är snälla eller mindre snälla.

/ Candra

Annons