Canon EOS 1000D vs Nikon D60

#1 - 22 augusti 2008 23:08
Vilken hade ni valt och varför? :)
#2 - 23 augusti 2008 05:40
admin
Christian Alfredsson
#3 - 23 augusti 2008 07:02
Har du sedan tidigare objektiv som passar något systemkameramärke så kan det vara en parameter.

Det viktigaste är väl att du går och testar dem. Alla 3 presterar bra bilder. Testbilder hittar du på www.cyberphoto.se

Recensioner hittar du bra (fast på engelska) på www.dpreview.com

Själv hade jag köpt en Canon, köper Toyota för det är bästa bilen och håller på Elfsborg för att det är bästa laget. Mao mest fråga om känsla och smak nuförtiden.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 23 augusti 2008 08:11
Christian har mycket gott omdöme när det gäller fotboll, sämre när det gäller kameror - jag håller på Nikon;)

Som sagt - skillnaden är så pass liten att jag också tycker att du skall prova dem innan du bestämmer dig.
#5 - 23 augusti 2008 09:09
Går det att läsa recensionen på nätet? Varför just Sony?? :)

Guy Palm skrev:
#6 - 23 augusti 2008 09:12
Tack för ditt svar..Har inte objektiv sedan tidigare utan detta blir min första digitala systemkamera..Så jag vet inte hur jag ska göra.. Tack för länkarna..Ska läsa lite där så får vi se... Man kanske ska vänta lite och köpa någon dyrare variant??

Mvh/Magnus

admin skrev:
Har du sedan tidigare objektiv som passar något systemkameramärke så kan det vara en parameter.

Det viktigaste är väl att du går och testar dem. Alla 3 presterar bra bilder. Testbilder hittar du på www.cyberphoto.se

Recensioner hittar du bra (fast på engelska) på www.dpreview.com

Själv hade jag köpt en Canon, köper Toyota för det är bästa bilen och håller på Elfsborg för att det är bästa laget. Mao mest fråga om känsla och smak nuförtiden.
#7 - 23 augusti 2008 09:15
Tack Kjell! :) Då kanske jag ska köpa en Sony eftersom jag håller på ett helt annat lag.. ;) Är lite sugen på Nikon..Det är en del som tycker dom nya Canon är lite plastiga..Som sagt jag vet ingenting... Får läsa på lite till.. Sedan är et ju en massa tillbehör..Pust! :)

Christian har mycket gott omdöme när det gäller fotboll, sämre när det gäller kameror - jag håller på Nikon;)

Som sagt - skillnaden är så pass liten att jag också tycker att du skall prova dem innan du bestämmer dig.
#8 - 23 augusti 2008 09:43
AORFISH skrev:
Tack Kjell! :) Då kanske jag ska köpa en Sony eftersom jag håller på ett helt annat lag.. ;) Är lite sugen på Nikon..Det är en del som tycker dom nya Canon är lite plastiga..Som sagt jag vet ingenting... Får läsa på lite till.. Sedan är et ju en massa tillbehör..Pust! :)

Jag rekommenderar att du inte stirrar dig blind på recensioner (självklart ska du använda dessa som underlag vid köp) och dylikt. Åk istället till en elektronikaffär som säljer Canon/Nikon/Sony och få dig en uppfattning av vad respektive modell har att erbjuda. Detta kan vara allt ifrån hur kameran ligger i handen till användargränssnittets uppbyggnad. Vid det laget så märker du vilka tillverkare som har tänkt till.

Edit: Glömde nämna att Mediamarkt (Göteborg) har samtliga ovan nämnda märken uppradade snyggt för visning / test av funktioner.

// M
#9 - 23 augusti 2008 09:54
När du tittar på tillbehör som ombjektiv så ha i åtanke att till en Nikon D60 så måste objektiven ha en inbyggd autofokusmotor då kamerahuset saknar detta. Dessa objektiv som har detta har beteckningen DX i objektivnamnet.

www.fotosidan.se finns det flera trådar där medl. jämför dessa kamror som tagits upp här. Det kan ju också vara intressant att se vad personer som äger grejorna tycker.
Men som sagt, läs på och gå sedan till butik ock kläm på kamerorna.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 23 augusti 2008 10:12
AORFISH skrev:
Tack Kjell! :) Då kanske jag ska köpa en Sony eftersom jag håller på ett helt annat lag.. ;)

Då kan det kanske vara intressant info att Guy som rekommederade Sony håller på Halmstad - bara så du vet var du hamnar:D

Ett annat lite mer matnyttigt pris är att det viktigaste ofta är objektiven - lägg hellre lite mer pengar på objektiv och snåla hellre in lite på kamerahuset.
#11 - 23 augusti 2008 10:34
Då kan det kanske vara intressant info att Guy som rekommederade Sony håller på Halmstad - bara så du vet var du hamnar:D

Haha, kan inte direkt säga att jag är ett fan av sport men ibland så faller verkligen sporthetsen mig i smaken ;)

_Personligen_ så skulle jag aldrig köpa en sonyprodukt på grund av deras företagsfilosofi (taskig inställning till DRM och dålig uppföljning av buggar i programvara är bara några exempel).

// M
#12 - 23 augusti 2008 11:09

Ett annat lite mer matnyttigt pris är att det viktigaste ofta är objektiven - lägg hellre lite mer pengar på objektiv och snåla hellre in lite på kamerahuset.

Tycker inte att det är snällt att anklaga en tvättäkta Halmian att hålla på HBK [B)], sedan så har jag själv två Olympuskameror. E500 och E420 :)
#13 - 23 augusti 2008 12:07
Kolla runt bland dina vänner och bekanta, kan vara en god ide att köpa samma fabrikat, så du kan låna objektiv, vi är ett gäng som kör Canon och lånbyter imellan varandra, ett bra sätt att hålla ner kostnaden och man kan köpa lite olika så att alla inte har samma;)
admin
Christian Alfredsson
#14 - 24 augusti 2008 07:55
Om du ska fota fisk behöver du ett macroobjektiv på 50mm, 60mm,70mm eller 100mm och en bra blixt. Kolla även vad dessa kostar.

Många rekommenderar Sigmas 70 mm Macro som finns till både Canon och Nikon.
#15 - 24 augusti 2008 09:35
Okej.. :) Får kolla upp det..Det lutar åt Canon eller Nikon..Frågan är bara vilket kamerahus man ska välja? :)

admin skrev:
Om du ska fota fisk behöver du ett macroobjektiv på 50mm, 60mm,70mm eller 100mm och en bra blixt. Kolla även vad dessa kostar.

Många rekommenderar Sigmas 70 mm Macro som finns till både Canon och Nikon.
#16 - 24 augusti 2008 14:34
Jag fastnade för Nikon D300. Suverän kamera med bara två nackdelar: priset och tyngden.

Sigma och Tamron har makrolinser (1:1) med enastående skärpa.

Annons