Cement eller betong...

#1 - 16 augusti 2005 16:08
Hej..

Någon här som vet hur cement eller betong beter sig när det hamnar i alvariet? Avges det några giftiga ämnen som påverkar invånarna i karet?
Tacksam för svar om någon vet

/Fredrik
#2 - 16 augusti 2005 16:13
Har läst nån stans att cement avger kalk som höjer ph värdet i karet det e allt jag har hört....
#3 - 16 augusti 2005 16:51
Cement är bara ett bindemedel som man blandar med sand för att få betong som slutprodukt, vanligtvis 4 delar sand 1 del cement.
#4 - 16 augusti 2005 18:24
Även om du har rätt var inte det svaret han ville ha Hawkmoon

hfh75. Har du ingen säck hemma eller hos närmsta granne du kan kolla på?
Jag har för mig det är stora symboler på säcken som visa att det är hälsovådligt eller nåt.
#5 - 16 augusti 2005 18:42
Hoppsan då dagge, jag hjälpte bara till med att reda ut förhållandet cement/ betong eftersom han valde mellan två produkter som är beroende av varandra.

Eftersom jag är osäker på det andra så låter jag bli att svara, bättre det än att komma med inlägg som, jag har för mig-jag tror o.s.v, sådana svar är tämligen ointressanta, kom med fakta istället som man kan lita på.
#6 - 16 augusti 2005 19:29
Var mest lite nyfiken efter som jag idag såg en hög med gammal torkad spillbetong på bygget jag jobbar på... tyckte det blev en snygg formation och idén väcktes.. Tack för svaren iallafall och visst är det bättre med vet-svar än tror-svar

/Fredrik
#7 - 17 augusti 2005 09:27
cementen avger inte kalk, utan nåt annat alkaliskt ämne, kommer ej ihåg vilket.
jag har provat att blanda betong och det blev skört när det brunnit. testade sen färdig massa, men den innehöll kvarts som är nån sand som är farlig för lungorna.
jag provade att bränna dessa stenar i över 300*C och den som var gjord med färdig massa blev bränd ungefär som man bränner mat i ugnen.
läs noga på innehället!
#8 - 13 februari 2007 19:47
hfh75 skrev:
Var mest lite nyfiken efter som jag idag såg en hög med gammal torkad spillbetong på bygget jag jobbar på... tyckte det blev en snygg formation och idén väcktes.. Tack för svaren iallafall och visst är det bättre med vet-svar än tror-svar

/Fredrik

Jag tror att du skulle kunna måla med epotex, då kommer inte betongen i kontakt med vattnet
#9 - 13 februari 2007 20:33
Man kan låta betongen ligga i ett par månader i vattenbad som bytes regelbundet. Då slutar betongen att avge de alkaliserande ämnena. Det ska dock vara giftfri betong utan en massa konstiga metaller odyl.

Annons